TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • hjulvinkler

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #11050  av Amund
 
fikk tatt hjulstilling på bilen min i dag. Da fikk jeg litt mere negativ camber enn orginalt(-2 bak og -1 framme). og litt anderledes spissing og caster også.

Noen som har erfaring/prøvd forskjellige vinkler og slikt?
Merket i vert fall at bilen satt bedre i svingene og kjappere inn i svingene. (turn in?)

 #11068  av Erlend
 
Siden MR2 er en ren sportsbil, så trodde jeg at Toyota hadde funnet frem til de beste hjulvinklene originalt jeg? Er det fortsatt rom for forbedring? På en vanlig personbil kan jeg skjønne det, men hva er vitsen med å justere hjulvinklene på MR2 når Toyotas ingeniører allerede har regnet seg til de beste? Klart, blir vel som "justering" av motor, trykk osv, det øker jo effekten, men på camber osv. så bytter man jo ikke ut noen deler til det bedre - man kan vel risikere å ødelegge den delikate balansen mellom dekkslitasje, grep og kjøregenskaper :?:

 #11069  av Amund
 
det er så, regner med litt mere dekkslitasje nå, men i følge mr2 clubben i england så er det ideelt med litt ekstra negativ camber. desuten er jo bilen senket, dvs at det ikke ville blitt helt riktig allikevel...
skulle vist hjelpe mot den velkjente snurre-rundt-girstanga opleget... :roll:

tror orginal camber er -1,2 bak og -0,5 framme?

 #11070  av hmhaga
 
Erlend skrev:Siden MR2 er en ren sportsbil, så trodde jeg at Toyota hadde funnet frem til de beste hjulvinklene originalt jeg? Er det fortsatt rom for forbedring? På en vanlig personbil kan jeg skjønne det, men hva er vitsen med å justere hjulvinklene på MR2 når Toyotas ingeniører allerede har regnet seg til de beste? Klart, blir vel som "justering" av motor, trykk osv, det øker jo effekten, men på camber osv. så bytter man jo ikke ut noen deler til det bedre - man kan vel risikere å ødelegge den delikate balansen mellom dekkslitasje, grep og kjøregenskaper :?:
Fra fabrikk kommer bilene med et oppsett som gir forutsigbare/trygge kjøreegenskaper og jevn dekkslitasje. Det er ikke det samme som et optimalt oppsett. Dessuten er bilene normalt håpløst unøyaktig innstilt fra fabrikk. Min hadde kun gått 13500 km da jeg kjøpte den, spissinga på bakhjulene var helt på trynet. Tuning og oppsett av hjuloppheng er faktisk den mest lønnsomme oppgraderingen du kan gjøre på bilen ifbm. banekjøring, 1500 kr hjuloppheng = 10.000 kr motor :D

Selv har jeg endret caster vinkelen foran (gir mer camber ved svingkjøring, men tyngre ratt) og justert maks camber. I tillegg kan spissinga bak justeres for å finjustere over-/understyring. Toe out bak gir mer overstyring og en mer leken bil, foran må det normalt være litt toe in pga bump steer (forhjula spriker utover ved belastning i sving).

 #11072  av Amund
 
har mer caster enn orginalt nå, ble litt tyngre på rattet, men ble mer stabil i svingene syns jeg. har toe out bak, 2mm. og toe in framme 2mm.
har ikke merket mere overstyring enda... kanskje den ikke kommer så brått nå?

skal vistnok vere testet på bane vinklene jeg har nå.

Innset, har ikke du prøvd dette? og foresten, hadde ikke du kjøpt et kit som flytta gass-vire? slik at top dekslene kom mer til syne? bilde?

 #11076  av Erlend
 
Jeg husker jeg justerte camber og toe in på en modellbil jeg hadde en gang, men jeg hadde ikke peil, så jeg bare prøvde noe. Det skal sies at den ikke gikk ideelt akkurat :D
Sant som du sier Haga, investering i hjuloppheng - og dekk(ikke minst) - er det viktigste du kan gjøre for å forbedre bilen. Men det er som du påpeker, for de som kjører på bane.
Jeg ser ingen store fordeler for folk som kjører på vanlig vei, blir vel bare negative sider ved det hvis man ikke presser bilen. Mer dekkslitasje og tyngre styring. Men hvordan er det med bråk?

Amund - tror du at du kanskje kan montere bredere dekk bak for å få litt mer kontroll over snurringa? Har ikke hørt så mye om det på mk1...men det er kanskje en idè?

 #11077  av Amund
 
skal mye provosering til før den slipper, men når den først kommer. Med bredere dekk tåler den nok mere, men blir kanskje dess mere brå?.. skal gå opp i bredden bak ja, men blir ikke før lommeboka tillater det... :roll:
Blir 205 framme og 215 bak med tid og stunder...

Må innrømma at det til tider blir kjørt litt hardt i svinger, men jeg er ikke av typen som liker å "skryte" av det, eller prøve toppfart og slikt. mye bedre med en skikkelig sving kombinasjon! hehe

Han som tok hjulstilling på bilen min kjører foresten rallycross, så han har litt erfaring med slikt.. hehe 8)

 #11086  av Erlend
 
Jeg ville tro at '2en din både tåler mer og ikke blir så brå med bredere dekk, med mer grep har du jo større margin både før rumpa glipper og på grensa. Toyota "fiksa" jo rumpesvinginga på pre-94 mk2er med LSD og bredere dekk bak. Uansett, lykke til med sparinga :D

 #11093  av Amund
 
takker. :D

Uansett er den bedre å kjøre enn før..! skal mest sannsynlig teste det på søndag, da er det "autoslalom" på en utendørs go-cart bane her i bergen.
får se om det duger mot toyparts og resten av gjengen... :roll:

 #11122  av bose
 
Husk å filme.... :wink:

 #11124  av Amund
 
hadde jeg hatt kamera så... :roll:

Men regner med aat arrangørene filmer, de pleier i vert fall det...