TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• "water spray" pÃ¥ GT4 CS

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #98113  av GT4 CS

Måtte bare finne ut av det her, så tok av frontfangeren min for og se hva som måtte gjøres for og kobble på systemet, var enklere en jeg regnet med.
Det som er enkleste måten og løse dette på er og kobble om slangene på ventilen slik den er justert orginalt. Du setter enkelt og greit den slangen som går til dysene der den slangen som går til lyktespylerne sto og omvendt. Lyktespylerne bruker man jo sjelden uansett, og skulle de krangle på eu kontroll så er et kjapt gjort og kobble om igjen, bare ta av fangeren det. Har ikke fått sjekket om det hjelper enda da det ikke har vært så varmt ute enda, men regner med det hjelper litt på varme dager. Man får vel 1hk ekstra pr grad kaldere innsugsluft ble jeg fortalt. Bruker jo bare spylerveske i tanken min, får satse på det ikke tar fyr hehe, men nå er jo ikke spylerveske så lett antennelig da :D
Vedlegg
Her er dysene som sitter bak skjermen, er 2 stk
Her er dysene som sitter bak skjermen, er 2 stk
BILDERRR 066.jpg (49.19 kiB) Vist 1449 ganger
Her har du den ventilen som sitter inni, den er litt for lang til og kunne brukes fant jeg ut, du ser jeg har fjernet en bit, sitter to gummipakninger på den som ryker da du tar den ut, så du trenger ikke åpne ventilen slik jeg gjorde. Da slipper du knote
Her har du den ventilen som sitter inni, den er litt for lang til og kunne brukes fant jeg ut, du ser jeg har fjernet en bit, sitter to gummipakninger på den som ryker da du tar den ut, så du trenger ikke åpne ventilen slik jeg gjorde. Da slipper du knote
BILDERRR 075.jpg (24.12 kiB) Vist 1449 ganger
Her ser du den ventilen som du bruker til og velge om du skal ha lyktespylere eller water injection,sitter bak fangeren på høyre side
Her ser du den ventilen som du bruker til og velge om du skal ha lyktespylere eller water injection,sitter bak fangeren på høyre side
BILDERRR 062.jpg (60.56 kiB) Vist 1449 ganger

#98119  av Tor

Jeg har self forsket litt på det samme prosjektet etter kenntex gjorde oss nyskjerrig her for noen uker siden. Har ikke gått til steget og nappe av frontfangeren men har kikket under. HAr vel omentrent komme frem til samme komklusjon som du har. Koble ut lyktespylerene og koble inn dysene. Har ikke prøvd dette men i teorien skal det fungere.

#98122  av kennethx

Se der ja! Endelig bevis for mine påstander! Mohahaha.

Nå er ikke alle CS'er levert med lyktespylere, ikke min f.eks. Så jeg må kjøpe meg en liten tank, litt slange, en liten pumpe, trekke noen ledninger og legge opp en bryter inni bilen. Så blir litt mer jobb for meg.

Men lurer på hvor fint de dysene der sprer vannet egentlig.

#98131  av GT4 CS

Dysene spruter fint dem, kjøler fint alle radiatorene utenom oljekjøleren til girkassa. Man får jo kjøpt tank,slanger,dyser,pumpe på biltema,selv om det er et tabu sted. Kostet 179kr trur jeg

#98168  av CelicaTurbo

endret emnet fra "water injection" til "water spray" jeg ;)

#98195  av CelicaGT

Lurer på om dette er kun på Cs.
Noken som veit om det er på mk6 Gt four???? wrc utgv som har det kanskje???

#98209  av ST205RR

CelicaGT skrev:Lurer på om dette er kun på Cs.
Noken som veit om det er på mk6 Gt four???? wrc utgv som har det kanskje???

er orginalt på ST205 WRC, men er ikke i drift...

#98434  av GT4 CS

CelicaTurbo skrev:endret emnet fra "water injection" til "water spray" jeg ;)
Takker :D Var ikke helt våken da jeg skrev innlegget, så jeg så ikke at jeg skrev feil før jeg leste det nå hehe.

#98522  av sleeper

har ikke helt fått med meg detta her jeg!?
så jeg får vel spørre meg frem da:

Hva er det dysene sprayer vann på?
er de dysene org i cs???
hvorfor bruke det? (skjønner jo at kaldere innsugsluft er bra men)

#98531  av CelicaTurbo

dysene sprayer vann på intercooler-radiatoren for å bidra til å kjøle denne bedre. De er montert orginalt på CS og på ST205WRC men de er ikke aktivert eller koblet til. ;)

For dem som kanskje lurer så er det ikke vannets temperatur som kjøler radiatoren, den kjøles pga at fordampningen av vannet fra radiatorens overflate stjeler energi (varme) fra radiatoren.

#98690  av Tor

Jeg må vel også ta meg en kveld og koble herligheten sikkerlig opp.

#99600  av CelicaTurbo

Fant dette i dag:

http://www.gt4oc.net/viewtopic.php?t=29619&highlight=

Det er en post med undersøkelser rundt ST205WRC sin waterspray OG water injection. Det viser seg at slanger, ventiler og dyser er på plass for water injection, men pumpe er vistnok en "dummy" som er montert av homogaliseringsgrunner (dvs, den er der pga at den må væretilstede for at dem kan få bruke løsningen i WRC, men det er ingen reell pumpe). Det står ingenting om hvordan det er å aktivere waterspray, men for at waterinjection kan brukes (om dysene er funksjonelle) så må det ihvertfall kobles til en pumpe som klarer å levere korrekt trykk og mengde.

#99623  av Marlboro

Lenger nede på samme siden er det en som sier at hans pumpe virker fint.

#130786  av TheStig

det blir sagt at pumpen og dysene gir feil sprut ...

#130865  av w00t

dere får kjøpe lystgass åsså monterer dere de "purge" dysene rett mot intercooleren.. da kjøper det bra.. da kommer den gamle lystgassen til nytte og ikke bare til pynt ;)