TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• bremsene har tatt kvelden!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #108180  av sleeper

bremsene foran har satt seg fast sånn at de ikke glir sidelengs sånn som de skal, som da resulterer at de kun bremser på ene siden av skiva!

noen som vet hva som følger med i overhalingsettet til toyota?
eller hvor jeg kan kjøpe nye og hva ca pris på det?? (celica ST165)

#108197  av CelicaTurbo

Kan du ikke bare smøre opp gliderne foreløpig da? Angående overhalingskittet kjenner ikke jeg til, men antar det følger med det meste. Når jeg fikk nyoverhalte kalippere jeg kjøpte fra larsst185 (han hadde en GT4 donorbil og overhalte kalipperne som stod på den) så var det nye gummibelger på gliderne ihvertfall. Å kjøpe noe nytt er trolig bare bortkastet ihvertfall ;)

#108215  av MacBain

Tror overhalingskittet bare består av delene på bildet.
Mener at man må kjøpe sylinderene utenom.
Vedlegg
Reppsett.jpg
Reppsett.jpg (10.26 kiB) Vist 751 ganger

#108260  av FireFox

Hmm... har styrepinnene satt seg fast? kan være vanskelig å smøre opp da... mener jeg betalte 1600kr for nye kalipere på mekonomen.

#108300  av GT4 CS

Du kan redde dette selv sleeper, demonter alt i caliperene dine, så pusser du ned stemplene med stål ull, smører på litt fett i den pakningen inne i caliperen din, sitter og glide pinner som du bør ta ut, gjøre ren og pusse litt, smør opp med kobberfett der, da funker de bra igjen vet du. Ring meg ikveld da vet du, litt trøtt så forklaringa er dårlig her nå :)
I overhalingsettet følger det med nye pakninger,mansjetter og fett. Så lenge ingen av disse er skadet trenger du kun demontere,pusse og smøre opp, bare vær EKSTREMT forsiktig da du tar ut mansjetter da de har en tendens til og ryke, sitter en låsering iform av ståring som er splittet.
Gidder du kjøre ned hit skal jeg gjøre det for deg :D

#108342  av sleeper

MacBain skrev:Tror overhalingskittet bare består av delene på bildet.
Mener at man må kjøpe sylinderene utenom.
det kan ikke være det rep settet der... jeg har 2stempel på hver av de....

#108439  av MacBain

Ok, dette er settet til min st202. Blir vel noe lignende på din.
Vedlegg
Reppsett.jpg
Reppsett.jpg (12.35 kiB) Vist 648 ganger

#108641  av sleeper

okay... nå har jeg fått fikset det problemet...

men jeg får ikke luftet de sånn at de blir bra! når motoren ikke er i gang vi lufter så blir pedalen hard men med en gang jeg starter motoren går pedalen i gulvet!
har luftet ut ca 1liter bremseveske og det blir ikke bedre!

noen som har noen ideer til hva det kan være?

(det lekker ikke bremseveske noen steder!)

#108685  av larsst185

Går pedalen helt i gulvet eller synker den bare litt når du starter motoren?

#108744  av sleeper

jeg kan presse den helt i gulvet... men jeg har litt bremsekraft! går greit og blokkere på grus men ikke mer en akkurat! (ikke noen god kominasjon men masse hester... :? )

#108980  av MacBain

Har du smørt glidepinnene som CelicaTurbo sa ?.
Det gjorde i hvertfall underverken på mine bremser.

Er bremseskivene og klossene dine slitte?

#109027  av donk2k

Hadde samme problem på mine bakbremser. Jeg smørte opp gliderene med masse kobberpasta, men det hjalp ikke. Det viste seg at stempelet på en eller annen måte dyttet skeift på klossen slik at gliderene kilte seg. Da fant jeg ut at det var viktig å klemme klossen helt inntil skiva på den motsatte siden av stempelet. Da får calipperen mindre vei å skli får å presse det hele sammen og sjansene for at det kiler seg blir mye mindre.
Pedalen min ble knallhard etter at jeg gjorde dette... Kan være en lur ting å sjekke opp dette her.
Kan sikkert være lurt å "banke" calipperen inn mot braketten innimellom ettersom klossene blir slitt å avstanden til skiva øker(då vil pedalen sannsynligvis bli mykere og mykere). Det må jeg gjøre iallefall. Håper dette kan hjelpe deg.
Si ifra hvis forklaringen er dårlig, så kan jeg lage en guide med bilder osv til deg.

#109266  av sleeper

donk2k skrev:Hadde samme problem på mine bakbremser. Jeg smørte opp gliderene med masse kobberpasta, men det hjalp ikke. Det viste seg at stempelet på en eller annen måte dyttet skeift på klossen slik at gliderene kilte seg. Da fant jeg ut at det var viktig å klemme klossen helt inntil skiva på den motsatte siden av stempelet. Da får calipperen mindre vei å skli får å presse det hele sammen og sjansene for at det kiler seg blir mye mindre.
Pedalen min ble knallhard etter at jeg gjorde dette... Kan være en lur ting å sjekke opp dette her.
Kan sikkert være lurt å "banke" calipperen inn mot braketten innimellom ettersom klossene blir slitt å avstanden til skiva øker(då vil pedalen sannsynligvis bli mykere og mykere). Det må jeg gjøre iallefall. Håper dette kan hjelpe deg.
Si ifra hvis forklaringen er dårlig, så kan jeg lage en guide med bilder osv til deg.
jepp... jeg trur det er forklaringa.... lurer på om det ene av de 2 stemplene ikke fungerer skikkelig!
så de trykker skjeivt på klossen.
(jeg har smørt opp glidepinnene...

skal prøve 1 gang til i dag og se om det blir noe bedre....