Tatt fra
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19941004-0918.html -
Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften)
RETNINGSLYS
5. Bil skal ha minst to lykter foran, minst to bak og minst en på hver side som gir oransje, blinkende retningslys.
5.1 Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav:
a) Være E-merket med symboler som angitt med kombinasjoner i henhold til ECE-reg.nr. 6, serie 01, tillegg 5, rettelse 2.
b) Være e-merket med symboler som angitt med kombinasjoner i henhold direktiv 76/759/EØF, som endret ved direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/277/EØF.
c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a eller b.
5.2 Retningslys foran og på siden kan kombineres i en lykt, dersom lyset er synlig innenfor de vinkler som er angitt i nr. 5.3.
5.3 Lyset fra hver av lyktene foran og bak skal være synlig innenfor en vertikalvinkel fra minst 15 ° over til minst 15 ° under horisontalplanet gjennom lyktens sentrum og innenfor en horisontalvinkel fra minst 45 ° innover til minst 80 ° utover fra et vertikalplan gjennom lyktenes sentrum som er parallelt med bilens lengdeakse.
Lyset fra hver av lyktene på siden skal være synlig innenfor en vertikal vinkel fra minst 15 ° over til minst 5 ° under horisontalplanet i lyktenes sentrum når lyktene er plassert slik at høyden fra vegbanen til den nederste kant av den lysende flaten er mindre enn 100 cm, og fra minst 15 ° over til minst 15 ° under dette planet når høyden er 100 cm eller mer.
Lyset skal videre være synlig bakover og ut fra bilen innenfor en horisontalvinkel fra ikke over 5 ° til minst 60 ° , målt fra et vertikalplan gjennom lyktens sentrum som er parallelt med bilens lengdeakse.
5.4 Lyktene skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 35 cm eller mer for lykter foran og bak, og 50 cm eller mer for sidelykter. Høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten skal være mindre enn 150 cm. Når det på grunn av bilens konstruksjon er nødvendig, kan dog høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten økes til maksimalt 190 cm. Målene skal tas når bilen er ubelastet.
Avstanden fra bilens fremre begrensning til nærmeste del av den lysende flaten i sidelyktene må være mindre enn av bilens totale lengde.
5.5 Lyktene foran og bak skal være plassert slik på hver side at den lysende flates ytterkant er mindre enn 40 cm fra bilens ytterste kant.
5.6 Retningslys skal være sammenkoplet med kontrollampe og/eller lydsignal som skal kunne sees og/eller høres fra førerens plass, og tre i funk sjon samtidig med retningslysene og vise om disse fungerer korrekt.
5.7 Blinkfrekvensen for retningslysene skal være 90 ± 30 blink pr. minutt.
5.8 Betjeningsinnretningen for retningslyset må være slik innrettet at lysene på høyre side settes i funksjon når den beveges i urviserens dreinings retning eller mot høyre, og at lysene på venstre side settes i funksjon når den beveges mot urviserens dreiningsretning eller mot venstre.
Men dette er jo bare hovedregelen. Unntak kan godkjennes på importerte kjøretøyer, men da gjelder de regler som gjalt i Norge på den tid kjøretøyet ble registrert eller tatt i bruk i det gjeldende land.
Men sett opp mot den unntaksregelen der, skjønner jeg ikke hvorfor eksvis Corvette blir godkjent i Norge, den har da røde pulserende blinklys i samme lykt som kjørelyset bak...
Hvis du skal ha sideblinkerse, må du jo ta hull på skjermen da, og det er da i overkant av hva man kan kreve...
***
2000 Lexus IS 200
x - 2001 Celica T-Sport
x - 1997 Celica AT200
x - 1999 Corolla
---
Life is all about ass; you're either covering it, laughing it off, kicking it, kissing it, busting it, trying to get a piece of it, or behaving like one.