TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• mr2 mk1

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #85226  av andre 1

jeg har et problem med bremsene bak på min mr2 mk1.problemet er som følger,lar jeg bilen stå for lenge på brekket dvs 1døgn så låser bremsene seg!noen som vet hva dette kommer av å eventuelt en løsning på problemet ?

#85227  av alex007

mulig du må smøre gliderene opp igjen. Det vil si de "stagene" som kalipperen glir på.

#85229  av FireWalk

Nå er det jo vinter. Er det kuldegrader ute når du lar bilen stå parkert med brekket på? I så fall er det helt klart dette som er problemet. Håndbrekket fryser fast! og løsner ikke før det er tint opp.. og det kan ta sin tid! Da låser jo bremsene seg.. Dette er et velkjent fenomen! Det står mye om dette på http://www.mr2.com . Jeg hadde dette problemet på min MK2 før. Ifølge MR2.com skal løsningen være å bytte kabelen hos Toyota til en nyere variant som ikke fryser. Jeg er ikke helt sikker på hvordan dette er med MK1, men mulig den lar seg bytte den og.

Den enkleste løsningen på problemet ditt er nok å la være å bruke håndbrekket. Sett fra deg bilen i Gir istedet. Den står like stødig da, så sant du ikke parkerer i en 45 graders bakke f.eks, da er det jo kjekt med en liten backup bremse ;)

Men ja.. jeg er nesten helt sikker på at det er håndbrekket ditt som fryser rett og slett... altså er det ikke noe galt med bremsene på bilen din. Det er rett og slett for kaldt ute :)

#85233  av andre 1

tviler på at det er kulda i å med at dette også skjer da det er plus grader!men takker for tipset :D

#85254  av Mr2Nyter'n;p

Hos meg var det kulda i kombinasjon med calippere som var på tur til å "sette" seg... Jævlig irriterende... Nye calippere, men ikke f om jeg bruker håndbrekket på den bilen igjen... :wink:

#85258  av andre 1

ikke spesielt gøy nei!skru litt i morgen så får jeg sett litt nærmere på det.kjipt om calipperen har tatt kvelden! noen som vet pris på ny eller?

#85263  av Mr2Nyter'n;p

Betalte vel faktisk 1200,- ca for en byttecalipper... Som ny den... :)
Dyrt ja...

#85264  av Tor

Det kan høres ut som håndbrekket fryser ja :) Er ikke morro.
 #85286  av Bjørn MK1

Jeg har hatt ett lignende problem tidligere. På min bil hadde håndbrekkvaieren blitt klemt, på en måte som gjorde at vaieren brukte lang tid på å trekke seg tilbake etter jeg hadde brukt brekket. Strømpa kløp rundt vaieren. Dette var bare på den ene siden. Løsningen var å bytte vaier. I motsetning til på din bil så satt bremsen seg med en gang, og brukte heller et døgn på å løsne igjen. Uansett tror jeg det er smart å sjekke at vaierene til brekket ikke sitter fast.

#85348  av andre 1

da har jeg vært ute å skrud litt å det har ikke noe med vaieren å gjør eller frost ,calipperen sitter så det blir til å bestille ny i morgen!

#85367  av Mr2Nyter'n;p

Det jeg tenkte... Men det har nok delvis med håndbrekket å gjøre også... Hadde det her jaffal... Skifta calipperen, verkstedfolka satte bilen ute med håndbrekket på og vips... Frøs... :x Men calipperene bak setter seg lett på disse bilene... nettopp pga håndbrekket tror jeg... dem ødelegger for hverandre kan man vel si.. :?:

#85381  av pkgrette

dette er hanbrekket jeg ville ha tatt opp skiva regjort og smørt opp( bytt band når du først har det oppe) dette gjør du ikke flere ganger enn du må:P pga dritt jobb.. når alt er oppe kjenner du på wieren om den går lett ved at en drar opp brekket mens du holder i wieren så keller persjone inn knappen og dytter den ned mens du dra da kjenner du det lett.. bare å spørre mere vet ikek om det er en dritt jobb på mr2 pga jeg jobber på opel som vanligvis har enklere løsninger enn toyota (til å skru på) lykke til misunner deg ikke... klapp på skulder`n.

#85384  av Mr2Nyter'n;p

Hadde akkurat samme dritten som andre 1 og det var en kombinasjon av de to... Første pri blir jo uansett å få på en fungerende calipper..

#85413  av Mr2 Mk2

andre 1 skrev:da har jeg vært ute å skrud litt å det har ikke noe med vaieren å gjør eller frost ,calipperen sitter så det blir til å bestille ny i morgen!
jeg har begge calipperne bak tilsalgs i god stand.kan sende på dagen jeg,vel ikke idag da :wink:

#85427  av andre 1

høres bra ut :D sender du meg en mail med pris osv så hadde det vært kanon!andresor2@hotmail.com