TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Tilstandsrapport

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #110681  av B_Quist

Han jeg vurdere å kjøpe en carlos fra, skal få tatt en tilstandsrapport på bilen, pga at en naf test ble for dyrt. Noen som hvet om en tilstandsrapport er like utfyllende som en naf test?
Om de går over hele bilen og motoren, etter rust og slitasjer?

#110688  av lasserj

tilstandsraport er ikke like omfatende som naf-test, på en tilstandsraport er det stortsett et tekniske som teller.. men dette kan variere fra verksted til verksted trur jeg, men det burde være godt nokk hvertfall..

#110693  av B_Quist

så du mener at det går greit med bare en tilstandsrapport? Det er mulig jeg kjøper den mer eller mindre usett..siden den er 200 mil unna meg...

#110697  av Elzin

når du skal kjøpe en så gammel og ekstrem bil ville jeg hatt en naf salgs test på den. dette koster deg ingenting omtrent og kan spare deg for myyyye penger. mange som har driti seg ut på å ikke tatt naftest. men er litt seint etter du har lagt igjen pengene.

#110730  av B_Quist

Ja det ville følt tryggest det må jeg si...siden jeg ikke hvet hva di gjør på en tilstandsrapport..

#110757  av Biggen

Jeg tok ikke naf test på min Celica når jeg kjøpte den, noe jeg har angret bittert på siden....! De små kr en betaler for en naf test kan spare det for mye bryderi for ikke å snakke om penger...!

Men det skal sies at selv om en bil har en naf test som sier den er bra, så trenger det nødvendigvis ikke være så heller. Ikke stol bilndt på naf test eller andre tilstansrapporter. Det beste er å sjekke eventuelle raporter som er på bilen + å gå igjennom den selv, eller ta med noen som har litt peil.

Hvis dette ikke er mulig, råder jeg dere til å holde dere til merke bilforhandlere....!

#110759  av kaimagne

Det er jo noe som heter kjøpsloven da, som sikrer deg litt som bilkjøper. Men det er klart at det er mye enklere å unngå dette kontra å lage bråk i ettertid, så jeg vil anbefale deg å i det minste ta en naf-test, det koster ikke all verden, tror det er 750 kroner jeg.

#110764  av B_Quist

Vi har blitt enige om å ta en naf test nå. Den koster faktisk ca 1900 kroner, hvis du ikke er medlem...

Hvordan er kjøpsloven angående kjøp av bruktbil egentlig?

#110770  av Biggen

Hvis ikke du har en kjøpskontrakt er ikke kjøpsloven verd papiert det er skrevet på spør du meg.....!

#110771  av Biggen

ved privat kjøp altså...!

#110772  av B_Quist

Kjøpskontrakt er jo et must ved bilkjøp da.

#110776  av Biggen

Ja det burd være så. Men selv med en kjøpskontrakt vil det i værste fall ta vinter og våtter å prosessere en sak gjenneom den juridiske papirmølla......!

Det beste er så klart å være så sikke på kjøpet en kan være, og ta kjøpet for det det er.

Det positive er jo at det meste kan fikses. Det eneste det koster er penger og tid......... :D

#110788  av kaimagne

B_Quist skrev:Vi har blitt enige om å ta en naf test nå. Den koster faktisk ca 1900 kroner, hvis du ikke er medlem...
Da vil jeg jo anbefale deg å bli medlem! Det koster ikke mer enn 490 for basismedlemsskap, som er uten veihjelp. Da har du spart inn det du må betale ekstra hvis du ikke er medlem.

Dessuten er du sikra gratis rettshjelp ifm saker som har med trafikk å gjøre, eksvis miste førerkortet, forsikringssaker (min løste seg veldig fort da jeg trua med å sette NAF-advokaten på saken fordi de brukte så lang tid på å bestemme seg) osv osv.

Kan ikke gjøre annet enn å anbefale dette på det varmeste!

#111017  av Zepticon

Folka på NAF kan også vurdere om bilen er verdt den prisen som du har fått opplyst. Tok en test på bilen min før jeg kjøpte den. kosta meg 1400kr men det var verdt det, fikk pressa prisen ned 5000kr pluss at jeg fikk vite hvilke feil som burde utbedres.