TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 1MZ-FE VVTI i SW20

• Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #469481  av Benjam1n

Hei,
Er det noen som har rx300 1MZ-FE VVTI godkjent i vognkort på sw20? Forsøkt å søke både hær og på FB uten hell.

Holder på å utforsker muligheten for ett godkjent V6 swap uten at det koster skjorta, og ut ifra det jeg finner ser det ut til at 1mz fra førstegenerasjons rx300 kan virke kurant. Ser jevnlig donorbiler til 15k-25k, og det er bra med erfaringsdeling å hente fra Woodsport og eldre mr2oc innlegg osv.

Ser at det bare blir færre og færre i USA som bruker denne motoren mtp hvor mye bedre en 2GR presterer, men å gå for en 2gr vil være en drastisk prisøkning for innkjøp av både motor og girkasse da jeg har en 92' 3sge/S54 som utgangspunkt. :?
 #469485  av ArildM

Hei, velkommen til TS-ogn. Spennende swap du tenker på :)

Sjekk ut Makk sitt V6 bygge her:
https://www.ts-ogn.no/phpBB3/viewtopic.php?t=45503

Han har vel motoren som kom før 1mz? Men veien du kan gå er uansett veeldig lik, med Woodsport som kan levere motorfester, ledningsnett osv. Godt detaljert tråd med mye god info.

Ellers så har du også 2AR swappen som Morten nylig har gjort, kanskje enda enklere å skaffe motor til en billig penge, men da er du på 4cyl vs v6, og kanskje litt kjedeligere lyd?
 #469491  av Makk

Hey hey.

Ja, som Arild sier så har jeg 3VZ-FE som er forgjengeren til 1MZ, men siden Camryene fikk både 3VZ-FE og 1MZ-FE så er det fantastisk mange like ting her på disse motorene, men les godt for 1MZ har litt diverse ting som må gjøres alt etter årsmodell og bil den kom fra!

Jeg har skrevet detaljert om disse motorene her :

https://www.ts-ogn.no/phpBB3/viewtopic.php?t=45608

Les det om påkrevde modifikasjoner under 3VZ-FE delen, mye av det er likt på 1MZ-FE bare noen forskjeller, du må også finne ut om du har tidlig nok motor til å bruke MR2ens originale bensinsystem eller om du må bygge om til returnless.

Du må også modifisere aksling om du bruker E153 turbokasse :

S54 er jeg ikke sikker på om den bare boltes rett på, uansett må clutchkit og svinghjul matche det du har tenkt å bruke til girboks, S54 all the way, E153 all the way eller hybrid setup, du kan også lete etter oem V6 svinghjul, da slipper du maskinere hullene til skruene (Elongere) Paul Woods gjør dette, jeg kjøpte motorfeste, sendte han ledningsnettet mitt og fikk han til å gjøre svinghjul, det kuttet ned byggetiden BETRAKTELIG.

https://www.ts-ogn.no/phpBB3/viewtopic.php?t=45545

Min tråd om V6 som Arild linker til begynner på side 13 :

https://www.ts-ogn.no/phpBB3/viewtopic. ... &start=180

Du kan også lese min erfaring med ombygging av bil her :

https://www.ts-ogn.no/phpBB3/viewtopic.php?t=45584
 #469504  av Benjam1n

Takker for gode råd og tråder!
Ja må nesten si at lyden og momentet en v6 byr på er det som frister mest :wink:

Etter å ha meldt såvidt med Paul Woods kan det se ut til at det er 90% gjennomførbart, men det er fare for at det kan stoppe seg i krav rundt katalysatorer.. RX300'n kommer med 3 katalysatorer. De originale eksosmanifoldene og tilhørende katalysatorene lar seg ikke videreføre da de rett og slett ikke får plass. Ifølge PW er det ikke krav om katalysator i England på så gamle biler, så han har derfor heller ikke noe godt svar på hvordan dette kan løses. Den siste får man plassert før bakpotten likt som mr2 har originalt.

Forsøkt å tyde og tolke reglementet uten å bli helt klok, SVV retningslinjene virker å gå litt begge veier da det presiseres at det er bilens årstall (1992) som vil være gjeldende for hvilke avgasskrav som må oppfylles, og at "bil skal være utstyrt med utslippsreduserende komponenter i samsvar med de krav som bil er godkjent etter ved førstegangsregistrering" dvs. en katalysator før bakre lyddemper , og maks 0.5% CO. Det presiseres også senere "Det tillates benyttet motor hentet fra annen bilmodell og/eller annen fabrikant. Motorens årsmodell er uten betydning."
Samtidig står det at katalysatorer og annen avgassrenseutstyr må videreføres, og at det må plasseres i tilnærmet samme lengdeavstand som originalt.. :? :?

Er det noen som har utført motorbytte i senere tid med de nye reglene som har vært borti lignende situasjon, og som kan si litt om hvordan dette kan gå?
Kan man få godkjent at man endrer antall katalysatorer, såfremt man fortsatt når avgasskravet om <0.5%CO?

Endelig svar får man sikkert uansett bare av SVV, så må nokk bare sende i vei en søknad uansett, men hadde vært gøy å vite litt på forhånd om hva man kan forvente av ekstrajobb :P
 #469505  av Benjam1n

Utover det ser det ganske greit ut med resten:

Nye eksosmanifolder må uansett lages, om man leser på eldre forum var det en populær løsning å ta manifold fra camry for å få plass, men disse er ikke like lett å komme over idag. Eksosflenser er å få kjøpt. Y-rør må også lages.
Om det ikke er mulig å komme unna må jeg isåfall hær forsøke å integrere inn 2stk mindre typ race-cat.

Woodsport fikser ledningsnett, motorfeste, svinghjul, og tach. Innsugsrør må også handles fra han da OEM luftfilterboks ikke vil passe, får håpe SVV ikke sier noe på det.

Bensinsystem tilpasses ganske enkelt ved å bruke en FPR med inn/ut/retur justert til 1mz trykk på ca 3bar.

Siden det er en 92' har jeg allerede 36t30 / 22v bremsene, så slipper mest sannsynlig noe ekstra hær.
Kjører på H&R senkefjærer og kyb agx dempere, begge deler er levert likt for både na og turbo, og burde derfor være godt nokk som "ombygging" til turbospec.
Skal da bare være Whiteline stabstag igjen.

S54 kassen skal nesten gå direkte på, 3/4 bolthull går rett på mens nummer 4 må borres opp og gjenges i motor.

Prøver å ferdigskrive søknad så får vi se hvordan det går :)
 #469506  av Makk

Ja, jeg har erfaring med å godkjenne en slik generasjons motor.

Bor du langt unna Ålesund?

Du skulle ha sett permen min med ombygning og hvordan jeg fikk godkjent min med eksosutstyr montert på en helt annen måte.

Jeg brukte argumentet, og viste til tegninger i differansen mellom Camry og MR2 at den eneste forskjellen er at katalysatoren sitter 90 grader bak på MR2 i forhold til Camry.

Siden Camry og MR2 fikk samme 2.2 liter motor i USA og den 2.2 motoren faktisk kom til Europa i Camry, å den eneste forskjellen på downpipe mellom V6 og I4 motor i en Camry er at det kommer et ekstra rør inn på midten (Dem har lik lengde når en studerer deletegning) så brukte jeg det som argument at eksosanlegget er godt nok å montere i original MR2 konfigurasjon med 90 grader bøy selv om det er V6 fordi Toyota har gjort akkurat det samme mellom MR2 og Camry med 2.2 I4 motoren der Camry har rett eksosanlegg bakover og MR2 har catten montert i 90 grader bøy før inn på originalt eksos, kontrollør så argumentet mitt å var enig i at det skulle ikke være noe problem å gjøre det med en V6 motor heller.

Jeg hadde også godkjent avgasstest fra forhandler, som er noe dem krever, dem tester også avgass på stasjonen... Jeg var dog heldig å han sa at siden det kom fra Toyota så gadd han ikke teste.

Du har valgt en grei motor, men det hadde vært VELDIG mye lettere for deg om du hadde en Camry til donor.

Og noe helst slags type "Race Cat" kan du bare glemme, det originale avgassutstyret SKAL monteres, det er krav om dette.

En får også ikke lov å montere en eldre motor i en nyere bil, en fallgruve de fleste ikke vet om, så om man har en 93 bil og kjøper en 91 donor, boom, får ikke lov.

Du kan også bruke en hel masse tid på å vise til at motoren er likt som i en Camry, men det kan jeg tenke meg er mye papirarbeid fordi SVV kan lett bli anale og si at "Nei, dette her er en lexus" å du har helt rett i det dem skriver, jeg ble påkrevd akkurat det samme og fikk kommentar om at dem så det som en STOR utfordring å montere avgassutstyret da motor skiftet side fra fremme til bak.

Har du kjøpt noe enda ? Husk at du må ikke kjøpe noe før du søker for det skal oppgis donorkilde i søknaden og en skal ikke begynne bygge før godkjennelse foreligger!

Jeg hadde rådet deg til å forenkle situasjonen din ved å se etter en Camry med den motoren ;)

Som siste alternativ kan du få kjøpe min for 200.000,- :lol: