TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Intercooler

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #9171  av Goose

Hm.
Noen som har testet om det blir ytelses økning å putte på en intercooler på en bil uten turbo?

Bare noe jeg lurer! :roll:

#9175  av CelicaTurbo

har ingen hensikt det. Intercooleren kjøler ved hjelp av uteluften og da har det ikke mye effekt når det er samme temp på uteluften du suger inn. Det er litt annerledes med turbo siden her blir luften varmet både av temperaturen på turbo og som en effekt av komprimeringen.. Men, du er ikke første som spør :)

#9177  av Goose

oki... det var bare noe jeg tenkte...

Man kunne jo lage en alasg kjøle system som bruker samme prinsippet som AC men for mye penger ogtid og alt annet kastet i omtrent dass.
Trukke det er så veldig mye å hente ut alikevel... kanskje par HK eller noe...

#9180  av erling

Blir litt det samme problemet som med en "el.turbo", stjeler mye mer effekt enn den gir fordi man bruker mer strøm, og dynamoen må lade mer. En AC-pumpe krever jo oxo energi for å drives rundt. :)

Igjen: ..lystgass.. lyyystgass.. :D:D

#9186  av CelicaTurbo

En IC har vel egentlig mer med sikkerhet å gjøre enn med ytelse, og når man oppgraderer IC så bytter man bare til noe som har større masse og kan dermed overføre mer "kulde" fra omgivelsene uten heat-soak, men det meste av effekten kommer fra friere flyt..

Det hadde gjerne vært en løsning for din del å bruke AC for å kjøle men det er som Erling sier: tror vinningen går opp i spinningen, og vel se det :) Det er forøvrig noen som har midifisert vannkjølingen slik at vannet kjøles med AC-anlegget, men da skrues AC'en av når man trenger effekt, man gjør det bare for å ha større masse med kaldt vann som kan trekke varme fra innsugningsluften :)

#9190  av Goose

oki...
siste utver er å putte egen nitrogen tank å kjøle lufta med den.. :wink:

#9194  av CelicaTurbo

tja, det kunne kanskje gitt deg mer effekt ja, men er kanskje litt drastisk hehe :) Ikke vet jeg hvordan nitrogen oppfører seg når den kommer i forbrenningskammeret i motoren heller :-) Med mindre du mente å kjøle en IC med det da hehe :D

#9195  av henningl

Da er det nå bedre å bruke lystgass.. kjøler jo den også ;)

#9196  av st185_viking

Lystgass er nok tingen,bror til dama kjøre mr-2 mk2 med 60hk tørt system og den virke faktisk fælt!! :D

#9198  av CelicaTurbo

hehe, jeg antar nå at både jeg og Goose var ironisk med tanke på det nitrogenet :)

#9201  av chris

erling skrev:Igjen: ..lystgass.. lyyystgass.. :D:D
*sikle* Frykter for at det blir det på min etterhvert gitt, om jeg ikke bytter bil først da vel å merke :)

#9207  av erling

st185_viking skrev:Lystgass er nok tingen,bror til dama kjøre mr-2 mk2 med 60hk tørt system og den virke faktisk fælt!! :D
Hey, her i byen eller? Hvordan ser den ut? :)

#9214  av st185_viking

Nei han holder til i Kvinnherad/Bergen er for tiden inne for bomex styling etter ein fyr kjødre i han i Bergen :evil:

#9215  av Amund

han er vel ikke tilfeldigvis gul? bilen altså..

#9313  av Mr2stord

st185_viking skrev:Nei han holder til i Kvinnherad/Bergen er for tiden inne for bomex styling etter ein fyr kjødre i han i Bergen :evil:
Eg lurer på om eg veit ka bil da e. Har neon lys under og noko striper over bilen(wiper) el noko slikt? Har snakket med ein fra Kvinnherad men slikt montert. Men han hadde ikkje kjørt så langt, so spørst jo når den får kjørt seg ei stund. Men da e jo drit gøy da. :D