TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • hjelp! - NAF test virker ikke lovende for nykjøpt cab....

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #96760  av no_hair
 
Jeg har nylig kjøpt en 1993 Celica cabriolet og har nå hatt den på NAF Garantiutløpstest. Jeg har overhodet ingen peiling på bil og ifølge mann hos NAF ville ikke bilen ha blitt EU-godkjent.

Har hatt bilen en uke og har rukket å bli veeeldig glad i den og vil nødig heve kjøpet... Men hvis utbedringene blir for dyre, må jeg vel gjøre nettopp det...

Er det noen barmhjertige og teknisk kyndige personer som kan gi meg en aldri så liten pekepinn på hvor mye som egentlig må gjøres og hvor mye det evt koster?

Har lagt ut bilder av utskriften fra testen hos NAF i "Albumet" mitt - håper det er noen av dere guru'er som forstår dokumentasjonen og kan gi meg en anelse om hvor mye dette vil koste meg!

http://www.ts-ogn.no/phpBB2/album_pic.php?pic_id=643
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/album_pic.php?pic_id=642
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/album_pic.php?pic_id=641

Vil sette umåtelig stor pris på all hjelp jeg kan få!

 #96767  av Mani@c
 
...vel, nå er jo NAF et veeeldig firkantet godkjenningsorgan, men i dette tilfelle vil man jo at de skal være det...

Det er jo vanskelig å si hva som må gjøres av alt dette, men det er jo litt som ikke vil gå gjennom en EU test.

Bremseskivene framme må byttes, dvs også bremseskoene framme + bak. Ikke nødvendigvis så veldig dyrt, og det er lett å gjøre selv.
Eksosanlegg er ikke lett å si noe om uten å se det selv.
Avgasser kan justeres (om du er heldig) Men det kan også være at det ligger større problemer bak.
Setene malt? :shock: Kan være de bør byttes (kun for din egen del, må ikke)
Ellers ser det ut som det er stort sett nye foringer og en belg eller 2, men alt dette er slitedeler som må byttes før eller siden uansett.
Er det originale dempere, så er ikke det heller så innmari dyrt (og det er en god unnskyldning for å sette på tøffere dempere) :wink:

Summa sumarum så er det ikke så voldsomt store utleggene, men ta deg en tur til en forhandler og hør hva de skal ha for delene. Jobben i seg selv er noe en hver hobbymekker kan gjøre med litt banning og steiking :lol:
Uansett, tror ikke jeg hadde hevet kjøpet for dette... Men hadde mast litt på tidligere eier om papirer på senkesett og ratt. (og setene?!?) Finn også ut hvorfor CO'en er så høy...

Lykke til og håper du beholder den... for det er en flott bil... Det er jo Toyota!!!

 #96781  av GT_rider
 
Ja. Det meste av dette er jo slitedeler. Kan ikke forvente at foringer, bremseskiver, etc skal vare evig.
Bytta dempere bak på min. Kosta meg rundt 1800kr, for dempere fra sachs. Foringene til stabstag bak(var vel det som sto? utydelig skrift) har jeg bytta. de kosta litt. 1100 + mva hos toyota. De får du visstnok ikke originalt. Skiver koster ikke allverden. Bremseveske koster ikke akkurat så mye, heller ikke kjølevæske, er vel mest arbeidet som tar tid der.

Rust sto det vel noe om. Hallo!! litt rust må du regne med på en eldre bil, så det er nok ikke noe å ta på vei for.

Så etter litt tenking, så må nok mitt råd bli å beholde bilen.

 #96782  av teknikeren
 
Kan høy co`en vær et resultat av slitte plugger samt "trange /skittene" dyser?

 #96797  av Tor
 
At bilen ikke blir EU ok er ikke en nedtur da. Husk bilen er fra i 1993 og noe nybil standar er det neppe.

Men du må forhøre deg og sjekke hva det vil koste deg ca og bytte de delene som NAF påpeker at du må bytte. Kan fort vise seg at det er mye billigere enn det høres ut som. Masse deler som høres dyr ut men er det ikke. Eksos for eks, er ikke verre enn at du kapper vekk det som er dårlig og sveiser inn et mellomstykke. Billi om du kjenner noen som sviiser osv..

Foringer høres også dyrere ut enn det er. Kjøp de orginal eller uroginal og bytt de selv. Er som oftest ikke den vanskeligste jobben av verden.

Bremser klarer du og bytte selv med litt mekke kunnskaper. Jeg bytta 4 stk bremseskiver, 8 stk klosser og slanger på Toyota for den nette sum av kr 12.000 :) (Garantisak) Så jeg betalte ikke noe.

 #96807  av CelicaTurbo
 
synes heller det alt i alt ikke var så ille, dvs, det er en del ting som står i listen men det aller meste er relativt enkle ting, men summert opp vil det jo koste litt. Det meste av dette er slikt som bør fikses før EU (hvor lenge?). Det jeg ville ha vært mest usikker på hva senkefjærer og godkjenning av rattet. Dvs, du må enten få tak i TÜV dokumenter (hør med forhandler/person du kjøpte bilen av og hør om dem kan hjelpe) eller så bør du bytte til noe som er godkjent. Ellers må skivene fremme byttes, disse koster 800-1200 kr stykk avhengig av hvor du kjøper dem. Bremseklossene bør byttes på alle hjul (men kun fremme er absolutt nødvendig ifølge kontrollen), ca 700kr for alle klossene hos Toyota? Mens du gjør det så bytter du også bremsevæske (enkelt og billig), og sjekker at håndbrekkskablene beveger seg tilstrekkelig bra (smør dem opp eller bytt dem), bytt håndbrekksbånd bak (som følge av håndbrekkskabel som går tregt er nok båndet på ene siden slitt), ca 700-800kr.. Eksosanlegget er det ikke lett å si noe sikkert om så lenge jeg ikke kan se bilen selv men om det ikke støyer merkbart er det trolig et relativt lite hull som du kan tette med eksospasta/bandasje. Du må nesten finne ut hvor det lekker og hvor stort hullet er for at vi skal kunne si noe. Kjølevæsken er ganske enkel å bytte, koster ikke mye. Foringer til stabilisator bak er enkle å bytte og jeg tviler på at foringene koster så mye. Støtdemperne dine bør byttes, helst bak men det er best å bytte rundt hele bilen til noen bedre dempere mens du er i gang. Regn noen tusen på det (3-4000?). Mansjett for ytre drivledd skal ikke være vanskelig å bytte om du får tak i noen "stretch"-mansjetter eller splittede mansjetter som du kan få på plass uten å dele akslingen, men forhør deg med noen delebutikker om tilgjengeligheten til slike enkle mansjetter. Siden det er en skadet mansjett er det trolig kommet støv inn i drivleddet så dette vil nok bli fortere slitt og du bør være forberedt på å bytte det etter en tid. Mulig det kan forlenges litt om du rensker så mye gammel grease ut som du klarer og greaser det opp på nytt, men du vil ikke klare å renske bort all sanden som måtte være der.

Alle prisene jeg har oppgitt er kun for delene, og det er ca priser så klart.. alle jobbene er såpass at en person med basis mekkekunskap kan gjøre det. Det blir fort dyrt om et verksted skal gjøre dette og du har absolutt mye å tjene på å gjøre det selv eller få en kompis til å hjelpe deg. Chiltons har en mekkehåndbok for Celica som også dekker kabrioletmodellen, denne koster knapt over 100 pluss frakt hos http://www.amazon.co.uk og er på vel 7-800 detaljerte sider.

Siste tingen; kontrollen setter tvil til om registerreimen (tannakseldrift) er byttet. Dette må du undersøke om er gjort, enten om det står i serviceheftet eller om du finner et klistremerke ett eller annet sted under panseret som noterer dato og kmstand hvor dette ble gjort. Denne skal normalt være byttet hver 100.000km, og det vil koste deg ca 4000 å få dette gjort hos et Toyota verksted.

 #96809  av CelicaTurbo
 
avgassene er forresten også et usikkerhetsmoment, men du er ikke langt fra kravet (som jeg tror er 0.5?) så det er godt mulig at ferske plugger er alt du trenger for å gå i mål der..

 #96818  av Christian
 
CelicaTurbo skrev:...stretch"-mansjetter eller splittede mansjetter som du kan få på plass uten å dele akslingen...
Ke? Hørtes lettvint ut...?

 #96826  av GT_rider
 
celicaturbo: foringer til stabstag må man i følge toyota ikke kjøpt løse, der må man kjøpe hele staget, noe jeg måtte. De hadde en litt i overkant høy pris etter mitt syn.

btw: det var stbstagforinger det var snakk om her sant :oops: Så dårlig å se hva som sto på arken han hadde scanna

 #96837  av CelicaTurbo
 
GT: jeg antar det er snakk om krengestag iogmed at det er bak. Vet ikke om Toyota har foringer løse for dette men det er mulig å få tak i stivere polyflex foringer som er både enkle å bytte og koster ikke all verden.

Christian: "stretch" har jeg ikke sett i bruk men er noen tøyelige mansjetter som man strekker over drivknyten ved hjelp av et spesiellt verktøy (eller uten men det er sikkert litt mer stress), har sett dette omtalt på både britiske og amerikanske forum, men så dette nylig også på http://www.gir.no. Eventuellt får man delte mansjetter som har en skåret linje gjennom som man limer sammen etter at å tredd mansjetten over akslingen, men den løsningen er ikke like grei siden limet vistnok har en tendens til å løsne etter en stund.

 #97067  av no_hair
 
Tusen takk for alle innspill! :D Jeg har kontaktet tidligere eier og han skal i alle fall hoste opp papirer på senkesettet og så får jeg se hvor mye han ellers er villig til å dekke av utbedringer. Kan vel ikke være formye forlangt at bilen burde være EU-godkjent?

Tok dette opp ved salget og han sa at bilen hadde gått igjennom en teknisk kontroll da bilen kom til landet som var mer omfattende enn EU-kontrollen.... har liten tro på det nå.....

 #97070  av GT_rider
 
Spørs hva det står i kontrakten det. Står det noe slikt som
"selges som den står", så kan du vel egentlig ikke forvente så veldig mye, så lenge du visste på forhånd at den ikke var eu - ok.

Lykke til videre anyway :)

 #97071  av CelicaTurbo
 
du bør kunne forlange at en bil som er solgt av forhandler er eu-godkjent ved salg ja, men jeg tror kanskje at mange forhandlere ikke vil være så glade for å fikse hele den listen der (sjangsen er jo stor for at dem bare hadde fikset det viktigste og fått en bekjent på et verksted til å overse det andre), men om dem bidrar med å ordne en del av tingene er fint. Ellers, det er jo en del av det som stod i listen som ikke er nødvendig for eu-kontroll, slik som setene og registerreimen, men alt som var i forbindelse med bremser og bakre støtdempere bør du prøve å få selger til å fikse som et minimum.

 #97293  av Mr2stord
 
Er ikkje alltid Naf kjører bilen varm nok før dei måle avgasser heller. Ta deg no ein tur å få eim mekaniker til å sjå over bilen. Naf er veldig rare på enkelte ting.