TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 86/89 mod celica. Mange spm.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #115081  av Tha sims

Hei!
Jeg skal kjøpe bil til sommeren. Falt litt "pladask" for celica pga. motor og design. Har ikke mye penger da jeg er 17år. Kommer til å få større økonomiske ressurser etter sommeren, men vil kjøpe bil nå, og skru/bruke tid på den nå som jeg har tid. Har ca. 25 tusen å bruke NÅ,men kommer som sagt til å få mer penger.. Så da kan jeg style og trimme den til jeg er 18.
Men, før jeg er sikker op at jeg velger en celica, må jeg ha besvart noen spm. dere kanskje kan hjelpe meg med;)

1 Hva er forskjellen mellom mod.?
2 Vil det være en fordel at det er 2.0 L motor (kontra pris)
3 Er det mye trøbbel med motorene?
4 Hvor mange km synes dere bilen kan gå før bilen ikke er noe å satse på?
5 Enkel å skru på?
6 Billige deler?
7 Hva slags mod. og type er en Celica T16.
8 Greie å trimme?

Beklager hvis det ble litt mange spm til dere.
 #115190  av @lpher

Tha sims skrev: Hei!
Jeg skal kjøpe bil til sommeren. Falt litt "pladask" for celica pga. motor og design. Har ikke mye penger da jeg er 17år. Kommer til å få større økonomiske ressurser etter sommeren, men vil kjøpe bil nå, og skru/bruke tid på den nå som jeg har tid. Har ca. 25 tusen å bruke NÅ,men kommer som sagt til å få mer penger.. Så da kan jeg style og trimme den til jeg er 18.
Men, før jeg er sikker op at jeg velger en celica, må jeg ha besvart noen spm. dere kanskje kan hjelpe meg med;)
Tror du vil trives med Celica ihvertfall..i know i did :D
Tha sims skrev:
Om du tenker på mkIV (86-89) så finnes de i 3 varianter...1.6 ST, 2.0 GTi og 2.0Turbo 4wd....når det gjelder forskjeller på ekstrautstyr får noen andre svare på det...da mkIV Celica ikke er min specialty :)
Tha sims skrev:
Yepp :) 1.6 motoren kan fort føles litt liten til Celican :)
Tha sims skrev:
Nope...Toyota vett :D MEN...det er som med alt annet...VELDIG avhengig av hvordan de tidligere eierne har behandlet den :) Noe oljeforbruk er ikke uvanlig på såpass gamle biler...ihvertfall på uoverhalte motorer :)
Tha sims skrev:
På såpass gamle biler så skal det godt gjøres å finne noen med "lav" kilomter...som ikke er jukset med ihvertfall :) Så...hvordan den er blitt behandlet og i hvilket stand den er i...betyr adskillig mere enn årsmodell og kjørelengde faktisk :)
Tha sims skrev:
5 Enkel å skru på?
Tja...kan ikke si annet :)
Tha sims skrev:
6 Billige deler?
Yepp :)
Tha sims skrev:
7 Hva slags mod. og type er en Celica T16.
T16 er den genrelle betegnelsen på mkIV Celica produsert mellom 1986 til og med 1989.

Fks:
ST162 = mkIV Celica GTi
AT160 = mkIV 1.6ST
ST165 = mkIV 2.0Turbo 4wd
Tha sims skrev:
8 Greie å trimme?
Tja..tjo...alle enklest er det med turbobiler :)
Tha sims skrev:
Beklager hvis det ble litt mange spm til dere.
Det er derfor vi har dette lille hjørnet vårt på nettet vettu :D

#115281  av FireFox

Jeg ville gått for en 2.0L. 1,6litern drar ikke skinnet av pølsa akkurat ;) (det gjør forsåvidt ikke 2.0Liter`n heller :P )

Er ikke mye feil med selve motoren, men er endel småplukk som kommer.. særlig med det elektriske :?

som @lper sa, så har ikke km stand så mye å si hvis bilen er "pent" brukt.

Enkel å skru på? hehe min mening er at det er et møkka sted å skru :D er jo så fordømt trangt oppi motor rommet. skulle vært som på volvoen, sånn at man kan sette seg inn i motor rommet for å skru ;)

Billige deler får du vaffal :)

Det første jeg ville kjøpt til kjærra er skikkelig konfilter, du får så sinsykt rå lyd :) får kansje en kvart hest mere oxo ;)

Så kan du jo mekke deg effektanlegg og grenrør. (enda grommere lyd + mere hk.)
 #115290  av sleeper

lite forskjell!

kjøp 2 liter! ikke 1.6! har intrykk av at de holder lenger en 1.6 literen også!
effektmessig ville jeg kjøpt en 86mod da denne ble levert uten cat of har ca 10hk mer en 87-89 ifølge toyota!!!!

veldig lite hvis den er pent behandla! større prob er nok sync ringene i kassa!

viktigere med stand en km!

5 Enkel å skru på?
veldig lett syntes jeg! (utenom turbomotorene som det ikke finnes noe ekstra plass til fingrene)

6 Billige deler?
medium til dyrt syntes jeg...

8 Greie å trimme?
lett og få en 10-15hk men der er det stopp med mindre du monterer turbo!