TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Samletråd for motorrelaterte småklipp fra f.eks YouTube

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #468786  av Makk

ArildM skrev: 25 jan 2026 09:59

Makk du som er hydraulikk-eksperten her inne.
Hva er "fasit"?
Skjønner at det neppe utgjør stor forskjell, men han ovenfor får det jo til å høres livsfarlig ut å kjøre med stålomspunnede bremseslanger?
Tja.

Gummi utvider seg når det får trykk, stål gjør veldig lite av det og en vil umiddelbart merke at pedalen blir skarpere om man bytter til slikt.

Du kan se det om du ser slanger som blir satt trykk på hvordan dem spenner seg og nesten prøver vri seg..

Temperatur er en annen sak, ved høy temperatur blir gummi veldig mye mykere og det er derfor stainless er mye bedre til racing og slikt da pedalen forandrer seg ikke, dette har jeg prøvd selv på ringen i tyskland, etter ett par runder var bremsepedalen mykere.

Grunnen til det ikke benyttes i "vanlige" formål er jo at det er ikke så lett å se om det feiler slangen noe da, og dem er dyrere selvsagt om det skal være noe av kvalitet..

Rust er jo et annet tema, for stainless ja det ruster ja :D

Og så er det en annen sak som ikke mange tenker på, du skaper flere jordingspunkter mellom chassis og motor, noe som er veldig uønsket og kan tulle med elektronikk blant annet, en kan jo minnes folk som plutselig får grillet gummien rundt stålslangene sine :lol: :lol:
 #468787  av ArildM

Takker. Var vel egentlig det jeg konkluderte med jeg også.
Hvis det faktisk var SÅ bra, så ville vel i det minste Lambo/Ferrari osv bruke det på sine biler, men selv de kjører vel gummislanger. Mange sier også at folk ofte totalrenoverer bremser samtidig som de monterer stålomspunnede slanger, og dermed er både placebo og de andre nye delene en medvirkende faktor til at det føles bra ut.

Hadde det på SW20n, og kan ikke huske at jeg kjente nevneverdig forskjell (måtte faktisk sjekke og tenke meg om, og jeg bytta de før jeg solgte den). Så ja, kanskje til løpsbiler. Ellers så kan man like gjerne bytte ut de originale slangene, om man absolutt skal gjøre noe.

Utrolig hvor man blir fristet til å bytte noe, selv om det i realiteten ikke utgjør noe særlig merkbar forskjell :lol:
 #468788  av Makk

Bedre å bruke pengene på å heller kjøpe nye slanger av god kvalitet ja, for er dem steingamle så er det jo både en sikker oppgradering og det blir jo bedre med nytt da :)

Legg heller penga i bedre klosser, yellowstuff for eksempel biter voldsomt bra selv når dem blir kjempevarme, sleit ut et sett på 6-7 runder i Tyskland, steike det gikk fortere enn jeg trodde :D
 #468790  av ArildM

Ja for jeg TRENGER yellowstuff greier når jeg cruiser med cabben nede i 50 bortigjennom veiene her :lol:
Mulig jeg nikker oppunder 100 en gang jeg har medvindt og skal forbi, menneh :lol:

Har jo allerede big brake alucalipter i front.
Og for de som har sett Mk3 i aksjon på Best Motoring, så kjører de heftige fjell-løp der, med helt standard bremser.
Så veier jo bilen 1000kg ish også, så du har ikke veeldig mye masse som trenger å stoppes.

Kan vel først og fremst bytte ut dekkene som er 10-12 år gamle :lol: Men de er mye i gummien enda og har latterlig mye mønster, så, nja, joda. Det blir etterhvert :mrgreen:
  • 1
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 59