TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Min lille "kattevask" av motorrom

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #101677  av Dice

Tenkte at det var på tide med en motorvask. Den trengte det så absolutt.

Bildet FØR:
Vedlegg
FØR!
FØR!
P4030026.JPG (338.31 kiB) Vist 352 ganger

#101678  av Dice

Bildet ETTER:
Vedlegg
ETTER
ETTER
P4180012.JPG (432.16 kiB) Vist 371 ganger

#101681  av Morten

Ble jo meget bra det! :D

Hvor lang tid tok det?

#101690  av kaimagne

Ã…rhundrets grundigste kattevask, vil jeg si! :shock: :shock: :shock:

Fremgangsmåte mottas med takk!

#101694  av GT_rider

Ja grei kattevask det der :) Hvordan likte motoren det etterpå??

#101709  av Neemi

Virker som om det var enkelt og greit så da tar du kanskje min og :D :lol: :wink:

#101718  av Dice

Takker for kommentarene :D

Jeg brukte vel ca 2 timer på hele greien, men jeg er egentlig ikke ferdig. Mye mer som kan gjøres. Mye av plasten/gummien er gammel og misfarget, så der måtte jeg fuske litt 8)

Prosedyre? Ja hva kan jeg si. Konsentrerte meg om små områder av gangen. Dynket med avfetting og lot det sitte litt. Så pusset jeg det jeg var god for både med oppvask kost, svamp og bundet stålull (grov type)
Nyinnkjøpt for anledingen var en ny sprut på hageslangen med trinnløs styring av vannmengde og mønster :wink:

Her er utstyret jeg brukte:
Vedlegg
Utstyr
Utstyr
P4180015.JPG (632.16 kiB) Vist 335 ganger
Sist redigert av Dice den 18 apr 2005 20:51, redigert 1 gang totalt.

#101720  av Maverick

Du har inspirert meg, i morgen blir det motorvask!! :lol:

#101729  av lexusmann

Har noen ganger brukt en annen "prosedyre":
Man kjøper en flaske motorvask(som regel 0,5 l sprøyteflaske), bland det med 1 l white spirit( da får man en hvit, litt tykk væske), hell dette tilbake på sprøyteflasken og sprut ut over motoren, pass på å få inn i alle kriker og kroker....

La det stå en stund, før man gyver løs med høyttrykkspyler( seff fra litt avstand, 20-30 cm)
Etterpå står den og tørker en stund, hvis fint vær sånn som nå, sett bilen i sola med panser oppe.

KAN høres litt brutalt ut, men det har funket som juling for meg flere ganger. Hvis man er litt forsiktig, skal det gå bra.

#101737  av Dice

Hvordan likte motoren det etterpå??
Jeg fyrte den igang rett etterpå, og da gikk det greit. Men når jeg isted skulle ut å flytte bilen, gikk den ikke på alle sylindre :cry: . Baskade greier, var jo så forsiktig som mulig. Men en feil jeg gjorde var å ikke la motoren bli skikkelig varm rett etter vask, da tror jeg at alt ville vært ok.
Forøvrig så går den på alle sylindre nå, måtte bare stå på tomgang noen minutter :wink:

Du har inspirert meg, i morgen blir det motorvask!!
Bilder før og etter hadde vært kult :D

#101740  av Kaizern

Hehe, har hørt mange som har tatt en motorvask, så har bilen fjusket etterpå.. Så jeg tør rett å slett ikke å prøve selv.... :roll:

#101757  av GT_rider

Maverick skrev:Du har inspirert meg, i morgen blir det motorvask!! :lol:
Fare for det ja, hvilken av de er litt uvisst :)

#101873  av Dice

En liten oppdatering.

Skulle på jobb imorges, og motoren startet, men ikke på alle sylindre. Hørtes ut som en V8, med risting og det hele, he he. Slik var det også igår kveld, men den gikk fint etter at jeg fikk varmet den opp.

Ihvertfall.... stod ca 15 minutter på tomgang og fikk motoren varm, men den ville fremdeles ikke fyre på alle sylindre.

Har egentlig alltid hatt problemer etter motorvask på biler, men jeg har ikke tatt lærdom av det ennå tydligvis (selv om jeg var meget forsiktig igår).

Vanlig prosedyre etter en vask er å tørke rundt pluggene, samt åpne fordelerlokket og tørke godt der. (dette gjorde jeg ikke igår :oops: )

Alle som har mkIII supra bør merke seg at oppe på motoren sitter pluggene. Men jeg har aldri åpnet det dekselet før, så jeg visste ikke hvordan det så ut. Etter å ha sjekket på usa forumet, forstod jeg at motorvask på mkIII kan være en smertefull opplevelse hvis man ikke gjør det riktig. Slik jeg forstod det, så ligger pluggene samlet i en "dal" midt oppå motoren. Hvis man får vann ned der, ligger pluggene å bader i vann (oops :roll: ). Skal hjem etterpå å skru av dekselet for å tørke det jeg er god for. For håpe det hjelper.

Så tips til nesteman. Bruk f.eks bare WD-40 og børste/svamp og håndkle el. IKKE VANN og stay away from the electronics!!! :wink:

#101993  av KK-ma70

kattevask på 2timer.. da vill ikke jeg være med deg når du skal ta en grundig vask før ACR :D