TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Soting av ruter

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #114537  av CelicaDeath

Jeg var innom Sebra AS å forhørte meg om pris. de ville ha 4800 for 5 ruter. + 25% mkoms ( er det ikke det det er?) så blir det 6000. syntes det er litt i det drøyeste laget....er det det det koster for sotings?

Jeg mener celica rutene bak er jo JÆVELIG små. de skulle ha 2800 for 2 ruter. tar de samme pris for alle biler som har 3 ruter? når de fleste andre har større bakruter.

For meg føler jeg at det ser dumt ut med kun 3 sota ruter og ikke de 2 fremste. Disse gutta er proffer...men 6000 er det verdt d? heller kjøpe seg en supra / gt4 vinge? :P

Noen innblikk på dette?

Eller noen som vet om noen som gjør det billigere....? Jeg så jo hu Sandra eller hva hu het under Firma. men det koster jo det samme der....?

SKal oxo høre om det er mulig med noen form for reklame på bilen for å få det billigere. Jeg så en bil med helt råe sota ruter, spør han hvor han fikk det fra og vips jeg stakk innom sebra. SKader jo ikke å spørre :)

#114555  av Elzin

di små rutene tar du selv, soting er sinsykt lett.

2800,- for di små rutene syns jeg var en veldig dyr pris.
jeg betalte 3000,- for bare bak vinduet men med logo og tekst på.
bilde av mitt ser du her:

http://www.ts-ogn.no/phpBB2/files/thumb ... 02_197.jpg

#114572  av CelicaDeath

hvordan soter du selv tørr jeg spørre :)

3000 for bakvinduet?

De skulle ha 2800 for det bak + de 2 små :)

#114574  av Elzin

jeg tror jeg betalte ca 1800 for bakruten, soting, hør med andre firmaer som soter.

ring eventuelt til 1880 og spør etter solskjermings firmaer i ditt område

soting er veldig lett på flater uten bøy. det jeg gjør er at jeg legger sotefilmen utenpå vinduet når jeg kapper den til, bare fordi jeg syns det er det enkleste for å få den rette formen.

vask ruten NØYE først. altid litt støv på.

deretter tar du en spray flaske som du har zalo og vann i.

sprut på en masse med zalo vann på ruten og på sotefilmen.

så legger du den på, justerer den slik at den ligger på vinduet. den klebrer seg fast. så bruker du den lille plastik dingsen som kan minne om en is skrape som du bruker for å få ut alle bobler. (følger med når du kjøper sotefilm) gå over det du har sotet flere ganger og også noen timer etter du har sotet, bare for å sjekke at det ikke er flere bobler. boblene ser du best uten i fra.

sikker personer som gjør det anderledes og har andre måter dem syns er bedre. men dette funker bra :)

#114610  av Goose

scorpion solfilm har annonsert her på forumet under firma.

Dem gjør en bra jobb og er grei i prisen. Bilen min ser "tight" ut nå :wink:

#114615  av Elzin

ghost sol skjerming er også meget flinke og har godt rykte på seg :) til og med kellys som driver på med logoer og tekst osv kunne anbefale meg disse til sotingen av rutene.

#114809  av Goose

Ambefaler 20% fil på framruter og 5% film på resten (untatt front ruta som ikek skal sotes).

Med 20% og 5% mener jeg hvor mye lys solfilmen slipper gjennom.

#115007  av jumbo

Synes det hørtes veldig mørkt ut jeg... Og hvem har sagt frontruta ikke skal sotes? For noe tull :P Men må nok sote veldig lite for å ikke bli tatt for det altfor fort...

#115020  av Goose

Mørkt? Nee. DEt ser drit bra ut!! 8)

#115021  av jumbo

Kult

Jeg må få tatt en titt på bilen din snart Martin, lenge siden sist... må bare komme meg på beina igjen først :D

#115038  av mralp

Kjøp en dyr og bra film, lag "mal" og bruk varmepistol på buede ruter. (Kapp aldri i filmen ^^ )

#119996  av Gjertsen

Ã¥ssen er egentlig reglene med soting/film da?
er det ikke ulovelig på alle vinduene da?

#120011  av Zepticon

Gjertsen skrev:Ã¥ssen er egentlig reglene med soting/film da?
er det ikke ulovelig på alle vinduene da?
Alt bak føreren er lov...
Siden mange biler som ikke har bakruter en gang så har det ikkke noe å si...

#120021  av VeilSide

I de biler der det er PÅBUDT med innvedig kupespeil så er det krav om en viss sikt gjennom bakvinduet. Du skal kunne se utrykningskjøretøyer vistnok ...

Det er også rett at en ikke har lov til å ETTERMONTERE noenting somhelst i frontrute eller sideruter fremme. Slikt sier loven ...

Men for all del. Er grisetøfft med masse soting og gjerne mørkest mulig.

Synes også det er meget lett å sote og vist en har litt tålmodighet så blir det somregel alltid bra. Ett annet triks når en soter selv er å gå over flere ganger samme dag som du har sotet og ta vekk luftbobler. Dette viser også etterhvert. Gjerne også 2 gangner neste dag, en gang dagen etter der osv. En merker når alt er gyyd 8)

Ikke kjøp en alt for tykk sotefilm for de kan være uhamslige å håndtere. Har vært litt borti foliatec sine fargefilmer og en kan nesten heller sote med aluminimumsfolie. Ikke til å jobbe med i det heletatt. Selv har jeg alltid brukt Biltema sin sotefilm. Billig og godt (soter heller en gang pr år om nødvendig enn å betale flerfoldige tusen for ett firma skal gjøre det. Men det går vel litt på hva en selv vil da.

Min sota jeg selv og den ser slik ut :
Bilde

#120151  av BrennaRacing

Tror nok 20% blir litt for mørkt...Jeg hadde 24% på den gamle bilen min, å når det var mørkt så så jeg absolutt ingen ting i sidespeilene..

Å hvis du skal sote selv så anbefaler jeg film fra Torshov...Ikke kjøp fra Bilxtra (cd cardic) Den er mye vanskeligere å legge på, man får mer luftbobler og den sprekker opp lett....

Lykke til