TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hva er den ultimate felg pÃ¥ en MR2 (dimmensjoner)

• Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
 #100245  av Johnny_Bravo

Jeg skal kjøpe meg nye felger til MR2'n og jeg vil ha bredere felger bak siden dette ser best ut (Syntes jeg) jeg har tittet litt på disse felgene og lurer på hvilke dimensjoner jeg bør ha. jeg vil fylle ut hele hjulbuen men vil ikke at dekkene skal gå utenfor.

Det jeg har tengt på er: 215, 35, 18 foran og 245, 35-40, 18 Bak. vil dette passe?

Kan dere som har litt peiling på dette skrive hva jeg trenger av inpress foran og bak og dimensjoner på dekk og hele pakka :)

På forhånd Takk 8)
Vedlegg
Imager.jpg
Imager.jpg (11.08 kiB) Vist 4003 ganger

#100256  av Master

Kjør 8x18 fremme og 9x18 bak på felgene. Da må du ned på 35 i profil tror jeg, og gjerne 225 fremme og 245 bak.

Spør Markus, han har målt og regna på det der :)

#100385  av Johnny_Bravo

takk takk det skal jeg gjøre :)

men for dere andre som leser dette så er det bare å legge inn deres erfaringer. jeg er takknemmelig for all opplysning

#100390  av MR2turbo

det hjelper desverre lite om jeg kommer med mine mål på det, for jeg kjører med coilovers og litt ekstreme hjulvinkler, så det vil enten ta i eller gå på utsiden om du kjører det på standard oppheng, så har jeg og valset hjulbuene bak...

-edit-
Jeg måtte ha letet i noen gamle papirer og hvis jeg skulle funnet det, men det er bare for få timer til jeg skal på jobb... ;)

Men du kan måle og regne på det selv...
innpresset måles i mm. fra midten på felgbanen, jo mere innpress (dvs. lengre fra senterlinja til felgen) du har jo lenger inn kommer felgen. :)
Husk å ta hensyn til camber ;)

#100476  av Johnny_Bravo

ok nå ble jeg ikke så mye klokere men jeg finner nok ut av det :)

#100495  av MR2turbo

hehe... oki :)

sett at du skal ha på en 8" felg fremme...
8" = 204mm
Da må du ha minst 204mm klaring fra skjermkanten til det punktet som "kommer i veien for" felgen på innsiden. Helst litt mere da ;)

På figuren vil det si at "A" må være minst ~21 cm om felg og dekk går under fjæra...

Så om du har standard hjulstillinger trenger du ikke bruke trigonometri og rekne på forskjellen på avstand "B" og "C" da disse vil være omtrent like...

så da måler du avstanden "B" som er fra felgens anleggsflate mot bremseskiva og ut til kanten av skjermen, eller evt. der du ønsker at felgen skal ha ytterste punkt...

Eks. "B" = 67mm
felgens bredde er 204mm.

Inpress blir da:
(Felgens senterlinje)204mm/2= ~102mm
102mm - 67mm= 35mm

Innpress blir da 35

HÃ¥per det oppklarte litt ;)
Vedlegg
innpress.jpg
innpress.jpg (21.7 kiB) Vist 3910 ganger

#100496  av Johnny_Bravo

Det opklarte stort ett det meste det ja :)

Takker da er det ut med tommestokken for å måle og regne innpress da ;)

#100497  av MR2turbo

det er godt!
Lykke til da! :D

#100609  av kake

Huske på at størst ikke alltid er best heller da. Hva slags understell har du ? 18" på originalt understell kan da iallefall ikke være allverden å kjøre på ? Har ikke testet 18" på MR2 selv, men men :)

#100705  av Johnny_Bravo

kake skrev:Huske på at størst ikke alltid er best heller da. Hva slags understell har du ? 18" på originalt understell kan da iallefall ikke være allverden å kjøre på ? Har ikke testet 18" på MR2 selv, men men :)
Det Understellet ble byttet før jeg kjøpte bilen så nøyaktig merke vet jeg ikke. bilen er senket ca 20mm etter hva jeg ble fortalt. skulle vel ikke være noe problem tror jeg. blir sikkert stivt som hellvete å kjøre på men det er bare kos :)

Jeg vurderte å kjøpe 17" en lang periode men det er liksom så vanlig for tiden. man må skille seg ut litt

#108536  av Trial

Johhny bravo: Fant du ut hvor store felger du kan ha eller? :) Vurderer selv å kjøpe 18 toms....

#108540  av Johnny_Bravo

Trial skrev:Johhny bravo: Fant du ut hvor store felger du kan ha eller? :) Vurderer selv å kjøpe 18 toms....
He he nesten flaut å si det men nei. må vente på feriepenger før jeg kan kjøpe meg nye felger alikevel så jeg har ikke regnet det ut enda.

Men etter en mail til THMotor så fikk jeg beskjed om at de anbefalte meg ikke noe større enn 205 rundt hele bilen. Bull shit spør du meg. de sa at det var det de hadde fått oppgitt av importøren.

Men men hvis du kjøper før meg så gi beskjed om hva du gikk for da :)

#108550  av Trial

Prata akkurat med sharif`s dekksenter,å han kunne fortelle meg at han hadde akkurat satt 18" på en 91 mod mr2.. Han skulle sjekke hvor brede dekka var,og hvilken profil det var på de,så skulle han ringe meg! :)

#108567  av Neemi

Hehe.....litt interessant at Sharif kommer med den der for jeg var nemlig der oppe i går og bestilte 18" til min mr2.
Han ante ikke da om det passer, men sa at det tester vi i dag.
Passer det ikke så blir de sendt tilbake.

Skal opp dit idag så da finner jeg ut hvorvidt det går eller ikke.
Legger ut en post senere så vet dere hvordan resultatet ble.

#108701  av Johnny_Bravo

knall bra Nemi :)