TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvor fÃ¥ laget Utstillingsskilt / nummerskilt?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller

#118281  av Zepticon

Om skiltene skal være lovlig å bruke på norske veier må dem være laget av biltilsynet. Å lage egne skilt og bruke dem, regnes vell som forfalskning. Og er straffbart tror jeg.

Ellers kan du søke biltilsyent om å få små skilt til å ha fremme på bilen.
Har sett dette på MR2 og 200sx, men om du får det invilget på en Celica vet jeg ikke.

#118284  av lasse

Etter det jeg har fått med meg, skal man ha en MEGET god grunn for å få lite skilt foran nå, de har nesten gått helt bort ifra det (fotobokser har problemer med å tyde skiltet), men det går jo an å prøve...

#118285  av Zepticon

Det du kan gjøre er å ta avbitertangen fatt og "trimme" skiltet litt....
En kompis av meg har gjort det og skiltet så mye bedre ut da. Han bare klippet vekk alt rundt slik at det nesten bare var området rundt selve nummeret som var igjen.

EDIT: kan ikke garantere for hvor lovlig det er da :roll:

#118292  av Remi

Ring biltilsynet der du bor, og spør hvor dem trykker skiltene sine. dem trykker dem ikke selv. er et anna firma som gjør dette. her i tromsø er det et firma som heter Troms-produkt som gjør dette.

så kontakter du bare dem og så får du laget skilte sån som du vill ha det.
men små skilt er ikke lovlig lengere. og klippe i orginal skilte er heller ikke lovlig.

#118320  av jumbo

Små skilt er definitivt fremdeles lovlige, og blir fremdeles utstedt ved dokumentert behov slik de alltid har gjort.

Alle skilt som du ikke har fått fra bilstilsynet er ulovlige til veibruk. Trimme de originale skiltene er hvertfall 100% ulovlig, ettersom de ikke engang er din eiendom.

#118322  av MR_T

Remi skrev:Ring biltilsynet der du bor, og spør hvor dem trykker skiltene sine. dem trykker dem ikke selv. er et anna firma som gjør dette. her i tromsø er det et firma som heter Troms-produkt som gjør dette.

så kontakter du bare dem og så får du laget skilte sån som du vill ha det.
men små skilt er ikke lovlig lengere. og klippe i orginal skilte er heller ikke lovlig.
De er vist ganske sære når det gjelder slike skilt her ja, å klippe blir for jalla vil jeg tro, tanken var å ha identiske som de små biltilsynet har (står vel ikke noe sted at man har små eller normale skilt? vognkortet?)
At små skilt er ulovlige tviler jeg på siden de må ha et alternativ for biler der det rett og slett ikke er plass til store

#118323  av Dalan

Skal stå i vognkortet hvis du skal ha små skilt

#118398  av Mr2Nyter'n;p

Var på BT og spurte om dette til min lille søte bil og dem var ikke riktig så søte og fortalte meg at bilen måtte være typegodkjent med små skilt eller et eller annet.. Helt teit forklaring... Den setningen der venta jeg på i 45min.. Takk for ingenting BT.. :evil: :cry:

#118553  av kaimagne

De gjør nok ikke det sånn helt uten videre. Jeg har prøvd... Det du KAN få kjøpt der, er helt flate skilter med klistremerker på skiltet, men utstansa skilt får du ikke. I hvertfall fikk ikke jeg det...

#118557  av MR_T

RumpShaker skrev:Du kan prøve disse her: http://www.krapfossindustrier.no/
De lager nok utstillingsskilt til deg :wink:
Står på siden dems:
"Privatpersoner som ønsker å bytte ut sitt gamle
bilskilt kan få tilsvarende skilt produsert hos oss, ved å kontakte din lokale trafikkstasjon"
Buhu jeg vil bare ha et et lite skilt

#118568  av aneriks

du får fortsatt små skilter bak, hvist du ikke har plass til det vanlige, men forran er ikke små skilter lov,har du ikke plass så må du lage plass! det sa biltilsynet i kristiansand

#118634  av MR_T

Remi skrev:men små skilt er ikke lovlig lengere. og klippe i orginal skilte er heller ikke lovlig.
Det stemmer, de er faktisk ikke lov mere, hørte med biltilsynet og et nytt vanlig skilt koster 218,- og man får det dagen etter bestillingen
Grunnen til de er ulovlige er fotobokser/bomstasjoner klarer ikke tyde de.
Hva skjer med alle de som HAR små skilt da tro?

#118640  av VeilSide

§ 39-9. Størrelse på kjennemerke
1. For kjøretøy som registreres for første gang eller som bytter kjennemerker etter 1. januar 2002 gjelder følgende:
1.1 Stort, smalt kjennemerke skal være 52 cm bredt og 11 cm høyt.
1.2 Stort, høyt kjennemerke skal være 34 cm bredt og 21 cm høyt.
1.3 Lite, smalt kjennemerke skal være 30,3 cm bredt og 8,5 cm høyt.
1.4 Lite, høyt kjennemerke skal være 22 cm bredt og 15,2 cm høyt.
2. Bestemmelsen tillates ikke fulgt før 1. januar 2002.
3. Bestemmelsen tillates fulgt fra 1. oktober 2001 for bil som omfattes av § 39-9 nr. 1 tredje ledd.
4. For kjøretøy som er registrert eller har byttet kjennemerker før 1. januar 2002 gjelder følgende:
4.1 Stort, smalt kjennemerke skal være 11 cm høyt og maks. 52 cm bredt.
4.2 Stort, høyt kjennemerke skal være 21 cm høyt og maks. 34 cm bredt.
4.3 Lite, smalt kjennemerke skal være 8 cm høyt og maks. 34 cm bredt.
4.4 Lite, høyt kjennemerke skal være 15,5 cm høyt og maks. 22 cm bredt.
0 Endret ved forskrift 23 des 2004 nr. 1810 (tidligere § 39-8).

§ 39-10. Type kjennemerke etter kjøretøygruppe

1. Bil skal ha store kjennemerker. De kan være smale eller høye.

Lisensiert rallybil som er fritatt for engangsavgift/tilleggsavgift, skal ha lite kjennemerke. Det kan være smalt eller høyt.

Bil kan benytte lite kjennemerke bak, dersom det fra fabrikanten ikke er avsatt plass nok til stort kjennemerke.

Bestemmelsen i tredje ledd trer i kraft 1. oktober 2001, og tillates ikke fulgt før denne dato.
Det finnes maaaaaasssseeee lover på hvordan ett skilt skal være festet ifølge kjøretøyforskriften iallefall.

Mere her : http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1994 ... 8-039.html