TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Svampe effekt

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #108002  av Tor

Har et lite "problem" som jeg har merket etter sommerdekkene er kommet på bilen. Om jeg presser bilen litt, kjører hardt i svinger og litt fort merkes bilen litt svampete bak om jeg svinger fort fra høyre til venstre. Det er liksom som om jeg kjører på 80 profil :) Hva kan dette kommer av? For lite luftrykk i dekkene bak eller slitte støtdempere bak?

Skal også te et oljeskift på motoren til uka. Gjøre meg klar til ACR :)
Hva slags olje kvalitet skal jeg bruke da?
 #108015  av cs2451

Tor skrev:Har et lite "problem" som jeg har merket etter sommerdekkene er kommet på bilen. Om jeg presser bilen litt, kjører hardt i svinger og litt fort merkes bilen litt svampete bak om jeg svinger fort fra høyre til venstre. Det er liksom som om jeg kjører på 80 profil :) Hva kan dette kommer av? For lite luftrykk i dekkene bak eller slitte støtdempere bak?

Skal også te et oljeskift på motoren til uka. Gjøre meg klar til ACR :)
Hva slags olje kvalitet skal jeg bruke da?
Kan nesten virke som om det er demperene dine, men prøv å fyll luft (viss det er lite). Jeg har akkurat tatt oljeskift.. Fylte på Castrol TXT

#108021  av Tor

Skal prøve og pumpe opp trykket i dekkene ja,

#108022  av Dalan

Kan være dempere eller foringer på stabstag

#108024  av Tor

Dalan skrev:Kan være dempere eller foringer på stabstag
Takker for svar, jeg tror mest på demperene jeg, ettersom dette skjer kun etter aktiv kjøring :)

10W40 jeg skal bruke på motoren?

#108062  av CelicaTurbo

10-40 er bra, med mindre du skal kjøre mye banekjøring i år, eller om du kjører mange runder på banen om gangen, da er kanskje 10-50/15-50 bedre..

#108090  av Tor

Har etterfylt ludt i kveld, merka at bilen ble 100% igjen etter dette :)
Men så senere på kvelden kom den svampe følelsen tilbake, hmmmm...
Sjekka høyre bakdekk og jeg kan finne 1 Stk metall bit som sitter i dekket. Dekket er punktert da.

Min teori er da at om jeg kjører hardt med bilen, vrir og vrenger gummien masse på seg så litt luft slipper ut :roll: Kan dette være 1 teori?

Skal ialelfall få bytta gummi bake da.

#108100  av Goose

Tor skrev:Har etterfylt ludt i kveld, merka at bilen ble 100% igjen etter dette :)
Sjekka høyre bakdekk og jeg kan finne 1 Stk metall bit som sitter i dekket. Dekket er punktert da.

Min teori er da at om jeg kjører hardt med bilen, vrir og vrenger gummien masse på seg så litt luft slipper ut :roll: Kan dette være 1 teori?

Trenger ikke å bytte vel? Kan bare reparere den...

#108177  av memo

Goose skrev:
Tor skrev:Har etterfylt ludt i kveld, merka at bilen ble 100% igjen etter dette :)

Trenger ikke å bytte vel? Kan bare reparere den...
ikke lov å kjøre med slange i dekka (reparerte dekk) på bane.

#108187  av Tor

Reparere det på hvordan måte?

#108199  av cs2451

Tor skrev:Reparere det på hvordan måte?
Stikk på en plass de selger dekk.. De setter i en plugg i hullet.. Ser ut som lim.. Koster en slikk og ingenting :)

#108240  av Tor

cs2451 skrev:
Tor skrev:Reparere det på hvordan måte?
Stikk på en plass de selger dekk.. De setter i en plugg i hullet.. Ser ut som lim.. Koster en slikk og ingenting :)
Skal stikke innom i morgen ja.

Men etter mye testing nå tror jeg at det er på høy tid med nye støtdempere bake iallefall. Så da er spørsmålet om jeg skal senke bilen på alle 4 eller om jeg skal montere 2 stk normale dempere bake. Min økonimi er ikke på topp så det blir billigste utvei her. Hvor kjøper dere dempere til celica? Noen som har nettbutikker som selger billi.

Eller om noen har litt brukte dempere er jeg også intrisert.

Btw, jeg må vel bytte fjærer og dempere bak om jeg skal bytte? Eller holder det med kun demper?

#108253  av GT_rider

Kjøpte "original"dempere hos hellanor. Var gassdempere fra sachs. Sikkert dyrere til din bil enn til min. Betalte ihvertfall 1100,- pr stk for mine, mener jeg å huske.
Må ikke bytte færer selv om en bytter dempere. Det har jeg aldri hørt, og heller ikke gjort selv.

#108265  av Tor

Ok, da har jeg vært nede i garagen og kikka litt. Har herved konkludert med at jeg har 2 stk bakdempere som har gjort jobben sin. Ettersom det ser ut er de i meget dårlig stand. Mansjetten er historie og henger og slenger. Ser også at fjærene mine er røde, men de er lakkert ettersom jeg kan se. De er sorte på baksiden. Da trenger jeg iallefall 2 stk nye dempere.

Legger ved noen bilder.
Vedlegg
Picture 018.jpg
Picture 018.jpg (379.63 kiB) Vist 748 ganger
Picture 019.jpg
Picture 019.jpg (328.68 kiB) Vist 751 ganger
Picture 025.jpg
Picture 025.jpg (264.71 kiB) Vist 749 ganger

#108286  av CelicaTurbo

hm, spraylakkerte fjører ja? Kanskje noe som skjedde under omlakkering da eller? Men men, angående dempere kan det være like billig å kjøpe stivere dempere enn å kjøpe orginale eller erstatning for orginale, men jeg vet ikke hvordan slike dempere fungerer med orginal fjørene om du bruker litt kortere dempere..