TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Skruene pÃ¥ Krengestaget under bilen

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #111309  av Tor

Skulle montere de nye demperene bak og fjærer på alle 4.
Fremme er ikke dette noe problem men bake støtet jeg på 2 skruer som lager hodebry for meg

På krengestaget som går under bilen, det er festet på hver støtdemper på hver side. Skruen som den er festet på demperen med er litt kinky,
Det er en mutter 14mm med en bolt som det er hull for umbrake nøkkel i. Denne mutteren får jeg ikke av. Hele greia går liksom rundt. Er sikkert lenge siden denne har vært løs og rusten.

Hvordan skal jeg få den av? Eneste alternativ jeg har er og skjære mutteren i to, rett og slett. Jeg får den ikke av.

Noen som har supre ideer her?
 #111310  av cs2451

Tor skrev:Skulle montere de nye demperene bak og fjærer på alle 4.
Fremme er ikke dette noe problem men bake støtet jeg på 2 skruer som lager hodebry for meg

På krengestaget som går under bilen, det er festet på hver støtdemper på hver side. Skruen som den er festet på demperen med er litt kinky,
Det er en mutter 14mm med en bolt som det er hull for umbrake nøkkel i. Denne mutteren får jeg ikke av. Hele greia går liksom rundt. Er sikkert lenge siden denne har vært løs og rusten.

Hvordan skal jeg få den av? Eneste alternativ jeg har er og skjære mutteren i to, rett og slett. Jeg får den ikke av.

Noen som har supre ideer her?
Muttertrekker :)

#111312  av Tor

Problemet er ikke og skru på mutteren, problemet er og få holdt igjen bolten også, alt går rundt samtidig her..

#111323  av Daniel_hoy

Muttertrekker virker ofte bra for da "slår" den når du skrur. Det gjør at det ofte virker bra. Ellers så er det vel bare standard svaret som bruk WD40 eller CRC. Hjelper ikkje det så må du berre starte å trene musklene litt :P
Var borti samme mutteren selv no nettopp å da fungerte muttertrekkeren bra.

#111334  av GT_rider

Skal du ikke holde igjen med en umbraconkkel, når du løsner skruen da. Mener å huske det var det jeg gjorde da jeg skiftet på min. ellers er muttertrekker en ide. Som siste utvei, kan du skjære mutteren, og kjøpe ny.

#111379  av CelicaTurbo

skal holdes igjen med unbrako ja men sporene for unbrakonøkkelen blir ødelagt men en gang så det er håpløst om det sitter litt fast. En muttertrekker (koblet til kompressor) vil gjerne fungere bedre siden den slår mutteren av og da slipper man ofte å holde igjen med unbrako. Men, jeg snakket tilfeldig med wilman om dette for en liten stund siden og han hadde et genialt tips til hvordan få av det der, men jeg husker ærlig talt ikke hva tipset var for noe :roll: Prøv å sende en pm til "wilman" her på forumet..

#111385  av B_Quist

Tor skrev:Problemet er ikke og skru på mutteren, problemet er og få holdt igjen bolten også, alt går rundt samtidig her..
Får du tak i wilman, så legg ut svaret her, vil gjerne ha svar på dette jeg og. :)

#111394  av Morten

Hvis det allerede glir kan du prøve muttertrekker i kombinasjon med en skikkelig vannpumpetang som du bruker til å klemme kula sammen.

#111396  av Dalan

Hold igjen på baksiden med en rørtang, det funka på mine hvertfall :)

#111403  av Tor

Skal prøve igjen i dag ja. Da blir iallefall fjærene fremme bytta og forhåpenteligvis demperne bak også tatt. For en kjip skrue, lager så masse hodebry.

Prøvde og holde igjen på baksiden med en vannpumpetang men var redd for og klemme pakninger og slikt flatt :( Men i dag skal dritten av det er helt sikkert. Om ikke anna så har jeg en liten plan liggende i hode mitt som jeg tror skal fungere.

#111482  av ML

Ved foringen er det et spor som en fastnøkkel passer innpå, hold igjen her, når du skrur av mutteren på andre siden. Da slipper du å bruke umbrako dritten :evil:
Det er ikke alle som har det sporet da, men de fleste har det :)

Hilsen
May Liss[/img]

#111518  av wilman

Hei på dere med store små problemer :lol: det er veldig enklet å få av de muttrene på lenkestagene, gjør følgende: ta frem vinkelkutter, slip av alt som heter gjenger ute på den delen som umbrakoen skal festes på, slip det helt flatt inn til mutterhodet, da er all rust og drit vekke så mutteren går fritt når du prøver å skru den, bruke gjerne en vannpumpetang å hold i mot med på baksiden, skru først utover som vanlig, går ikke det kjør muttertrekkeren andre veien, gjør det frem og til bake et par ganger så er den garantert løs :d

Lykke til :wink:

#111536  av Turbotrille

Hørtes ut som en god plan fra Wilman. :)

Har vært borti disse et par ganger selv,og mitt tips er å på forhånd kjøpe nye stag, og rett og slett kappe av de gamle med vinkelkutter, funker veldig fint for meg. :D

#111546  av CelicaTurbo

var noe slikt jeg endte med å gjøre når jeg byttet dempere for snart to år siden; saget ned begge stagene og kjøpte nye :roll:

#111558  av Tor

Da er skruene løs og nye dempere bake og 4 stk JAMEX 35mm senke fjærer montert. Skruene fikk jeg løs ved og ta en vinkelkutter og kuttet vekk ca halve mutteren, da ble mutteren såpass varm at den utvidet seg mere enn bolten, og vips var det bare og bruke fingra og skru den av. Må si jeg er meget fornøyd med resultatet, bilen ligger seriøst bra på veien nå.

Bilen er foresten solgt nå :(