TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hjulbuen tar borti dekket bak.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #107671  av ScadamiCa

Var ute å kjørte enn dag med 2 litt "store" jenter i bakesete. Når jeg svinger litt krappt. Så tar dekket uti hjulbuen bak.

Bilen er senket 40mm, og har 215 45 R17dekk på den.
Har ikke byttet dempere enda.

Er det demperene som er problemet?

#107672  av Elzin

eg hadde kjøpt meg lavere pofil på dekkene og\eller stivere dempere.

*håper ikke jeg tar nedi med 235\35\18 som jeg får på onsdag*
 #107676  av Goose

ScadamiCa skrev:Var ute å kjørte enn dag med 2 litt "store" jenter i bakesete. Når jeg svinger litt krappt. Så tar dekket uti hjulbuen bak.

Hva gjør store jenter inn i en celica er det en annen sak :wink:
prøv å finne stedet der dem tar bort i. Du er sikker på det er hjulbuen og ikke kanten på inneskjermen?

#107678  av ST182

Kjører med samme profil selv og har akkurat det samme problemet når "vekta" blir for stor bak.
Det som må gjøres er å brette inn den kanten som stikker ut inni hjulbuen, helt i ytterkant. (kommer ikke på hva den heter)

Trenger ikke å brette den inn helt, er bare snakk om noen millimeter for å få nok klaring på 215\45\17. Eventuelt få valsa hjulbuene bak.. koster som regel rundt 500,- per side.

Ps. Stivere dempere hjelper ikke stort. Kjører med hardhets-justerbare Gule Koni selv og de er stillt inn på det hardeste og med nye fjærer så subber det fortsatt. Blir å valse hjulbuene mine i løpet av sommeren.

kenneth
 #107685  av celicat23

ScadamiCa skrev:Var ute å kjørte enn dag med 2 litt "store" jenter i bakesete. Når jeg svinger litt krappt. Så tar dekket uti hjulbuen bak.

Problemet er de feite dyra du hadde bak i bilen.
 #107687  av GT_rider

celicat23 skrev:

Kanskje det :roll: Får sitte opp sånt klistremerke der det står maks last i baksetet :P

#107698  av ScadamiCa

Har vært ute å sett litt på bilen, det er vel innsida av hjulbuen.

#107712  av Goose

da må du nok slutte å kjøre sånne kjerringer bak.... :roll:

til alvord: stivere dempere er nok løsningen der.

#107717  av jostein_loenning

Elzin skrev:eg hadde kjøpt meg lavere pofil på dekkene og\eller stivere dempere.

*håper ikke jeg tar nedi med 235\35\18 som jeg får på onsdag*
Kva innpress har du på felgane, har du spacers? Eg kjøre med 235/40x17
og dei tok litt borti innerskjemen bak med 39 i innpress, måtte massera litt der ja :wink:

#107730  av ScadamiCa

Felgene er helt vanlige:) tror ikke det er noe spessielt innpress på dem.
Må nok bytte demperene ja. Får håpe det hjelper likevel får jeg vel bare sette på dem fjørene som stod på bak.
Vedlegg
DSC00008.JPG
DSC00008.JPG (113.57 kiB) Vist 361 ganger
 #107777  av Maverick

celicat23 skrev:

OMG! LOL! ;)

#107786  av cs2451

ScadamiCa skrev:Felgene er helt vanlige:) tror ikke det er noe spessielt innpress på dem.
Må nok bytte demperene ja. Får håpe det hjelper likevel får jeg vel bare sette på dem fjørene som stod på bak.
Alle felger har et impress.. Står på felgen

#107805  av Goose

cs2451 skrev:
ScadamiCa skrev:Felgene er helt vanlige:) tror ikke det er noe spessielt innpress på dem.
Alle felger har et impress.. Står på felgen
Se etter ETxx (xx er et tall)

JEg tipper du har 32 eller 35.

#107979  av Elzin

ET - 35 har jeg

#108016  av cs2451

Elzin skrev:ET - 35 har jeg
Det er vel det du skal ha og tror jeg.. Da er det nok stivere dempere du trenger.