Side 14 av 14

Re: Prosjekt Caldina GT-Four

Legg innLagt inn:11 mai 2026 00:24
av magnesmurf
Gjorde samme greia på subframe på mr2en. Har jo heller ikke fått testet det enda. Men skal visst ha merkbar effekt på den også. Har bare hørt positive ting om de subframe skivene som låser av hvertfall :D

Re: Prosjekt Caldina GT-Four

Legg innLagt inn:11 mai 2026 07:17
av ArildM
Ja, det ble litt pressing på subframe foran for å få den i korrekt posisjon, og det er relativt store toleranser fra fabrikken når de monteres, noe jeg også kan skjønne. Men du får en ganske så bra "press" på ramma for å komme i rett posisjon, så jeg vil tro det har en del å si :D Spent på resultatet!

Nye deler på vei fra Amayama, 170k yen for bærebruer(?) lower control arm)) foran, 2stk motorfester, 2stk opphengskuler, og komplett regreimsett med strammere, vannpumpe og alle løpehjul på motoren. Glad man ikke bestiller slikt noe hos forhandler i Norge lenger.

Amayama skal ha skryt for at de er flinke på å liste opp alternative deler fra ettermarkedsgreier, noe som er nært umulig på Caldina siden den kun ble solgt i Japan.

Re: Prosjekt Caldina GT-Four

Legg innLagt inn:21 mai 2026 14:52
av ArildM
Ut med det gamle, inn med nytt.

Den gledelige nyheten var jo at dette eskalerte til å bli en jobb der jeg måtte ta ned hele subframe/travers foran, IJGEN :lol: Det positive er jo at jeg nettopp har hatt den nede for å sette inn subframe spacerne, så jeg viste greit hvordan det skulle gjøres. To av boltene traff motor og girkasse på vei ut, og selv med kubein og løs subframe var det såvidt jeg fikk vippa de ut.

Bærekulene var de jeg fikk tak i på et huggeri (nye men ukjent merke), synes de var litt småslappe allerede, og ene gummien var sprukket, etter sånn 2 år? Så vi får try nye originale holder litt lengre.

Ellers var gummien på motorfestene sprukne, ikke mye, men bedre å ta det før det river i stykker de større motorfestene, som er unike for ST246 og koster MYE.

Foringene på bærebruene har definitivt også sett bedre dager, så absolutt på tide å få gjort.
Nå blir det 4hjulskontroll og på med sommerdekk, sånn at den kan henge på liften til vinteren kommer :lol: 8)

Re: Prosjekt Caldina GT-Four

Legg innLagt inn:02 jun 2026 09:32
av ArildM
Da var 4hjulskontroll utført. Bilen kjører som en drøm i forhold til BC coiloverene, mykere til hverdagskjøring, men samtidig kompetent i svingene, som nevnt karosseriet beveger seg og kommunierer mye nå i forhold til før da alt var padde stivt hele tiden.

Rigid collar kittet har gjort at bilen føles tightere ut, nyere, kanskje karosseriet er litt stivere både overraskende og samtidig kanskje ikke ettersom subframe og karosseri er mye mer låst mot hverandre. Hjalp nok mye å bytte nedre berebro også. Så alt sammenlagt har noe for seg, selv om det kanskje ikke er kvantifiserbart, så føles det i alle fall.

Eneste sammenlikning jeg har er mellom 2-3 generasjon Rav4, og at Caldinaen nå er mye mer opp mot 3.gen Rav4 som føles strammere og tightere ut enn den typiske tidlig 2000-talls følelsen Toyotaer har.

Så får vi se om den fortsatt sliter dekk, men det bør være greit nå.

Re: Prosjekt Caldina GT-Four

Legg innLagt inn:09 jun 2026 14:12
av ArildM
Siden Facebook poster har en trang til å forsvinne:
For reference, rear calipers off 2004-2009 Prius are compatible with st246 as replacements. They aren't 100% the same, slightly thinner all round, but piston size is the same and mount up with the Caldina carriers.
508397488_10232337777319518_5331142658416168520_n.jpg
508397488_10232337777319518_5331142658416168520_n.jpg (368.99 kiB) Vist 67 ganger
508014691_10232337778599550_6061487020771464954_n.jpg
508014691_10232337778599550_6061487020771464954_n.jpg (362 kiB) Vist 67 ganger

Reference OE/OEM Number: 47750-21030

Og note to self:
KAMOKA JBC1159 + JBC1160

Re: Prosjekt Caldina GT-Four

Legg innLagt inn:19 jun 2026 13:30
av ArildM
F**K jallaballa spesialmutter. Særlig de med hull i som pipler av rust i alle retninger. Ikke hadde de rett sete mot felg heller. Tror det var noe fra Japan-Racing? Frarådes i alle fall sterkt.

Velkommen billige Blitz hjulmuttre med bra sete mot felg, og NORMALT 17MM hode. Endelig slipper jeg å ta vare på spesialadapter som om det var laga av gull. Endelig kan jeg bare bruke normal kopp for å ta av og på hjulene.

Djees det var en hærlig oppgradering, skjønner ikke at jeg har venta så lenge.

Skal prøve å ikke bruke muttertrekker på disse, regner med de ruster greit de også om man slår av lakken.
Da får det evt bli no alumuttre, da jeg så de som var i titan kunne kaldsveises mot stål?

Ellers, Prius kalipre bak på Caldinaen, såvidt jeg klarte å snu på felgen med håndmakt, så de gamle var ganske kokte. Er nok bare stempel som har hengt seg litt, men for under 400 per overhalte kaliper så var det verdt det. Nå veg jeg også at jeg kan skaffe billige kalipre bak i "evig tid", ettersom det er litt flere produserte 2.gen prius enn de 7000 Caldinaene som ble lagd. Stemplet er 3mm mindre enn org, ellers plug and play. Utgjør det noe på bane? Kanskje? Til vanlig bruk må det være gull at det ikke henger på et rustent gammelt kaliper hele tiden.