TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Veldig rar bensinforbruk pÃ¥ en T23 - dÃ¥rlig bensin?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #112957  av Goose

Hei.
Tenkte jeg skulle dele med dere mitt opplevelse når det gjelder sommer, og bensinforbruk.

Da jeg skiftet på sommer dekk som var 2 profiler bredere ennorginalen og satt inn litt stereo i bilen merket jeg at bilen begynte å bruke 0,1-0,15 mer på milla. Fair inuff, MEN!
Ja det kommer en men. Bensin måleren er elektronisk med elektronisk visning fordelt på 4 seksjoner og hver av dem har 5 strekker.
Før så pleide den første strekken slåkne (ved langkjøring) ved ca 100-120 km) kjørt som tilsier 0,67 bensinforbruk.
Etter bytting til somemr så bruker den 0,75-0,85.
Så jeg kjører ca 80-100km før den slokner.

Har vært på SMART og fylt bensin der, greit nok, full tank med 85 og tut og kjør. så skjedde noe mistisk. lampa sloknet etter 66km :?
WTF tenkte jeg.
Kjørte rundt, fylte ny tak og så skjedde det samme, tok benin fra shell en annen sted og så skjedde det samme. Så begynte å være litt bekymret.
Dro på toyota for å ta diagnose test på motoren.
Diagnose testen viste ingenting, tvert i mot, motoren er frisk som en klokke. Renset MAF sensoren og kjørte videre.
Fylte nytt tank på shell, pang 67km..

Men så tok jeg en liten test. Dro neste gang på 123 (som er lavpris stasjonene til Statoil) og fylte bensin der. Pang 80km :?

hm... hadde en viss mistanke om at det kan være noe dårlig bensin fra shell i det siste, men jeg trudde ikke at det var så ille.

Nå vet jeg ikke om det er bensin eller om dete flere faktorer som spiller i lag: (vær, luftfuktighet, asfalt tmp. osv.) men jeg har litt sonn skepsis til å fylle bensin nettop på smart.

Det var alt.

PS! Kan bare nevne at da jeg var i Polen med ilen, fikk jeg livs overraskelse. Bensinen der nede er super kvalitett i forhold til de vi har her :? I tilleg til at bilen var freshere, hadde bedre resposn så brukte den 0,62 på milla på lang kjøring, og jeg jeg kjørte MYE hardere en jeg gjør her i landet... :roll:

#112991  av CelicaTurbo

jeg er sikker på at det er store kvalitetsforskjeller på bensin her til lands, men dessverre er det et ikke-eksisterende fokus på det i media.. Jeg skulle gjerne likt å sett tester om vi faktisk får den oktanen som vi betaler for, og ikke minst; jeg har hørt at det er et problem med kondens i tankene på bensinstasjoner, og det de gjør er å helle på kondensfjerner som gjør at vannet blandes inn i bensinen, og det vi da betaler for er en blanding av bensin og vann, så, hvor normalt er dette problemet og hvor stor effekt har det egentlig på bilene våre? :roll:
 #112995  av andre 1

hva ned denne shell f1 besninen,har den noe for seg eller er det bare svada?

#113006  av Dalan

Jeg fyller omtrent bare Statoil-bensin, men før har jeg noen ganger tanket 95 på Smart, og har faktisk lagt merke til at bensinforbruket har vært litt høyere hvis jeg har tanket der..
Nå fyller jeg bare 98 etter jeg har justert tenningen, så da fyller jeg bare på Statoil så har ikke tenkt på det i det siste..
 #113011  av Goose

andre 1 skrev:hva ned denne shell f1 besninen,har den noe for seg eller er det bare svada?
VEl, når jeg fylte F1 bensinen som du kaller det så gikk bilen min som en dass med 1,8 liters motor og mindre enn 4 sylingrene. :roll:
 #113014  av kaimagne

Goose skrev:... så gikk bilen min som en dass med 1,8 liters motor og mindre enn 4 sylingrene. :roll:
Sånn er det når du mangler en bokstav oppe på motorlokket... ;)

L L L L L L L L L L L
 #113017  av Goose

kaimagne skrev:
Goose skrev:... så gikk bilen min som en dass med 1,8 liters motor og mindre enn 4 sylingrene. :roll:
Sånn er det når du mangler en bokstav oppe på motorlokket... ;)

L L L L L L L L L L L

Du med den Len din. Trenger ikke flere HK. Har nok jeg...
Desutten, haddu du vært fornlyd med den Len så ville du ikke selge den :wink: :lol: :lol: :lol: :lol:

#113018  av kaimagne

Så lenge det er økning i antall hk, så selger jeg hva som helst... ;)

#113019  av Goose

kaimagne skrev:Så lenge det er økning i antall hk, så selger jeg hva som helst... ;)
Hehe.
Jeg ser på bil som mer en motor og antall HK. :)

#113594  av jsun

Hmm... tilbake til toppen. Forbruket ditt høres litt høyt ut ja :shock:
Jeg tanker stort sett på Statoil, og ved langkjøring ligger bilen min på 0,62-0,65 selv med noe pådrag i løpet av en lang tur "Oslo - Trondheim".
0,85 synes jeg er høyt, for det er omtrent det jeg bruker med båten hengende bak på vei til hytta :D. Og da drar jeg på 299kg last på 8" hjul.
Og ikke glem luftmotstanden :wink:
Sist redigert av jsun den 09 jun 2005 16:40, redigert 2 ganger totalt.

#113596  av jsun

.........Må jo legge til at jeg kjører på originale dimensjoner, se "Gode dekk" nye av året. En tidligere artikkel.

#147652  av Vipern

væll... 1,3 l per mil. ved siste forbruksmåling. Har aldri vært under litern :? slå den dere...

#147659  av sleeper

Det ER veldig stor forskjell på bensinen du får på div stasjoner!!
det merket jeg når jeg var ute og kjørte med min st165 i sommer! har gjort det til vane og fylle på en spess statoil stasjon for og være sikker på at jeg får samme bensin hver gang! Jeg har også mappet bilen min slik at jeg ikke hadde noe tenningsbank med denne bensinen!men i sommer så var jo FRP gjengen rundt og sponsa bensin til folket så da fylte jeg full tank med bensin fra hydro texaco.
når jeg kjørte neste gang da så fikk jeg tenningsbank som bare F... måtte just tilbake tenninga ganske mye for og bli kvitt tenningsbanken!!
prøvde også og just frem tenninga der den var før jeg fylte hydro texaco bensin flere ganger iløpet av tanken for og se om det fortsatt banket og det gjorde det!!
når tanken med texaco bensin var borte fylte jeg opp med statoil bensin igjen og just frem tenninga igjen og vips INGEN TENNINSBANK!!!

dette beviser ivertfall for meg at bensinen varierer VELDIG mye etter hvem som prod den og hvilken stasjon du fyller på (hvor lenge den har ligget på tankene til stasjonen!
og av erfaring så er statoil de som har best bensin!!!! fyller KUN der etter den opplevelsen! :? (har testet med besnin fra andre stasjoner også og de har ikke vert så bra som statoil bensinen er! men ikke på langt nær så dårlig som texaco bensinen!)

for den vanlige mannen i gata så har dette vildig lite og si, men for en bil med mye krutt så har det faktisk veldig mye og si!!

#147671  av TheStig

fatter ikke at folk engang tenker på bensinforbruk.. kjører merce jeg som aldri bruker under 1.2 - 1.3... Koster det det koster. Orker ikke vende og snu på hvert et øre. Tar ikke imot 50 øringer i butikker engang :?

#147720  av Goose

TheStig skrev:fatter ikke at folk engang tenker på bensinforbruk.. kjører merce jeg som aldri bruker under 1.2 - 1.3... Koster det det koster. Orker ikke vende og snu på hvert et øre. Tar ikke imot 50 øringer i butikker engang :?
Tar ikke 50oringer en gang?

Da er det ditt problem.
Jeg tar i mot dem og vet du hvorfor. Pa ars basis sa er dette mer en bare sma penger.

Og ja jeg tenger ogsa pa bensin forbruk, fordi jeg har lyst a kjope meg andre ting en bare helel bensin i tanken...

Og hvis bensin pa shell gir meg 0,3 lavere forbruk enn statoil eller esso men shell liger 2 km lenger sa kjorer jeg til shell ogsa.

Det er min mening.