Glad for svar.

TerBek
TerBek
sexten skrev:De er godkjent som kjørelys ja.Er du sikker på at de er godkjent som erstatter for kjørelysene og kan brukes i mørket? Det fins jo spesielle regler for at de må lyse så og så langt (tror det er 40m) samt at de må lyse asymmetrisk. Per definisjon er det vel tåkelys... ?
Og fåes kjøpt på Toyota, til en absurd pris
Er du sikker på at de er godkjent som erstatter for kjørelysene og kan brukes i mørket? Det fins jo spesielle regler for at de må lyse så og så langt (tror det er 40m) samt at de må lyse asymmetrisk. Per definisjon er det vel tåkelys... ?Uten å ha forsket noe særlig på dette her, så mener jeg bestemt at det har vært kommet fram til at de er godkjente kjørelys flere ganger her på forumet.
sexten skrev:Uten å ha forsket noe særlig på dette her, så mener jeg bestemt at det har vært kommet fram til at de er godkjente kjørelys flere ganger her på forumet.Sto nettopp en stoor artikkel i fevennen (avisa i kr.sand) der lensmannen ville opplyse folk om at det er kun lov å kjøre med tåkelys og parklys på dagen, kjører du med begge deler er det 1500 i bot..
Det går sikkert greit å kjøre om kvelden/natta med bare grøftelys+parklys så lenge det er opplyste veier, uten at Politmester Bastian blir grinete vil jeg tro.
Men å kjøre i bekmørket med bare grøftelysene er jo i seg selv ganske tåpelig?![]()
Sto nettopp en stoor artikkel i fevennen (avisa i kr.sand) der lensmannen ville opplyse folk om at det er kun lov å kjøre med tåkelys og parklys på dagen, kjører du med begge deler er det 1500 i bot..Det er jo det som er sakens kjerne da, om lyktene på MR2 er tåkelys eller kjørelys. Jeg mener at de er kjørelys, og har fortsatt ikke blitt pirket på av lovens lange arm for det
Det er IKKE lov til å kjøre med kun tåkelys/grøftelys og parklys på natta.. men hva som er natta er jo litt difust..på sommeren blir det jo aldri helt mørkt uansett
Master skrev:Såvidt jeg har sett er grøftelysene på mr2 asymmetrisk? kjører man helt inntil en vegg og ser, er de i hvert fall ikke symmetrisk.sexten skrev:De er godkjent som kjørelys ja.Er du sikker på at de er godkjent som erstatter for kjørelysene og kan brukes i mørket? Det fins jo spesielle regler for at de må lyse så og så langt (tror det er 40m) samt at de må lyse asymmetrisk. Per definisjon er det vel tåkelys... ?
Og fåes kjøpt på Toyota, til en absurd pris
chris skrev: Såvidt jeg har sett er grøftelysene på mr2 asymmetrisk? kjører man helt inntil en vegg og ser, er de i hvert fall ikke symmetrisk.Det gjør mine å, men det er fordi den ene er feiljustert..
sexten skrev:Selv om du ikke har blitt stoppet for dette så betyr det ikke automatisk at det er lovlig.Sto nettopp en stoor artikkel i fevennen (avisa i kr.sand) der lensmannen ville opplyse folk om at det er kun lov å kjøre med tåkelys og parklys på dagen, kjører du med begge deler er det 1500 i bot..Det er jo det som er sakens kjerne da, om lyktene på MR2 er tåkelys eller kjørelys. Jeg mener at de er kjørelys, og har fortsatt ikke blitt pirket på av lovens lange arm for det
Det er IKKE lov til å kjøre med kun tåkelys/grøftelys og parklys på natta.. men hva som er natta er jo litt difust..på sommeren blir det jo aldri helt mørkt uansett
jumbo skrev:Politiet i Kongsberg bryr seg hvertfall ikke.... har kjørt med tåkelys pluss park siden jeg fikk bilen, mørkt eller ei... Dette gjelder selvsagt opplyste veier, på mørklagt vei trenger man jo langt mer lys, men det skjønner jo de fleste av seg selvDe kjører selv med nørlys/tåkelys kombinasjonen også..