TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Rengjøring av eksos- endestykke

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #113421  av Goose

Noen som har tips på hvordan og med hvada man skal rense en eksos endestykke for sot?
Prøvde autosol og den fungerer greit men da må jeg sitte å gnike i flere 10 talstimer for å få vekk driten..
Det finnes ikke noe super middel som løser opp sot ganske enkelt?

#113430  av Elzin

kan ikke hjelpe deg der :( har samme problemet. har prøvd med avfetning og spylt det bort. ble bedre men ikke bra ;)

#113438  av kaimagne

Jeg har fått avfettingsmiddel fra min eks-svoger som jobber på Borregaard i Sarpsborg. Det er sånn hardcore industriavfetting, og fyttibikkja som det funker! Lot det bare stå på i noen minutter, dro frem twist og gned det av som om det var støv...
Jeg har jo samme potta som deg, så jeg kan garantere for effekten!

Bruker samme middel med stor forsiktighet på asfaltflekker, og skyller av fort etterpå. Det blir som smør, det bare renner av...

Har en donk her hjemme som du kan få en klunk av neste gang vi møtes! Treff på SmartClub i Råde neste helg... ;) http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=9304

#113440  av Goose

HAr surfet om dette tema og kom over et forum.
Der sier dem at:
- Original Wenol Metal Polish -> for å rense
- Auto Wenol Polish -> for å polere

Kommer til å avvente kanskje noen adre ahr noen forslag hvis ikek bestiller jeg det fra usa og ser hva som skjer ;)

#113443  av Grøndis

Jeg brukte no sånn polish grier som jeg kjøpte på bilxtra
funker helt greit det, men det er litt jobb da..

#113447  av erling

Bruker whitesprit på driten jaffal. Blir vel blank nok oxo. :)

#113483  av Goose

erling skrev:Bruker whitesprit på driten jaffal. Blir vel blank nok oxo. :)
Prøvde med både whitespirit og tyner. Den soten som sitter sikkelig på vil ikke av uansett.
Jeg får vekk det som kommer på mellom hver bilvask, men den soten som sitter der fra før jeg kjøpte bilen er umulig å få av med whitesprit og autosol osv..Skal prøve midlet til kaimagne så ser jeg om det hjelper...

tider hvor kongs saintz rulla. det var tider det 8)

#113487  av henningl

Stålull og metall-polish..

Så sant tuten ikke er chrommet funker det ganske greit (disse tutene er vel somregel blankt rustfritt stål, ikke chrom). Og når tuten er rein så smører du på vaselin i et tynt lag så setter ikke driten seg igjen :)

#113491  av Goose

metal polish sier du... Noe konkrett produkt som er tilgjendelig i norge..
 #113525  av 2r-e-rik

Goose skrev:Noen som har tips på hvordan og med hvada man skal rense en eksos endestykke for sot?
Prøvde autosol og den fungerer greit men da må jeg sitte å gnike i flere 10 talstimer for å få vekk driten..
Det finnes ikke noe super middel som løser opp sot ganske enkelt?
citrus spray... jævlig bra saker.. fjerner olje, fett, sot, lim... hadde en sånn spray stående... men broder'n vaska mopeden å all sot som kom fra potta fikk han ikke av... å da sa jeg at hen kunne låne den spray'en... men det funka så bra at han brukte den opp på alle mopedene i nabolaget...

#113533  av Goose

oki.
Den sprayen, noe firma? hvor kan kjøpes?

#113554  av 2r-e-rik

Goose skrev:oki.
Den sprayen, noe firma? hvor kan kjøpes?
jeg kjøpte den via jobben... mener det er würth som lagder den...
du får sikkert kjøpt den på maxbo eller no...

#113564  av Christian

Bruker parafinolje og tørkepapir jeg, blir gullende reint.

#113638  av cameleon

Prøv med lynol. Burde funke fint :wink:

#113669  av karl234

engine-clean fra turtle wax. gjorde blokka og felgene rene, men ikke få det på dekka ;)