TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • 5s-fe motor

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #109034  av Ter Bek
 
Noen her som vet noe om det er mulig å få "LITT" mer ut av 5s-fe motoren uten at det koster både hus å hjem. Jeg har en92 mod. 2,2l. uten noe exsta. Har bestilt sportsluftfilter fra usa men ikke mottatt de enda. Hva er det jeg kan gjøre for å få litt raskere respons på gassen? :roll:

Ter Bek :lol:

 #109037  av FireWalk
 
Det er vel luftfilter og effektanlegg som er de eneste rimelige måtene å friske opp en NA motor på.. Det som definitivt vil gi deg mest økning av antall hester er utvilsomt et grenrør, da såklart i kombinasjon med overnevnte. men disse koster gjerne en del.. Jeg vet ikke hvordan en Chip vil oppføre seg på denne motoren, men om den er noe ala 3S-GE motoren så vil det ikke ha så mye for seg, med mindre man kombinerer det med overnevnte og tuner deretter.

 #109048  av CelicaTurbo
 
med tanke på at denne motoren er brukt i amerikansk modell MR2 så er det nok en del informasjon om trimming av denne på http://www.mr2oc.com.. Det er ikke så mye erfaring med den motoren i MR2 her til lands, men det generelle med eksos som ett av de første trinnene gjelder ihvertfall, ellers er det tilgjengelig grenrør som skal passe MR2'en med denne motoren, mener det er Hotshots som produserer det, gjerne andre produsenter også.

 #109054  av AndreasH
 
De amerikanske er vel justert for 92 oktan ?
Isåfall bør det være en del å hente på å stille tenninga noen grader tidligere og å kjøre 98 oktan. Denne motoren har vel ikke knock-sensor, så det må man passe seg for. Men 2.5 grader fra 95 til 98 oktan på euro-3SGE..
Det er sikkert ikke en lineær sammenheng, men man kan sikkert legge på litt mer..

 #109061  av CelicaTurbo
 
oktantallet som er brukt i USA er bestemt av RON/MON (gjennomsnittet av de to verdiene) mens oktantallet brukt i Europa og Japan er kun basert på RON og derfor kan ikke oktantallet i USA sammenlignes direkte med hva vi bruker her til lands. 91-92-oktant skal vistnok tilsvare ca 95-96 oktan på denne kanten av verden, men det er ingen sikker måte å vite det uten å teste bensinen i et labaratorium som har muligheten til det :roll: Men, tenningen kan nok justeres frem noen grader men slikt bør man uansett være forsiktig med, og det krever så klart at man alltid må kjøre 98-oktan og ikke at du eller noen senere eiere av bilen kjører lavere oktan uten å først rette på tenningspunktet.