TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Toyota Celica / Supra Supercharger

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#8813  av henningl

Bare bullshitt.. har surfet litt sånne ting som dette bare fordi jeg synes det er et morro fenomen...

Det eneste seriøse jeg har funnet er et firma som faktisk har grep på realitetene. De selger en elektrisk supercharger som går på eget batteri. Den er beregnet på diesler, og dem hadde et eksempel. 2-liters diesel, da ville chargeren gi 6 ekstra hester mellom 1000 og 2000 omdreininger. Over 2000 omdreininger gikk den over i lade-modus, noe som innebar at den sluttet å skyve luft men heller bare genererte strøm til å lade batteriet. Dette fordi den alikevel ikke var effektiv over 2000 omdreininger.
 #8816  av Bjørn MK1

En supercharger (kompressor), eller turbo øker effekten i motoren ved hjelp av overtrykk, og ikke ved å kunne levere mye luft.

#8831  av henningl

For å skape overtrykk i forkant av en motor som suger unna 230 liter luft i sekundet (2-liter, 7000 rpm), må nødvendigvis chargeren kunne pumpe store mengder luft.

#8917  av MR2turbo

det er bare tull, ja.. du merker nok kansje forskjell dersom du har jevn gass, og skrur den på.. men tror ikk at du klarer å måle noen særlig effektøkning av den...

#8923  av erling

1 liter bensin trenger 10 000 liter luft. Tror en sånn dings bare vil bremse farten på lufta. Skaff deg lystgass heller. :) 50 hk våtsystem burde ikke være så farlig. Det virker iaffal. :)

#8951  av Goose

erling:
hehe... ja lystgass ja..

jeg har i utgangspunktet ikke tenkt å trimme bilen..
Er fonøyd men mine 150HK...

Desuten skal jeg konentrere meg om å få kalest mulig luft inn i motoren enn å begynne å trime med lystgass.
En annen ting at lystgass er no tull når man ikke har turbo.. det blir lissom "jalla" trimming selv om jeg vet at bilen kommer til å gå mye medre med...

Dene superchargeren er noe jeg bare så på ebay uten et lite lysrt å kjøpe en gang... men måtte bare spørre... :d

Da har jeg lært noe nytt igjen her.. :)

#8954  av CelicaTurbo

Ser på lystgass som et greit alternativ for de som ikke har turbo jeg da, mens jeg ser på det som jalla for biler som har turbo, bortsett fra de ekstreme bilene som sliter med monster turbo-lag da. For en turbobil er det bedre måter å trimme enn å kjøre på med gass liksom :)

#8956  av arild

ja jeg ser ikke på lystgass som jalla-trimming. Det er vel den billigste måten å trimme på. På en motor som ikke har gått så langt er vel ikke 100 hk ekstra noe problem.

#8966  av CelicaTurbo

jeg synes det er litt jalla for det er ikke trimming som hjelper for annet enn rett-frem-kjøring. Å trykke på en knapp som gir 50-100hk ekstra med et voldsomt rykk på en svingete vei er sjeldent et bra sjakktrekk :)

#8967  av arild

ja, det er jeg enig i, men det kan hjelpe hvis man skal gi noen jyplinger lang nese :)

#8969  av Goose

:oops:

Jeg tror jeg sa noe jeg ikke skulle gjort.
Det jeg mente er at Lystgass ser jeg for meg kun i en bil som er skamm trimmet slik som Supran til Import Tunning eller en Skyline eller noe sånnt.
Å putte på lystgass på en 1,8l med 150HK er jo langt overdrivelse.
Det er sjelden motoren på en orginal bil tåler lagvarlig bruk av lystgass.

Så skulle ejg ha noe sånnt så måtte jeg ha minst 350 HK fra før..
En supra trimmet til 450 HK så Jummi :)

#8975  av Christian

Det stemmer ikke, en orginal bil slik som f.eks din har ikke noe problem med lystgass, så lenge du kjører inn riktig dose...

Celicaturbo : ikke si slikt da, finnes jo mange rettstrekker også :twisted:
Bare smak på ordet...Nooossss!
*Sikler litt her nå*

#8979  av CelicaTurbo

hehe, slik utviklingen er nå selger vel snart Bilradiospesialisten NOS på sine hjemmesider også :)