TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Dekk felg dim til MR2 Spyder

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #10811  av jer

Eier en rød MR2 Spyder 2000-mod. (Se http://www.streetracing.no). Bilen har standard felger og hjul, dvs. 185/55-15 foran og 205/50-15 bak. Innpress er 45 og boltsirkel 4/100.

Nå som jeg skal til å anskaffe Apexi turbo kit til bilen vil jeg også oppgradere bremsene med StopTech bremser. Disse krever 17" felg for å få plass. Jeg trenger derfor nye felger. Jeg har funnet en del på nettet men undrer alikavel på følgende:

1. Det er vel et poeng å ha bredere dekk bak en foran med tanke på grep? Vurderer kombinasjonen 205/40 foran og 225/40 bak.
2. Medfører bredere dekk at innstilling av hjuloppheng bør utføres?
3. Jeg vet en del Spyder eiere kjører rundt med 205 foran og bak. Vil gjerne komme dere på tale som har erfaring med dette!
 #10942  av jan-erik

jer skrev: Nå som jeg skal til å anskaffe Apexi turbo kit til bilen vil jeg også oppgradere bremsene med StopTech bremser. Disse krever 17" felg for å få plass. Jeg trenger derfor nye felger. Jeg har funnet en del på nettet men undrer alikavel på følgende:

1. Det er vel et poeng å ha bredere dekk bak en foran med tanke på grep? Vurderer kombinasjonen 205/40 foran og 225/40 bak.
2. Medfører bredere dekk at innstilling av hjuloppheng bør utføres?
3. Jeg vet en del Spyder eiere kjører rundt med 205 foran og bak. Vil gjerne komme dere på tale som har erfaring med dette!
1. Delvis. Standard, ja. Har selv 205/45-16 foran og 225/40-16 bak. Men merker ved banekjøring at den har en tendens til å understyre når det blir presset hardt i lange kurver. Senker du bilen er setter på krengingshemmere foran vel det også gjøre at den oppfører seg annerledes. Har lest om noen som kjører på 215/45-17 foran og bak, er jo litt fordel når det gjelder dekkslitasje å bare kunne bytte om.
2. Nei. Men om du senker bilen så må det til. Anbefaler deg å senke den når du skal gjøre så mye annet også. Har bestilt H&R senkesett til min som gjør bilen ca. 40mm lavere, samt at fjærene er progressive slik at det som er av komfort blir beholdt.
3. Greit med bredere enn 205 bak er min erfaring, trenger grepet der. I tillegg om du tenker på turbo kit så behøves det i allefall.

Artig at du skal montere turbo. Vurderer tanken selv, men har ikke helt bestemt meg for om jeg skal ta den helt ut (les: bruke masse penger jeg aldri får igjen). Hvor mye kommer det på turbo kit'et, med/uten montering, og hvor mange HK skal det gi. Samme spørsmål til bremsene. Og hvor kjøper du det fra.

Ikke hver dag det dukker opp MK3-er spørsmål her, følte meg litt ensom som eneste Mk3-er på Japsetreffet, ikke noe vondt ment til resten av dere altså :-)
 #83355  av Kjelli

jan-erik skrev:
jer skrev: Ikke hver dag det dukker opp MK3-er spørsmål her, følte meg litt ensom som eneste Mk3-er på Japsetreffet, ikke noe vondt ment til resten av dere altså :-)
Dette var i 2003. NÃ¥ er vi litt flere, men hvor mange er vi egentlig??

Og så til det med dekk og felger. Vet noen om det er noen forskjell på annet enn dekk og felgdimensjoner fra 02 til 03 modellen? Fra 03 modellen er jo standarden 15" fremme og 16" bak. men er for eksempel bremseskivene endret?????

#83364  av smegol

Jeg kjøre en 00 modell, men tviler på at de har gjort noen forandringer med bremseskivene. Når jeg kjøpte den så var det 15" forran og bak både på sommer og vinterhjula.

Ellers er de org. sommer på 195/50 15 forran 205/50 15 bak, org. vinter 185/55 15 forran 205/50 15 bak.

De nye sommer hjula mine så har jeg 205/40 17 forran og 215/40 17 bak.

#83494  av Kjelli

Måtte du da ha nytt vognkort når du gikk opp til 17" på sommerhjulene?