TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 3" eksos

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #105302  av Elzin

jeg tok turen innom svensen eksos i dag, montering fra katalysator og alle delene bakover med en lyd demper, ca 3m rør, potte, sports katalysator kom på ca 10 000,- noe dem har glemt? :P jeg syns dette var veldig billig!! hva syns dere?
 #105338  av Toyota4ever

Elzin skrev:jeg tok turen innom svensen eksos i dag, montering fra katalysator og alle delene bakover med en lyd demper, ca 3m rør, potte, sports katalysator kom på ca 10 000,- noe dem har glemt? :P jeg syns dette var veldig billig!! hva syns dere?
Sportskatalysator???? Har ikke du en katalyt fra før da? Tror nok en er nok :D

#105351  av CelicaTurbo

Tja, jeg vil tro at du kan få HKS Silent Power fra takakaira.com billigere enn det der men har ikke finregnet på det. Det er da anlegg komplett fra orginal katalysator (som høres ut som det samme som Svendsen sier). Det inkluderer da derimot ikke en katalysator i HKS-anlegget, men om du ønsker å ha katalysator på plass men ikke ønsker å bytte downpipe fra turbo og ned så er det nok like greit å beholde orginal katalysator. Det er tvilsomt om du vil vinne så mye effekt på å slå ut org kat og deretter erstatte den med en race kat senere i eksosen. Om tilbudet til Svendsen inkluderer sveising av en downpipe fra turbo og ned, deretter racekat og resten av anlegget så er prisen derimot ganske fin ;)

#105404  av Tor

Så lenge du husker at den orginale caten på disse bilene sitter rett etter turbo og ikke under bilen som de vanligvis gjør. Gjertsen hadde jo 2 kat på sin bil pga at han ikke viste om dette. 10000 ,- ? Da ville jeg heller kjøpt 3" Mongoose fra turbo og bak til 6800 ,- fra cdcardig eller bilxtra. Men da må du montere selv da. Men det er ikke så vanskelig.

#105479  av Elzin

hm, dette blir fremtidig.. blir sikkert ikke før etter polen turen hvor vi skal lakere bilene, så det blir sikkert i måneds skifte juli\august.

kan henne jeg skal prøve å hente litt mere hester senere, og gjøre det mulig med mere turbo trykk, men hadde vært greit å hatt en katalysator ;)

kipt å måtte betale bot forå ha kjørt uten. men skulle vist hvor mye hk tap det blir med hks racing kat.

#105480  av 2fastgt4

moongoose lager bare 2,5"

#105487  av CelicaTurbo

mongoose har vistnok nylig byttet design nylig, til 3" denne gangen, ifølge poster på http://www.gt4oc.net, men den posten var bare en uke siden og jeg mener å huske at det var usikkert om mongoose var ferdig med å utvikle dette nye anlegget eller ikke, men det latet til at produksjon av det gamle 2.5" anlegget var stoppet ihvertfall. Synd siden jeg kunne tenke meg et 2.5" anlegg og det var mange som skrøt av det mongoose anlegget (rev. 2 anlegg for GT4 fra de, det var vistnok mange problemer med det første designet fra dem).

#105498  av Elzin

hvilke problemer kan oppstå?
og hva er prisen på effekt anlegget dere snakker om? vet dere noe om ca ytelse en får ved bruk av det?

#105501  av CelicaTurbo

hm, hvilke problemer tenker du på? Om du tenker på 1. revisjons problemene jeg fortalte om så er dette problemer med at anlegget ikke var bra nok tilpasset og det var ganske vanskelig å montere det uten at det vibrerte mot andre deler av bilen. Men denne revisjonen av mongoose anlegget ble byttet ut hvor ihvertfall to år siden så det er null sjangs for at du får et slikt om du bestiller. Revisjon 2 fra mongoose har jeg bare sett mye skryt om, og nå later det til at de har en revisjon 3 på gang, som er et 3" anlegg til forskjell fra de to tidligere som var 2.5".

ytelse/pris: aner ikke. Ytelsen er vel sammenlignbart med det meste annet som er å få av effektanlegg, det er nok små forskjeller mellom de forskjellige produsenters anlegg. Uten å sammenligne direkte med flere dynomålinger på samme bil, samme dag med forskjellig anlegg så er det umulig å si noe om hvilket anlegg som gir mest gamper, og jeg kan ikke huske å ha sett at noen har gjort en slik test ihvertfall ;)

#105504  av Elzin

er mongoose TUV godkjent?

#105531  av CelicaTurbo

med tanke på at det er britisk produsert så er det tvilsomt, jeg kjenner ikke til noen TÜV-godkjente eksosanlegg for Celica.. kanskje Remus produserer noe. Ellers er det normalt ikke et krav at eksos skal være godkjent fra TÜV men jeg har hørt tilfeller hvor biltilsynet har krevd dette også (men hva skal da Svendsen og andre selskaper som bygger eksos da leve av?). Det er spesifikke støykrav som eksosen skal tilfredsstille og biltilsyn kan kreve dokumentasjon på dette, men de har også utstyr til å teste dette selv så om de krever dokumentasjon er det bare pga at de ikke gidder å gjøre jobben sin :?

#107072  av cs2451

Hvem lager 3'' effektanlegg til st185 til en grei pris da.. jeg trodde at mongoose var 3'' og var tenkt å bestille det, samtidig med 3'' downpipe... Er det noen hensikt å ha 3'' downpipe og 2,5 resten??

#107093  av jostein_loenning

Er vel stengt tatt ikkje nødvendig med 3" heile vegen pga eksosen blir fort kaldare bakover i annlegget og treng difor mindre plass= mindre motstand. Med andre ord stort nærmast turbo litt mindre nødvendig bakover( Viss ikkje vi snakkar om masse effekt då) Offtopic: kin/kor på voss e du, budde der i 2år for ei stund si?

#107275  av Tor

Mongoose er 3". Kollevol selger dette til St185 > :lol:

#107278  av grimfer

Jeg trodde mongoose var 2,5", faktisk... Det var i alle fall det jeg fikk opplyst på telefonen i forrige uke!

Forresten: Mongoose anbefales blant annet fordi det ikke bråker så sinnssykt hele tiden. Skikkelig lyd når du gir på, ellers en fin bassbrumling...