stemmer som folket her sier, å chippe en ellers orginal bil har ganske lite for seg, og det eneste som virkelig duger er en piggyback-chip (greddy emange, SMT, Dastek Unichip) eller et overstyringskort som kobles på prosessoren i orginal ECU (techtom). Grunnen til dette er at bensin og tenningstabellene til ECU er lagret i prosessorens interne minne, og ikke i en egen brikke. Det er dermed ikke så enkelt som kun å bytte en liten chip, ECU må modifiseres eller overstyres med en piggyback og disse programmeres mens bilen står på rullene. Dette koster en del mer enn hva man forbinder med chipping for andre biler, men fordelen er at man da får programmert bilen til å fungere optimalt med de modifikasjonene som man har montert på bilen. Er bilen orginal har det lite for seg å gjøre dette, man vinner mer hester og effekt vs penger brukt ved å øke turbotrykket og bytte eksos osv.
Men, det er et stort men: når man øker turbotrykket og endrer motorens karakteristikker ved eksos osv er det en ganske stor fordel å få bilen på noen ruller og omprogrammert. Ved høyt turbotrykk spruter orginal ECU inn alt for mye bensin som en ekstra sikkerhet og man kan hente inn ganske mange hester på å fjerne en del bensin slik at motoren går magrere på høyt trykk og turtall. Så, monterer du en slik chip på en orginal motor uten å øke trykket så vinner man kanskje 10-15hk (ren gjetting, men det grunner i at orginal ECU gjør en helt ok jobb på orginalt trykk). Om man derimot skrur opp trykket til 1.0-1.1 bar og monterer grov eksos fra turbo og bak så henter man en god del flere hester, realistisk ca 240hk i motor. Men etter at man har gjort dette så blir programmering av bilen på ruller plutselig mye mer interessant for orginal ECU tilsetter store mengder for mye bensin, og gjør man da dette så tror jeg man trygt kan forvente seg gode 260hk i motor, kanskje 270 om man er heldig. En Carlos Sainz er noe flinkere på dette området (u-chippet) men den overfueler fremdeles meget kraftig. Så, konklusjonen er egentlig at med høyere turbotrykk er det en fin fordel med chipping, men det koster en hel del. Før man skrur opp trykket bør man uansett ha byttet bilens orginaleksos i noe grovere, så derfor: begynn med eksosen og turbotrykket, deretter chip.
litt mye tekst men det er vel greit forklart tror jeg.. en chip har mye for seg på motoren men ikke før det elementære av trimmingen er gjort
