TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• hvor langt kan man dra mr2?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #107607  av Raze_r

hei, har ikke dratt min mr2 lengre en 4-5000 omdreininger når jeg har dratt på for at jeg tenkte det var usundt for motoren.....
men fikk beskjed av en at hvis jeg ikke dro den ut i blandt ville motoren bli veldig treg og døkjørt.....(eller hva han kalte det)
så i dag kjørte jeg litt og dro 1 og 2 giret til 6.500 omdreininger.....OHHH for en opplevelse... dette var helt rått :D :P ... etter 4500 dro den på som bare det.... men er det sundt for motoren å dra den til 6500? ikke sånn over lengre tid og dra den så langt hver gang... men sånn inneblandt?

hvor langt drar dere ut på girene?

takker for svar.... :P

#107608  av GT_rider

å dra den ut på gira sånn med jevne mellomrom har ikke noe å si på motorens totale levetid. er helst når du gjør det. Man drar ikke en motor ut på turtall når den er kald.

Kan nok risikere å få en litt tammere motor om man kun ligger på 2-3000omdr hele tiden.
Så bare ta deg ut, så sant du husker på å la motoren bli skikkelig varm før du drar på.

Har mine byger av og til jeg og. Da kan det gå unna.
(Det fikk en golf tre gti erfare :mrgreen: )

#107615  av kake

Det er jo ingenting som skjer under 5000rpm i den bilen. Sperra ligger på 7250. Gratulerer med den nye oppdagelsen :wink:

#107617  av Master

En god og varm 3s-ge ELSKER 5000-7250 omdr. :)

PS: husk det med VARM motor.. :)

#107621  av kake

Master skrev: PS: husk det med VARM motor.. :)
Ja, og ikke minst hyppige olje/filter-skift!

#107640  av CelicaTurbo

som de andre sier, motoren har bare godt av det. Varm motor er viktig da, og 7250 ligger sperren på og du finner den aller meste gøyen ved 4500 pluss på denne bilen så du har en ny opplevelse med bilen i vente tydelighvis ;) Motoren tåler fint så høyt turtall eller at du når turtallssperren på girene (bilen når 115km/t på 2. gir), men jeg ville derimot ikke ha ruset motoren i lengre tid med maks gass til turtallssperren med clutchen i fri, eller kjørt tett på turtallssperren over en lengre periode enn hva som er normalt for en akselerasjon..

#107643  av sindrejl

Husk at sperra er på 7250rpm og motoren er bygget for å tåle en del høyere turtall ;) Så det går nok bra å dra den ut både titt og ofte .. på VARM motor. Bare husk at det går med en del olje på høyt turtall ;)

#107644  av CelicaTurbo

..forøvrig, noen kommentarer til: alt slikt er med måte så klart, men at du akselererer opp til 7000o/min på regelmessig basis vil ikke ha noen negativ innvirking på motorens pålitelighet, men om du kun kjører full gass og høyt turtall konstant på hver eneste lille tur til den lokale butikken f.eks da går det kanskje litt mer utover påliteligheten. Ellers.. bilen din yter sine 156hk først ved 6400o/min ;)

#107650  av saftisme

Jeg ligger alltid rundt 4000rpm i andre gir.. det er så HERLIG å gi på da :D går jævlig bra da ;)

#107652  av lasserj

hoho sjelden jeg girer under 7000rpm :D

#107667  av Raze_r

dette var akkurat det jeg ville høre... :P
hoho,nå må jeg ut å kjøre en tur :wink:
(etter at jeg har fått på det andre r-setet mitt.... :D

#107668  av sindrejl

saftisme skrev:Jeg ligger alltid rundt 4000rpm i andre gir.. det er så HERLIG å gi på da :D går jævlig bra da ;)
hehe ja skulle vært sånn ifra 2000rpm og hele veien opp ;)

#107722  av Mr2Nyter'n;p

Usja... Gidder ikke masse turtall lenger jeg... Etter at jeg fikk på nye dekk/felga går bilen som en dass... Ca... Mener jeg... Cruisekjerre heretter :)

#107864  av jumbo

3S-GE går jo ikke under 4500 i det hele tatt, er jo over der all moroa er :D