TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kjøper Celica for første gang, trenger derfor alle gode rÃ¥d

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #88973  av karaba

Hei

Jeg har bestemt meg for å kjøpe en Celica, men trenger litt ekspert hjelp fra dere her på forumet.

Som utgangspunkt så har jeg et maximum budsjett på 200.000, men vil gjerne bruke mindre :)

Etter å ha studert litt borsjyrer og annonser så har jeg blitt veldig i tvil hvilken Celcica jeg skal kjøpe meg.

Det nyeste karosseriet (jeg tenker på det som kom i 2000 var det vel) er det jeg synes er finest.

Hvis jeg skulle gått for modellen før 2000 så synes jeg i utgangspunket 1.8 i (116hk) høres litt slapt ut, men kan jeg hende jeg tar feil her.

Kan dere komme med anbefalinger på hvilken Celica som gir mest for pengene utfra eks. motor, karosseri, kjøreegenskaper etc. ?

#88977  av kaimagne

Da mener jeg at en ST185 GT4 (evt Carlos Sainz) vil gi deg MYE for pengene. Du kan til og med ende på ca 135-150.000. Det har vært et par til salgs på forumet her, og mtp seriøsiteten til de som selger, så vil jeg tro du får MYE for pengene.
Ved bruktimport kan du regne med å få tak i GT4 fra 6000 euro og oppover. Med engangsavgift på ca 65000 kommer den på ca 115000 og oppover, alt etter hvor bra den er selvsagt. Eksempel er denne Castrol-GT4, som kommer på ca 125000: http://www.mobile.de/SIDJ1wyM7p1rJiuu5J ... 1135109216&

Ellers så er vel det neste jeg vil anbefale en 94-99 GT, med 2-liters på 175 HK.

Men aller aller mest vil jeg anbefale at du kjøper min gamle, selvsagt. :)
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=5499

#88993  av karaba

Hvordan er kjøreegneskapene hvis man sammenligner det nye (2000 ->)karosseriet med med gamle eks 1996-1999

#89002  av kaimagne

Tja, nå har jeg tilfeldigvis både en AT200 97-modell og en T-Sport, men jeg vil ikke påstå at kjøreegenskapene er nevneverdig mye bedre på det nye chassiset enn det er på det gamle. Men nå er min 97-modell senket og stivet litt da, og det hjelper såklart på, spesielt siden T-Sporten har originalt understell.

MK7 derimot har Limited Slip Differensial, som gir den noe bedre gripeevne under rask akselerasjon og glatt føre.

Felles for de to nevnte er at de er utrolig stabile på vinterføre, det er nesten helt perverst hvor gode de er til å styre seg gjennom svinger. De drar seg også frem overalt på vinterføre, jeg kjører i sirkler rundt Mercedeser og BMW'er, selv uten antispinn.

Hvordan egenskapene er på de tidligere modellene (MK5 og tidligere) aner jeg ikke.

En annen ting du bør vurdere er at en MK7 i kroner taper seg mer enn MK6 pr år. Prosentvis er det sikkert omtrent likens, men i rene kroner taper den seg mer. Men det er jo generelt for alle biler...

Kai Magne

#89008  av karaba

Er MK6 forrige modell og MK7 den nye modellen ?

#89009  av GT_rider

Enig med Kai Magne der han ber deg vurdere 94-99 celica 2L 175HK. Eller eller GT4(CS)

#89013  av karaba

Da vil jeg begynne å lete etter en 1996-1999 2.0 GT, ser at det ikke er alt for mange av disse til salg så det er vel bare å smøre seg med tålmodighet.

#89173  av CelicaGT

kaimagne skrev:MK7 derimot har Limited Slip Differensial, som gir den noe bedre gripeevne under rask akselerasjon og glatt føre.
Du får 2.0 gt 94-99 med lsd oxo. Hadde det på gamle bilen min :-)

#89291  av Goose

Celica er absulutt både rå bil for sommer og for vinter.

Nå hadde jeg ikke GT modelen men jeg hadde en 1996 med 117 HK. Har aldri satt emg fast i vinter og stabiliteten på vinderføre er meget bra.

Nå har jeg en MK7 T23 GT og den har et bedre kjørekomfor og som mk6 er den utrulig stabil i vinter og sitter som klistret på veien i sommer:)

men en mk6 GT har en mer hissig motor enn mk7 gt og så er det mye biligere. Gå for mk6 GT du vil få valdig mye glede.

Jeg andrer ikke at jeg kjøpte T23 men jeg angrer at jeg solgte mk6en min :roll:

A BTW. En Toyota entusiast sa til meg: Hvis du ført kjøper en Celica som du blir altid glad i så vil du alltid kjøre en celica.. I de fleste tilfeller stemmer dette. :wink:

#89322  av kaimagne

Goose skrev:Jeg andrer ikke at jeg kjøpte T23 men jeg angrer at jeg solgte mk6en min :roll:

BTW. En Toyota entusiast sa til meg: Hvis du ført kjøper en Celica som du blir altid glad i så vil du alltid kjøre en celica.. I de fleste tilfeller stemmer dette. :wink:
Jeg har ikke solgt min MK6 ennå. Har en plan om å shine opp den skikkelig i løpet av vinteren nå, så når den ruller ut til våren, så er den minst like blank som den som er tilsalgs her på forumet for 69000. Den ser meeeeeget bra ut i lakken.

Men hvis noen kommer og tilbyr meg rett mengde penger, så forsvinner den kjapt, helt klart! :)

Og det med avhengighet til Celica er nok også noe som stemmer, min drøm nå er en MK6 GT4 evt en Carlos Sainz. Men da må jeg kvitte meg med begge to, og det blir nok vanskelig... Er veldig glad i T-Sporten min da... :)

Det beste med Toyotamotorer fra 1990 og oppover, er jo at de tåler svinaktig mye så lenge man ikke fjerner turtalls-sperra. De snurrer og går, så om du finner en bil som har gått 180-200.000 så skal du ikke være redd for det. For å være sikker, kan man jo kjøre en kjøpstest hos NAF.

Kai Magne

#89382  av karaba

Jeg har sett at det finnes en del Celica 2.0 GT i Tyskland. Hva mener dere om import fra Tyskland ?
Har også funnet er firma URL Pettersen Autoimport som virker seriøs, noen erfaringer?
 #89434  av jsun

Mine anbefalinger er så definitift en MK7, hvis du er ute etter en stabil bil, som gir deg det lille ekstra!
Med standard oppsett på bilen, har man mer enn nok å bryne seg på, selv med bare 143 HK, som på min. Men husk, det er jo bare 1100Kg å dra på.
Bilen er utrolig lett og balansere, mellom understyrt (kun på vått føre) til overstyrt, hvis du går av gassen. Rett og slett morsomt!! :)
Du kan få en MK7 i dag til overkant/- eller rundt 200.000,-
Så finner du en, kjøp den!!!
Min har vært helt uten problemer, etter motor skiftet, ref. (jsun) i en tidligere Celica artikel.
 #89435  av jsun

Mine anbefalinger er så definitift en MK7, hvis du er ute etter en stabil bil, som gir deg det lille ekstra!
Med standard oppsett på bilen, har man mer enn nok å bryne seg på, selv med bare 143 HK, som på min. Men husk, det er jo bare 1100Kg å dra på.
Bilen er utrolig lett og balansere, mellom understyrt (kun på vått føre) til overstyrt, hvis du går av gassen. Rett og slett morsomt!! :)
Du kan få en MK7 i dag til overkant/- eller rundt 200.000,-
Så finner du en, kjøp den!!!
Min har vært helt uten problemer, etter motor skiftet, ref. (jsun) i en tidligere Celica artikel.

#89444  av kaimagne

karaba skrev:Jeg har sett at det finnes en del Celica 2.0 GT i Tyskland. Hva mener dere om import fra Tyskland ?
Sjekk ut http://www.tyskland.org for tips og triks ifm import av bil. Tyskere er ikke verre kjeltringer enn oss nordmenn, så sjansen for å bli lurt der er sikkert ikke mye større enn her hjemme...jeg føler meg i hvertfall ikke lurt etter importen av T-Sporten!
:)

#89456  av celicat23

Hadde 6 generasjon celica før, og var fornøyd med den. Etter å ha eid noen diverse biler var planen å kjøpe enda en 6 generasjon til max 150.000kr.

Men etter å ha satt meg inn i en 7 generasjon og prøvd den, så sprengte jeg budsjettet glatt og punget ut 240.000kr og har ikke angret enda.

7 generasjon celica'en får 6 gen til å virke rett og slett "billig". Bare gå å prøv begge deler, så vil du skjønne selv.

Hvis du er ute etter motor så er kanskje en mk6 2.0 GT mer fristende med 175hk, istedenfor mk7 1.8 med 143hk. Selv om det bare er fattige 32hk mer (og med topp, kammer, eksos, grenrør, åpent luftfilter, eksos, stroker kit, turbo kit, kompressor kit, osv som er tilgjengelig for mk7'en så kan du match'e den i effekt fort....)

En liten tanke når det gjelder effekten er at hvis du vil ut og "leke" litt med andre, så trenger man ikke noe mer enn en audi a3 eller golf mkiv med 1.8t motoren og en liten chip for å kjøre fra GT'en...Og det suger jo litt. Så hvis du vil ha en bil for å kjøre fra andre, så "må" du ha GT4'en.

Anyways...

Beste rådet jeg kan gi er å gå til en toyota forhandler og prøv begge modellene (6 generasjon og 7 generasjon). Se hva du liker. Uansett så får du en fin bil, samme hva du kjøper.