TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kjørelys

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #108362  av Ter Bek

:D Hei! Jeg ser på de aller fleste av bildene som er tatt avMR2 så har de lys nede i fronten. Er de ment som kjørelys eller er det tåkelys? Tror de fleste har hvitt glass. Jeg har 92 mod usa utgave. De lysa som er å få der er de kjøpt på Toyota eller en hvilken som helst utstyrsbutikk? De jeg har sett ser ut til å være til MR2,n.
Glad for svar. :lol:

TerBek

#108364  av sexten

De er godkjent som kjørelys ja.
Og fåes kjøpt på Toyota, til en absurd pris :)

#108368  av BrennaRacing

det er vel bare tåkelys, så de er vel bare godkjente for bruk sammen med parklys på dagtid. Så man må vel bruke de ultrafete vippelyktene når det er mørkt

#108371  av Master

sexten skrev:De er godkjent som kjørelys ja.
Er du sikker på at de er godkjent som erstatter for kjørelysene og kan brukes i mørket? Det fins jo spesielle regler for at de må lyse så og så langt (tror det er 40m) samt at de må lyse asymmetrisk. Per definisjon er det vel tåkelys... ?

#108372  av sexten

BrennaRacing skrev:det er vel bare tåkelys, så de er vel bare godkjente for bruk sammen med parklys på dagtid. Så man må vel bruke de ultrafete vippelyktene når det er mørkt
Ja, de må så klart brukes sammen med parklysene

#108373  av sexten

Er du sikker på at de er godkjent som erstatter for kjørelysene og kan brukes i mørket? Det fins jo spesielle regler for at de må lyse så og så langt (tror det er 40m) samt at de må lyse asymmetrisk. Per definisjon er det vel tåkelys... ?
Uten å ha forsket noe særlig på dette her, så mener jeg bestemt at det har vært kommet fram til at de er godkjente kjørelys flere ganger her på forumet.
Det går sikkert greit å kjøre om kvelden/natta med bare grøftelys+parklys så lenge det er opplyste veier, uten at Politmester Bastian blir grinete vil jeg tro.
Men å kjøre i bekmørket med bare grøftelysene er jo i seg selv ganske tåpelig? :) [/quote]

#108380  av Mr.Maximuz

sexten skrev:Uten å ha forsket noe særlig på dette her, så mener jeg bestemt at det har vært kommet fram til at de er godkjente kjørelys flere ganger her på forumet.
Det går sikkert greit å kjøre om kvelden/natta med bare grøftelys+parklys så lenge det er opplyste veier, uten at Politmester Bastian blir grinete vil jeg tro.
Men å kjøre i bekmørket med bare grøftelysene er jo i seg selv ganske tåpelig? :)
Sto nettopp en stoor artikkel i fevennen (avisa i kr.sand) der lensmannen ville opplyse folk om at det er kun lov å kjøre med tåkelys og parklys på dagen, kjører du med begge deler er det 1500 i bot..

Det er IKKE lov til å kjøre med kun tåkelys/grøftelys og parklys på natta.. men hva som er natta er jo litt difust..på sommeren blir det jo aldri helt mørkt uansett :wink:

#108381  av sexten

Sto nettopp en stoor artikkel i fevennen (avisa i kr.sand) der lensmannen ville opplyse folk om at det er kun lov å kjøre med tåkelys og parklys på dagen, kjører du med begge deler er det 1500 i bot..

Det er IKKE lov til å kjøre med kun tåkelys/grøftelys og parklys på natta.. men hva som er natta er jo litt difust..på sommeren blir det jo aldri helt mørkt uansett :wink:
Det er jo det som er sakens kjerne da, om lyktene på MR2 er tåkelys eller kjørelys. Jeg mener at de er kjørelys, og har fortsatt ikke blitt pirket på av lovens lange arm for det :)

#108442  av chris

Master skrev:
sexten skrev:De er godkjent som kjørelys ja.
Såvidt jeg har sett er grøftelysene på mr2 asymmetrisk? kjører man helt inntil en vegg og ser, er de i hvert fall ikke symmetrisk.

#108467  av Dalan

chris skrev: Såvidt jeg har sett er grøftelysene på mr2 asymmetrisk? kjører man helt inntil en vegg og ser, er de i hvert fall ikke symmetrisk.
Det gjør mine å, men det er fordi den ene er feiljustert.. ;)
Jeg mener det er tåkelys?

#108549  av Anders gullstein

Uansett så synes jeg grøftlysene blir litt puslette når mørket kommer. Blir en del bedre lys av å vippe opp lyktene. Har dessuten ingenting imot vippelyktene, synes de er stilige jeg 8) . Litt på moten nå til dags å synes at vippelykter ikke er pent.

#108587  av BrennaRacing

Tror nok ikke jeg tar sjansen på å bruke grøfterne om kvelden hvertfall...Tror nok ikke snuten blir så happy da. For det er jo som Master sier at det er visse regler på hvor bra lykter skal lyse...

Jeg syns vippelykter er kult når de er nede...de ser litt kule ut når man sitter inni bilen også, men jeg er glad for at Mr2 ble levert standard med grøftere :D

#108686  av Ivar

sexten skrev:

Det er jo det som er sakens kjerne da, om lyktene på MR2 er tåkelys eller kjørelys. Jeg mener at de er kjørelys, og har fortsatt ikke blitt pirket på av lovens lange arm for det :)
Selv om du ikke har blitt stoppet for dette så betyr det ikke automatisk at det er lovlig.

Lysene nederst i fangeren på en MR2 er klassifisert som tåkelys av biltilsynet i Drammen og Asker/Bærum. (Jeg ringte til begge biltilsynene tidligere idag fordi jeg er lei av å lese og høre sånt tull.)

Politiet håndhever ting når de har tid og lyst.

Siden lysene faktisk er klassifisert som tåkelys av biltilsynet så betyr det ifølge lovverket at man kan bruke de i i dagslys i kombinasjon med parkeringslysene som fullverdig erstatning for hovedlysene/vippelyktene. Om veien er opplyst på natten eller ikke er irrelevant ifølge lovverket.

#108726  av jumbo

Politiet i Kongsberg bryr seg hvertfall ikke.... har kjørt med tåkelys pluss park siden jeg fikk bilen, mørkt eller ei... Dette gjelder selvsagt opplyste veier, på mørklagt vei trenger man jo langt mer lys, men det skjønner jo de fleste av seg selv

#108732  av Goose

jumbo skrev:Politiet i Kongsberg bryr seg hvertfall ikke.... har kjørt med tåkelys pluss park siden jeg fikk bilen, mørkt eller ei... Dette gjelder selvsagt opplyste veier, på mørklagt vei trenger man jo langt mer lys, men det skjønner jo de fleste av seg selv
De kjører selv med nørlys/tåkelys kombinasjonen også..
Var så nær av å ta bilde av en en gang, men så rakk ejg ikke å fokusere...