TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Chip av Carlos Sainz

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #111111  av B_Quist

Dette er sikkert diskutert før, men jeg kunne ikke finne et skikkelig svar.
Hva koster det å chippe en carlos? Og hvor mye effekt får man ut av det?
Og hvor får man tak i det?

#111112  av Kjelliken

:? er vel strengt talt ingen vist og chippe disse bilene det du trenger er en boost controllerog en fuel cut defencer.. vips og du har mere effekt.. :wink:

#111114  av Tor

Detter har vært opp en hel del ganger og diskutert opp og ned.. Alle gangene har konklusjonene blitt at det er dyrt og har lite effekt med seg. Det en chip gjør er jo og justere opp turbo trykket via ECU, dette kan du heller gjøre med en boost controler så har du samtig litt justeringsmuligheter. Ellers har jo en chip den fordelene at de justerer tenningskurven din (NB ikke allt chippene gjør dette) Men det kan du heller få et eller anna tuning firma til og gjøre for deg.

Ergo, fra min side da er det tull med chip til disse bilene. Jeg vet også at Toyota sine biler ikke egener seg eller rett og slett ikke går ann og chippe. Jeg vet CelicaTurbo kan svare utfyllende på hvorfor.

Kjøp deg heller en boost controler og juster tennings kurven din litt, kansje litt mere bensin også.... :lol:

#111116  av Tor

Kjelliken skrev::? er vel strengt talt ingen vist og chippe disse bilene det du trenger er en boost controllerog en fuel cut defencer.. vips og du har mere effekt.. :wink:
Hey, du kom før meg :) Men da er vi iallefall enig da... Bra

#111118  av B_Quist

Såpass, men hvis det er tilfellet så skal jeg jo selvfølgelig ikke chippe bilen. For boostcontroller har hele tiden vært i planene, når jeg får kjøpt bilen da :)

#111120  av Tor

Jeg har denne SuperChippen som er hatet av de engelske GT4 eierene og elsket av de Tyske virker det som.

Men både jeg, Eilertsen og Firewalk har eller har hatt denne montert og jeg må si at effekten kunne da merkes. Greit nok at SuperChippen er i bunn og grunn bare en avansert FCD men skal da også gi mere effekt. Bare oppskryt er det nok ikke da. Men Boostcontroler og SuperChippen innstaalert i min bil gikk den meget bra i forhold til orginal bil.

#111123  av B_Quist

Akkurat. Hva var turbotrykket satt på den gangen da? FCD trenger man vel ikke før man runder 1,1 bar forstod jeg, på carlos. Og å skru opp så mye uten å ha gjort flere andre ting med motoren er vel ikke helt trygt..

#111124  av Tor

Da kjørte jeg med 0.95 bars trykk.

Og kjøre med rundt 1 til 1.1 bar er da ikke noe problem på orginal motor om den ellers er i bra stand. Noe over 1.1 bar bør du ikke kjøre da det kan bli farlig i lengden :) Ikke klarer CT26en og holde noe mere følge oppover på bar stigen heller da :)

#111191  av GT4 CS

Koster 12500 hos FMS og chippe bilen. Det de da må gjøre er og brenne masse nytt i hjernen, husker ikke i farten hva de direkte brenner på nytt.
Men er 2 dagers arbeid på dette. De lover 36 hk og 75nm ekstra i motor.
Ellers er det jo mye diskutert ang chipping av disse bilene, fordelen med chip er jo at du får mere aggresive tenningskurver da de orginalt er like slappe som en gammel homo er i fiseringen. Dessuten for bilen orginalt alt for mye bensin, og chippet styrer dette også. Så slik jeg ser det er det en stor fordel og chippe disse bilene, sammen med montering av komplett effekt anlegg,kaldere plugger og luft filter. Da får du fort en 250hk+ i motoren din, rett over 200hk på hjula :D

#111195  av B_Quist

Det var passe dyrt det da.. :shock: Er det ikke like greit med en boost controller da?

#111237  av CelicaTurbo

stemmer som folket her sier, å chippe en ellers orginal bil har ganske lite for seg, og det eneste som virkelig duger er en piggyback-chip (greddy emange, SMT, Dastek Unichip) eller et overstyringskort som kobles på prosessoren i orginal ECU (techtom). Grunnen til dette er at bensin og tenningstabellene til ECU er lagret i prosessorens interne minne, og ikke i en egen brikke. Det er dermed ikke så enkelt som kun å bytte en liten chip, ECU må modifiseres eller overstyres med en piggyback og disse programmeres mens bilen står på rullene. Dette koster en del mer enn hva man forbinder med chipping for andre biler, men fordelen er at man da får programmert bilen til å fungere optimalt med de modifikasjonene som man har montert på bilen. Er bilen orginal har det lite for seg å gjøre dette, man vinner mer hester og effekt vs penger brukt ved å øke turbotrykket og bytte eksos osv.

Men, det er et stort men: når man øker turbotrykket og endrer motorens karakteristikker ved eksos osv er det en ganske stor fordel å få bilen på noen ruller og omprogrammert. Ved høyt turbotrykk spruter orginal ECU inn alt for mye bensin som en ekstra sikkerhet og man kan hente inn ganske mange hester på å fjerne en del bensin slik at motoren går magrere på høyt trykk og turtall. Så, monterer du en slik chip på en orginal motor uten å øke trykket så vinner man kanskje 10-15hk (ren gjetting, men det grunner i at orginal ECU gjør en helt ok jobb på orginalt trykk). Om man derimot skrur opp trykket til 1.0-1.1 bar og monterer grov eksos fra turbo og bak så henter man en god del flere hester, realistisk ca 240hk i motor. Men etter at man har gjort dette så blir programmering av bilen på ruller plutselig mye mer interessant for orginal ECU tilsetter store mengder for mye bensin, og gjør man da dette så tror jeg man trygt kan forvente seg gode 260hk i motor, kanskje 270 om man er heldig. En Carlos Sainz er noe flinkere på dette området (u-chippet) men den overfueler fremdeles meget kraftig. Så, konklusjonen er egentlig at med høyere turbotrykk er det en fin fordel med chipping, men det koster en hel del. Før man skrur opp trykket bør man uansett ha byttet bilens orginaleksos i noe grovere, så derfor: begynn med eksosen og turbotrykket, deretter chip.

litt mye tekst men det er vel greit forklart tror jeg.. en chip har mye for seg på motoren men ikke før det elementære av trimmingen er gjort ;)

#111239  av B_Quist

Takker for et godt utfyldt svar :D Kjekt å vite.