TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Erfaringer med Corolla T-Sport?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #112612  av 19quiz76

Hei!

Er helt ny her og er egentlig ute etter noen med erfaringer rundt corolla T-sport'en.

Vurderer å kjøpe meg en brukt, men er usikker på driftskostnader, verditap, delepriser o.l. rundt dette. Vet jo at Toyota generelt er bra på alle disse områdene, men tenkte kanskje det var litt spesielt iom at motoren er såpass kraftig..

Noen som kan hjelpe meg litt på vei?

Mvh

Christoffer Staib

#112958  av kaimagne

Jeg har Celica T-Sport, og kan ikke annet enn å si meg fornøyd med min. Driftsutgiftene er omtrent det samme som for en vanlig vvti-bil, både når det gjelder servicer, bensinutgifter (hvis du ikke bruker motoren flittig over 6200 rpms mye :twisted: ), forsikring, deler osv osv. Verditap aner jeg ikke så mye om, men jeg tipper at det er omtrent likt med vanlige Toyotaer, prosentmessig. Siden den har en høyere innkjøpspris, så faller den nok litt mer i antall kroner pr år enn en vanlig vvti-bil.

Skal gjennomføre 90.000 km-service nå (tyngste hovedservice), og den kommer på ca 3500 kroner. Det er B-I-L-L-I-G det...

Det eneste som utgjør forskjellen, er innkjøpspris.

#113617  av jsun

Motoren er nok noe av det beste du kan få!! som Kaimagne sier, men bilen har fått litt kritikk for lang utveksling på girkassa. Det er tydeligvis ikke samme som sitter i min eller Kaimagnes celica, selv om jeg bare har 143Hk. Kritikken går ut på at turtallet faller under max respons når du girer, og det vil si på den bilen, ned til 5500rpm, mens responsen kommer for fult ved 6200rpm, hvis jeg ikke tar helt feil?
Så ønsker man å kjøre aktivt, så er rett og slett kassa for langt gira, du får følelsen av turbo-lag.
Aksen på en Corolla T-Sport, og en Celica VVTI er ikke store forskjellen, tross ca 50Hk i din favør:wink:
Men Toyota kvalitet får du :D

#113661  av aneriks

gammlingen kjøpte netopp en corolla t-sport, var ute og prøvde den en dag, men fikk ikke kjørt den så hardt da han var litt nøye på at den skulle kjøres inn , hehe... menne virket som en helt grei og sprek bil :)

#113710  av kaimagne

Det morsomme starter ved 6200 rpm's... Kanskje greit å vente litt til den har rulla noen mil før du begynner å operere lenge på det turtallsnivået der ja.

Om girkassa er forskjellig, aner jeg virkelig ikke, men det er da vitterligen en 6-trinnskasse som sitter id en også? Og da vil det jo være merkelig hvis de har annen girkasse... But who knows...?

#114176  av 19quiz76

Tusen takk for svar - særlig til Kai Magne for nyttig info om økonomien ;)

Det med at ventilene senkes ved 6200 o/min kan man enkelt fikse (helst hos et Toyota-verksted, men visstnok også med en skrutrekker i garasjen..), slik at man har drag i hele registret. Tenkte jeg skulle gjøre det hvis det blir kjøp på meg, det eneste aberet er selvfølgelig at bensinforbruket spretter i været ;)

#114332  av 19quiz76

Ser ut som han ikke var så klar for pruting, gitt.

Han ville ha 250', men hos Toyota sier de at de ville satt 240' på ruta (200' i innbytte), og da er jo omreg inkludert pluss 6 mnd garanti.. Det var heller ikke felg på vinterhjulene hans.

Da jeg foreslo 215-220' ble han litt snurt og sa jeg heller burde oppsøke en forhandler hvis jeg fant en bil til den prisen.

Synd :(

#115101  av kaimagne

Dette er en såpass spesiell bil at de markedsprisene Toyota oppgir, er nok i beste fall litt veiledende. Tror min egen T-Sport står i ca 250.000, men med det utstyrsnivået som er på denne, i tillegg til at det ikke er spesielt mange av dem på markedet, så gjør det at du får nok ikke noen under listepris i hvertfall, heller det motsatte... (håper jeg da... ;) )

Forresten, 90.000-servicen kom på 4000 kr... Men det er godt med bil som nettopp har hatt service! Kjenner det på clutch, gir osv osv at det er "tukla" med bilen. :)

#115341  av 19quiz76

Sa bra - godt a hoere at det er noen solskinnshistorier der ute ogsa :)

Tror nok ikke det bli kjop pa meg, nei - 250' + 12' i omreg + felger til vinterdekkene.. Blir mye, det her - heller ikke noe garanti som hos forhandler.

Kanskje han ringer en dag og kommer krypende, men inntil da sitter jeg pa gjerdet.. ;)