TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Litt modifikasjoner.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #102684  av Daniel_hoy

Skal til å montere forskjelli ting på bilen no. Turbotrykksmåler, boostcontroller, turbotimer, downpipe å nye plugger.. Lurere berre på noen har en VELDIG god beskrivelse på kor jeg skal koble på dei forskjellige slangene.. Og er det slik at slangen inn på bc (greedy profec b) og turbotrykksmåleren skal koblest på samme slange? Trenge jeg berre en inn i bilen? Litt uskikker siden jeg har sett litt forskjellige forklaringer på det. Og er det noe annet som er viktig når jeg skal skru opp trykket? Har eksos fra turbo. Og hva trykk er TRYGT å skru opp til.. Har hørt fra
0,9 til 1,1 bar... Noen som veit hvor det er mulig å kjøpe overgang til Turbotimeren? (Greddy)

Takker for svar..

#102940  av kennethx

Søker du på forumet, så finnes det meste av det du spørr om her allerede.

Boostcontroller med type releve valve kobles på slangen mellom turbo og wastegate acculator (wastegate klokken). Kutt i to og koble i mellom. Det er da viktig at ECU sin bleedvalve (TVSV) blir koblet i fra. (Og hvis du lurer på det, så finner du det sikkert med å søke litt her inne :wink: )

Turbotrykkmåleren er elektronisk regner jeg med? Da slipper du dra slange inn i kupen, bare en ledning fra sensoren som du plaserer i mottorrommet sånn ca oppe til venstre sett forfra. Oppe langs torpedoveggen. Her finner du en liten, tror den var rund sensor fra før. Kappe slange, sette på T stykke og koble på trykk sensoren som følgte med den elektroniske trykk måleren. Dersom den ikke var elektronisk må du føre en slange fra dette T-stykket og inn i bilen.

Hva trykk som er forsvarlig er jo veldig avhengig av hva stand motoren din er i. Med original eksos er det ikke noe poeng å kjøre mer en 0.9 bar, for effekten blir bare strupet av den trange eksosen (spesielt katalysator).
Men litt åpen eksos 2,5 - 3". Alt ellers, topp-pakning, plugger, tenningssystem, bensin pumpe, osv osv i god stand går 1.1 helt greit. Går du over det må du montere FCD (fuel cut defender) som det populært er kalt. Dette finner du også informasjon på forumet ved å søke (bruk søke knappen) Ved 1.2 Bar vil ECU kutte bensintilførsen til motoren, og det er ganske ubehagelig, og ikke direkte positivt for motoren i lengden heller.
Den originale CT26 turboen henger heller ikke så veldig bra med på høyt turtall med så mye som 1.2Bar. Over 1.2 bar er det ingenting å hente.

Men igjen. Det forutsetter at motoren din er i good shape!

Du kan også skifte plugger uten å tappe IC for kjøleveske, bare skru løs festene til IC, og løsne den fra turbo og insugsmanifold, og vippe den til høyre (sett forfra). Så kommer du fint til å får byttet pluggene.

Skal du kjøre høyere trykk bør du også sette inn en grad kaldere plugger. Tips, prøv å søk på NGK her på forumet.