TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Dumpventil

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #97425  av grimfer

Jeg skal prøve å få tak i en dumpventil til bilen min. ('90 GT4)

1. Hvilke dumpventiler er i bruk på disse motorene?
2. Har ikke montert slike før, hvor enkel er monteringen?
3. Er det stor forskjell på de dyre og de billige? Har sett at dumpventiler koster alt fra ca tusenlappen til fire-fem lapper!
4. Er det andre erfaringer folk har der ute? :?: :?:

#97482  av Dviper

1.Vet ikke hvordan motor du har men jeg har en 3s gte motor og jeg briker Blitz sin..
2.Jævlig enkel å montere
3.Vet ikke...

:D

#97557  av 2fastgt4

bruker turbo XS RFL(real fucking loaud).
Vanskelig å montere noe i det hele tatt på den motoren.men for en som kan sveise litt er det en grei jobb.
Hvis bilen din har orginal ecu/luftmengdemåler skal du vel egentelig ha en med resirkulering av lufta tilbake til den store slangen som går fra filteret ditt.
forkjeller utover det er kvalitet lyd og finish.
Og for de som lurer på det "JEG BLIR ALDRI LEI AV DE LYDENE"
jo høyere jo kulere 8)

#97633  av sleeper

noen som vet hvor mye den orginale i 3gen motoren tåler??? ( vil egentllig bare ha den flapringa fra WG men tenkte jeg skulle ha en dump som ikke bråket så mye men beskytta turboen litt...)

#97671  av GT4 CS

Du får velge en utifra hvor mye du har tenkt og lade, er stor forskjell på kvalitet av dumpventiler og. Vil ikke sattset på min som er avbildet under her, den funker jo helt greit, men den tåler ikke stort over 1bar ladetrykk og "blør" om du slipper opp gassen litt, ikke sunt for turboen da den da kan nå warp speed på kort tid. Min er fra turboxs. Om du ikke er ute etter lyd fra dumpen satts på en resirkulerende, dvs at den sender lufta tilbake i motoren slik at du ikke får for mye bensin i forhold til luft, men kjører du med en som dumper lufta rett ut i atmosfæren får du jo en fetere lyd, eventuelle stikkflammer om kat er borte. Og jeg kan med handa på hjertet si at jeg ikke merker noe til nøkking ved girskift,men lukter bensin og det forekommer smell og flammer hehe. Den fra turbo XS RFL er helt rå, høres ut som en skadron illsinte jagerfly på steroider under panseret ditt,men husk og stramme opp riktig med shims, ellers så klarer den ikke holde igjen trykket desverre, lånte en slik et par uker og ble forelsket i den :D
Spørr litt selv her jeg, er det mulig og bruke den resirk fra st205 i st185? Noen som vet ca pris på denne, og som sleeper spørr, hvor høyt trykk er denne god for?
Vet og det er forskjell på luftmassemåler på gt4 og cs utgaven, i min er det en liten kanal slik at om jeg slipper gassen under 0,5bar får jeg en herlig blaffrelyd da dumpen ikke åpner under det trykket, synes nesten den lyden er mere digg jeg assa.
Kan hjelpe deg og montere dumpen din,gjort på 5min det. Du ser dumpen min som nr 1, den er sveiset,noe du ikke trenger og gjøre, som nr2 ser du slangen mellom turbo og ic, du kan få kjøpt en blå silikon slange her med utgang for dumpventil, mye enklere da ic er i aluminium og ikke så mange som sveiser alu. Vet de selger den hos kollevold rallyimport i Lier utenfor drammen
Vedlegg
Dumpventil.JPG
Dumpventil.JPG (58.06 kiB) Vist 1691 ganger

#97688  av ErikG

Var på kollevold når jeg hadde kjøpt dump, der hadde de ikke t stykke som passet hos meg. Vet ikke om det er forskjellig på csen der, regner vel med det.

Husk at dump er blitt 2er feil på eu-kontrollen nå så du får feil ved godkjenning. (Hvem bryr seg) :oops:

#97692  av GT4 CS

Mener vegar85 her inne kjøpte sin hos kollevold jeg da men. Fensport selger vel de også?
Husker det du sa om dump og 2'er feil, håper det går bra på min, eu godkjenning til uka nå. Ellers for jeg blokkere den om jeg må vise på nytt. Men satser på det går bra :D

#97863  av grimfer

Takk for tipsene, folkens.

GT4CS: Kan du hjelpe meg med å montere dumpventil, sa du? Det hadde jo vært supert!

Nå holder jeg på med å selge leiligheten. Når det er gjort, blir det nok litt moro-saker...

#97864  av grimfer

GT4CS: Forresten, ser på bildet at du har montert luftfilter. Dette er et stadig tilbakevendende tema her på forumet. Mange har visst litt trøbbel med montering av filter.

Hvordan gjorde du det?

#97880  av Kaizern

Får man en 2'er feil for å ha montert dumpventil?

#97889  av Tor

Kaizern skrev:Får man en 2'er feil for å ha montert dumpventil?
Har ikke aning, høres merkelig ut iallefall. Min bil gikk glatt gjennom EU med dump, 12" ratt, ikke fløyte (er ikke påbudt)

#97898  av sw20

går det ann å få san kvitre lyd på en mr2?????

SAN....PHUHUHUHUSSS....

EHHHHH..... SJØNN KA E MEINA DA FOLKENS...

#97912  av ErikG

Er blitt 2er feil nå ja. Er ikke så veldig lenge siden det ble den regelen, sikkert ikke alle som har fått det med seg.

#97914  av sleeper

ErikG skrev:Er blitt 2er feil nå ja. Er ikke så veldig lenge siden det ble den regelen, sikkert ikke alle som har fått det med seg.
hm... hva gjør en dump trafikkfarlig da????

#97915  av sleeper

sw20 skrev:går det ann å få san kvitre lyd på en mr2?????

SAN....PHUHUHUHUSSS....

EHHHHH..... SJØNN KA E MEINA DA FOLKENS...
da må du lade så mye du kan (min 1.1kg), fjærne alt som kan slippe ut luft (orgresirkulerbar dump eller dump). da får du en meget kul lyd fra WG!! :-)