TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• vingler under nedbremsing

• Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #108777  av Elzin

når jeg hadde mine sommerdekk på bilen som er 15" dro bilen litt sideslengs ved nedbremsing, nå med di nye 225 dekkene drar den noe sykt sidelengs, hva kan jeg gjøre med dette??

#108820  av celicat23

Justere bremsene dine?

#108850  av Tor

At den drar til en side når du bremse kommer enten av

1: Dekktrykket er ikke det samme på begge sidene
2: Det er spor i veien (Spesielt ved brede dekk)
3: Bremsene dine er hvassere på den ene siden enn den andre.

#108860  av CelicaTurbo

går bilen rett frem om du bare slipper rattet på flat vei rett frem uten noe kraftig gasspådrag? (test det på en vei som ikke har dype spor).

#108905  av GT4 CS

Kan være at noen av bremsene dine har satt seg, du sjekker dette lett ved og skru un nedre bolt på calipper og vippe den opp, så sjekker du at glidepinner åppe og nede glir lett, prøv og og klemme inn stemplet. Om noe av dette sitter må du smøre opp, eventuelt kjøpe overhalingskit.
Kan og være dekkene dine som er skylden, drar den til venstre om det er hjulspor og du legger deg til venstre i hjulsporet også? Eventuelt kan det være skjevhet i forstilling eller bakstilling.

#108943  av Elzin

skal prøve :) fikk høre av en jeg kjenner at det kunne også skylles foringer? kan dette stemme?

#108949  av larsst185

Ja,det kan meget godt stemme.har du for eksempel slakk i ei bærebru foring på en av sidene vil bilen gjerne dra en vei ved oppbremsing og en annen når du akselererer.

#109004  av ST182

du har sikkert gjort dette men jeg må nesten spørre: du har hatt bilen inne på firehjulsmåling etter du satt på du satt på såpass breie dekk? :)

kenneth

#109033  av Elzin

ST182 skrev:du har sikkert gjort dette men jeg må nesten spørre: du har hatt bilen inne på firehjulsmåling etter du satt på du satt på såpass breie dekk? :)

kenneth
det har jeg ikke gjort. er dette noe toyota kan gjøre? eller må det være ett verksted med en slags 4wd dyno?

men jeg sjekket om den dro til en side ved nedbremsing, men nei, det kom helt an på veibanen. enkelte ganger slingret den som ett helvette, andre ganger gikk den rett frem

#109056  av ST182

bare å bestille hos toyota det. de heiser bare bilen opp så alle 4 hjula er i friluft og så justerer de inn hjulstillinga di på nytt etter de nye felgene med de breie dekka.. husk å gjør det samme til vinteren igjen for ellers så vil det slite feil på de smal vinterdekka.. :wink:

PS. fyll på luft til du har ca 40 PSI i dekktrykk, det vil nok også hjelpe litt ;)

kenneth

#109059  av Elzin

da johs lunde la på dekkene fylte dem dekkene med 2.8 bar. vet ikke hvor mange psi dette er

#109072  av larsst185

Nå justeres ikke hjulvinklene med hjulene hengende i friluft.bilen skal stå med normal belastning på svingskiver.Det er også etter min mening litt overkill å ha 4 hjulsmåling to gangen i året.skal ikke være nødvendig å gjøre dette både ved omlegging til sommer og til vinter...

#109073  av Elzin

celicaen kommer bare til å se vinter dekk til spesielle anledninger ;)

#109074  av Tor

Elzin skrev:celicaen kommer bare til å se vinter dekk til spesielle anledninger ;)
Er jo om vinteren det er rått med denne bilen. Vil ha snø 10 mnd i året jeg :)

#109124  av ML

40 psi = 2,8kg
50psi =3,5kg
Les av hva som står på dekket ditt, der skal det stå max fylling av luft. 2,5kg er ca 37psi vil si det er litt lite , hvis du har 40 profil eller mindre. Har du for lite luft vil bilen også spore, du er også litt mere utsatt for å skade felgen hvis du kjører i et "skarpt" hull eller dump.
Har jobbet på toyota, så jeg vil anbefalle å sende bilen inn på 4 hjulsmåling. Enten på Toyota eller et annet verksted. Koster ca 1000 til 1200kr. De justeres når bilen står på svingbare skiver. Når du går over til bredere dekk vil hjulvinklene bli feil. Bilen vil oppføre seg helt anderledes enn med de smale dekkene dine. Uansett vil bilen din spore litt med så brede dekk, selv med justering. Blir ganske mye bedre men ikke helt perfekt. St 182 har rett i at 2 hjulmålinger er det beste å gjøre, men justerer du etter sommer dekka vil du ikke merke så mye til sporing på vinter dekka. MEN du vil slite de fortere ut.

Hilsen
May Liss