TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Eksos GT4

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #100146  av Tor

Har vært på en liten innkjøps runde i dag av eksos deler. Skal sveise om fra midten av bilen og bak for at jeg vil ha litt mere lyd og en 4,5" endestuss. Er bare et prøveprosjekt da. Handla 2,5" Simons rustfrie rør samt en kardangbøy og litt sånn små ting.

Men da jeg kom i kassa sa han kisen som jeg handla med at om jeg skulle bygge 2,5" fra midten av bilen kunne jeg ikke bare fjerne den lydpotta som er under baksete omentrent. Dette pga at turboen ville få for lite motstand og jeg kunne få turbo havari. Han sa også at turboen ville aldrig stoppe og snurre om jeg ikke sveisa inn en lydpotte der også. Har han kisen peiling eller kan jeg bare droppe den nest bakerste lyddemperen? Vil jo ha litt mere lyd :)

Håper folk skjønner hvor den lydpotta befinner seg.

Noen som har innspill her? Trodde at det var best med mest mulig fri flyt fra turbo og bak.

Bilder av eksos delene kommer i morgen.

#100175  av kennethx

BS!

NA motorer skal ha "rett" motstand, og designe eksos på NA motorer krever litt tenking. På Turbo er det generelt, bigger is better som gjelder.

Selv har jeg 3" hele veien fra turbo og bak, og det funker meget bra .)

#100179  av CelicaTurbo

nah, ikke fullstendig BS, men på våre biler er det uinteressant. Om du får alt for åpen eksos og lite mottrykk vil for mye av eksosgassene foretrekke å gå gjennom turbin istedenfor gjennom wastegate når denne er åpen, med det resultatet at trykket ikke slutter å stige når det skal (men hvor fort det fortsetter å stige over fastsatt nivå avhenger av hvor mye eksosgasser som foretrekker turbin fremfor wastegateportene). På st185 er ikke dette noe problem med full 3", jeg har kun hørt et fåtall ganger om personer med full aussie eksos med downpipe som har hatt problemer med dette. På st205 derimot er problemet noe større, her ser jeg at britene ofte velger å beholde standard flexi-røret for å strupe eksosen og forhindre dette når de ellers har full 3" med downpipe. Ellers, det varierer stort hvem som får problemer eller ikke, kanskje pga forskjeller i tilstanden til de forskjelliges wastegate?

Men, med 2.5" selvlaget eksos på st185 tviler jeg på at dette blir noe problem i det hele tatt.. men fyren bak disken har et poeng ihvertfall :)

#100181  av GT4 CS

Trur han prøvde lure deg jeg Tor :wink: En typisk selger, du kan fint kjøre uten den lydpotta eller rettere sagt uten en lydpotte i det hele tatt,så lenge eksosanlegget i en turbobil har riktig flow slik at du ungår turbulens så er det bare og kaste på så stort du vil, iallefall nesten hehe,men 3" hele veien er vel optimalt,skal du ikke over 300hk er 2,5" helt perfekt det også.

#100189  av blixern

kjører 2,5" hele feien til bakpotta jeg å.....
Ser ikke og merker ikke noe problemer......

#100200  av Tor

Det jeg også mener, Bigger is better som kenntex sier. Skal modde litt på delene i dag, må bare finne meg en bakpotte nå. Har lyst på en stor loffe varmer. Noen som har 1 liggende?

algte 2,5" pga at det skal bli litt enklere og tilpasse enn 3" ville vært. Prisen var det samme også. Tok mål av de orginale flensene i går på eksosen, skal lage et par stk på skolen denne uka. Ellers er sveisingen grei skuring. Dagene mine består av en del svesising såe det skal jeg klare. Ellers kommer det bilder i dag når jeg kommer hjem og i garagen for litt skruing og tilpassing.

Håper på en litt bedre og dypere lyd i bilen min nå. Orginalen er liksom litt tynn.

#100213  av ErikG

Hvor langt fram er det du skal bygge fra?? Må være veldig nøye med vinkler slik at det treffer der det orginale ligger. Er kjedelig og ha eksosen liggende innpå deler av bilen. Blir en voldsom risting!!!!

#100218  av Tor

ErikG skrev:Hvor langt fram er det du skal bygge fra?? Må være veldig nøye med vinkler slik at det treffer der det orginale ligger. Er kjedelig og ha eksosen liggende innpå deler av bilen. Blir en voldsom risting!!!!
Bygger fra midten av bilen og bak, dvs ca under passasjersete ligger det en flens som du kan skru av. Bygger derifra og bak. Jeg vet at det er en del presisjons arbeid. Ikke uten grunn at jeg bare bygger 2,5" og ikke 3". Har rørbøyer og litt sånne greier. Driver både med sveising og rør legging på skolen så er ikke helt fersk :)

Skal ned og ta noen bilder av eksos delene nå.
Vedlegg
Picture 008.jpg
Picture 008.jpg (57.1 kiB) Vist 746 ganger

#100219  av Tor

eksos
Vedlegg
Picture 009.jpg
Picture 009.jpg (32.51 kiB) Vist 745 ganger

#100220  av Tor

eksos2
Vedlegg
Picture 007.jpg
Picture 007.jpg (51.98 kiB) Vist 743 ganger

#100227  av Goose

Hvor mye ga du for byggesettet?

#100228  av Tor

Goose skrev:Hvor mye ga du for byggesettet?
325 Spenn :) Er ikke det billig så vet ikke jeg. Er iallefall verdt førsøket da.

#100264  av Kjelliken

:twisted: keep us posted.. jeg og kennet kjører jo 3" annlegg fra turbo og bak så ser ikke problemet til den fyren der.. oki oki oki så røk turboen min hin dagen men det kommer garantert ikke av at eksosen er for stor for og si det slik... :wink:

#100276  av jostein_loenning

Krasja turboen min eg og for ca 1,5 mnd sida. Personlig hadde eg kjempeproblem med ladetrykket etter eg bygde om til 3" Aussie. Dvs eg har Aussie downpipe og midpipe uten cat. Bak har eg HKS Hiper anlegg. Kan vera det er mindre mottrykk i detta i forhold til Aussie :? Min lada ca 1,25 til 1,3bar viss eg drog den til 7000rpm uten boostcontroll. Dette er ikkje bra på ein ct26.Med boostcontroller på 1.0bar holdt den dette trykket fra ca 2300 til ca 5500 derifra berre auka trykket ukontrollerbart. Håpe eg får fiksa problemet no med ein td06 turbo og ekstern wastegate.

#100288  av Tor

Er det noen igjen på forumet med GT4 som ikke har bytta turbo den siste mnd? Er vel bare meg nå som enda kjører orginal turbo som er snurra 184.000 km. Håper ikke at min ryker.