TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ujevn motorgange(ok), for liten eksos-motstand skadelig?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #115204  av Zepticon

Hmm....
Har fått litt trøbbel med motoren og lurer på om non kan hjelpe meg.

Når bilen står og går på tomgang går motoren veldig ujevnt og rister mye. om jeg drar ut plugghetten til den ene tennpluggen gir dette ingen forandring.

Når jeg gir middels gass virker det som om motoren går greit, men om jeg gir litt på kjennes det ut som om jeg kjører på et vaskebrett og motoren får ikke opp turtallet særlig raskt. Om jeg gir full gass skjer det samme, men vaskebrettfølelsen forsvinner ved 5500rpm og da går motoren tilsynelatende ok.

Var innom den lokale bensinstasjonen og byttet tennplugger i går uten at dette hjalp, da merket jeg at det var olje rundt den ene pluggheten, men fyren på besnisnstasjonen som skiftet plugger for meg sa dette bare var rundt kanten og ikke noe å bry seg om. Hvor denne oljen kan komme fra har jeg ingen anelse om siden pluggene står overst på motoren, og ingen tegn til oljelekasje. Derfor er jeg redd oljen kan komme fra motoren? Er dette mulig?

Har også prøvd å justere tenningen(flytte på fordelern) men det ble ingen forskell uansett hvordan vi flyttet på den.
Uansett skal bilen på verksted asap på mandag og sjekkes... men kjekkt å vite hva dette kan være slik at vi kan spare litt tid i steden for å finne det ut på verkstedet...

Lokale "motorfolk" tror det ka være følgende:
- Ødelakte plugghetter/ledninger
- Ventilene er ødelakt

Noen som kan hjelpe?
Sist redigert av Zepticon den 20 jun 2005 00:49, redigert 1 gang totalt.

#115217  av cameleon

Det du nevner her minner veldig om samme problem jeg hadde med bilen min for en liten stund tilbake. I mitt tilfelle var det dynamoen som hadde fått litt olje på seg, og da reagerte bilen akkurat slik du beskriver det. Endte oppe med å måtte skifte hele dynamoen...

#115219  av mr2die4

Du har ikke vasket bilen nylig og fått vann inn der?

#115244  av Gjertsen

høres ut som noe av samme symptomene jeg hadde på carlosen min.
Hørtes ut som en Tresnekke som putta når det var vått ute! og kald motor!

Bytta pluggledninger ( var ikke ordentlig isolert de gamle) bytta Coil og Coil ledning. samt Fordeler lokk. og plugger.
Fordeler lokket var det ikke!
Mener jeg kom fram til at det var coilen og pluggledningene!
Bare å prøve seg fram :)

#115248  av Zepticon

cameleon skrev:Det du nevner her minner veldig om samme problem jeg hadde med bilen min for en liten stund tilbake. I mitt tilfelle var det dynamoen som hadde fått litt olje på seg, og da reagerte bilen akkurat slik du beskriver det. Endte oppe med å måtte skifte hele dynamoen...
Kan vann på dynamoen gi samme symptomer?
mr2die4 skrev:Du har ikke vasket bilen nylig og fått vann inn der?
Vasket den for ca 2,5 måneder siden, da skjedde det samme fordi jeg hadde vann i plugghettene, men dette ordnet seg etter at jeg tørket bort vannet og lot motoren gå litt.
Gjertsen skrev:høres ut som noe av samme symptomene jeg hadde på carlosen min.
Hørtes ut som en Tresnekke som putta når det var vått ute! og kald motor!

Bytta pluggledninger ( var ikke ordentlig isolert de gamle) bytta Coil og Coil ledning. samt Fordeler lokk. og plugger.
Fordeler lokket var det ikke!
Mener jeg kom fram til at det var coilen og pluggledningene!
Bare å prøve seg fram :)
Høres ut som ei gammel tresnekke ja....
Pluggene er som sakt nye, ledninger og coil vet jeg ikke. Skal høre på verkstedet og få dem til å sjekke.

Så det kan være:
-Dynamo
-Ledninger og coil

#115269  av Gjertsen

Klarer vel å skifte coil og slikt selv!? trenger ikke punge ut te no verksted. er lett.
Jeg trur ikke det er dynamoen! tviler sterkt på det igrunn. men kan jo hende at det er en forvarsel om at dynamoen er på vei til å gå te blokksberg:p

Kjøp coil ledning og pluggledninger du. funker det ikke med det, så kjøp coil'n...
kanskje du finner no på skrapen ? :)

#115270  av Zepticon

Hmm...
Først... WTF er coil? er det den tingen som ledningene sitter fast i? :oops: Sjekk signaturen for bilde av motor, og om noen kunne merke av hvor coilen befinner seg hadde det vært toppers... Tynn peil på slikt her i gården.

Klarer sikkert å skifte selv tror jeg, bare jeg vet hva som skal skiftes.
Men er disse delene lagervare? slik at man bare kan stikke innom merkeverkstedet, hente dem og betale? litt kjedelig med en bil som går som et dass mens man venter på at dem skal bestilles.
Sist redigert av Zepticon den 19 jun 2005 22:05, redigert 1 gang totalt.

#115273  av Master

har du et multimeter? prøv å "ohme" pluggledningene og se om noen av dem har for stor motstand. Bør ikke være mer enn 25.000 ohm. (hvertfall på toyota, regner med det er ca samme på mazda)

forresten olje i pluggbrønna tyder på løst toppdeksel evt lekasje i toppdekselpakninga.

#115284  av Maverick

Hadde et identisk problem for ei lita tid tilbake .. I mitt tilfelle var det innsprøytingsdysa som var problemet.
Sjekk innspr-dysa til den aktuelle sylinderen ved å lytte på dysa, det skal være en svak, men klar tikkelyd der ..

#115308  av Zepticon

Tror jeg har funent ut hva som er problemet.
Tok å byttet om to pluggledninger, og da byttet også det stemplet som fusket plass.
Så da er det rett til Mazda i morgen å kjøpe ledninger.

Men... Noen som vet om for lite motstand i eksosen kan skade motoren?
Har planer om å bytte ut den bakerste potten med en liten japsepotte.

#115319  av Tor

For lite motstand i eksosen på en N/A er skadelig ja, På en turbo bil er det turboen som skaper motstanden mens på en Sugemotor er det eksosen som skaper denne. Men om du kun skal bytte en lyddemper bake skal dette ikke ha noe og si. Så lenge du ikke sveiser 3" fra manifoild og bak og skipper alle lyddemperene.

#115329  av Zepticon

Har kat og den lille lydempern som er midt under bilen. 2,5" rør fra kat og bak. Potta på slutten er som jeg sa japse style med 4" utgang. Hvor mye motstand det er i den vet jeg ikke, men det er stortsett rett gjennom med litt dempefilt rundt....
Funker det bra tro?