e321 skrev:Har noen spørsmål ang. en mr2 mk1(-86)..
Er det lett og få tak i deler til bilen?
Hvordan er motoren på denne bilen(1.6 twin cam), og er det billige deler som er lette og få tak i ?
her er noen specs på bilen vi har sett på:
*1986 modell
*1.6 Twin cam
*260.000km (!!)
*nytt eksos anlegg
*bra dekk/felger
*eu.ok
*div. småplukk på front fanger og sånt visuelt
*litt rust rundt omkring, bilen er hvit så rust viser ganske godt igjen
+noe mer som jeg ikke husker
=hbo 25.000
Er dette dyrt? Hva ville dere gitt for bilen?
Takker for svar 
Tjah,where to begin...

Deletilgang til denne bilen er helt ok,noen deler kan være litt dyre om du må kjøpe nytt da.Men sånn stort sett ligger det ikke spesielt over snittet,er også en del som har deler liggende.Kan jo nevne at jeg og Amund Har ribbet hver sin Mr2 mk1 for deler,så om ikke jeg har det du trenger,så har nok Amund det og omvendt.
Hva motoren angår så er den blitt kåret til verdens beste en gang i 86 mener jeg,på hvilket grunnlag det var og i hvilken kategori,det husker jeg ikke.Motoren er helt ok den sånn mekanisk sett,men har litt trøbbel med skjørtebank og at rådelagrene ryker.Skjørtebank trenger ikke å være så ille da,men det oppstår ganske lett pga at disse motorene har ekstremt korte stempler.Du skriver at denne er gått 260,000 så om ikke den er overhalt bruker den nok garantert noe olje,og lyder følger nok med.Fordi disse bilen er i 95% av tilfellene kjørt ganske hardt,enkelt og greit fordi at man må opp i turtall for at det skal røre seg.Bunndrag i 1,6 4age motoren er ikke tilstede,men over 4500rpm begynner den å røre se.Men såklart noen racer er det ikke.Og siden den er gått såpass langt er den nok litt sliten skulle jeg tro,og tvis`en vil ikke merkes så godt.Jeg har allerede byttet motor i bilen min,etter at jeg ble lei av å skifte rådelagre(3ganger),hadde også skjørtebank og denne motoren var kun gått 170.000.Så kjøpte jeg en ny 4age som var gått 198.000 og den går enda,og har ALDRI trengt å fylle olje,har ikke fylt en eneste dråpe.Siden dette er en 86mod så har den Blue top utgaven som er noe svakere enn den nyere 4age med Red top,blue top har også et problem med kjøling på syl nr 3.
Rust er et problem,spesielt på bakskjermene.Om du skal å se på denne bilen så sjekk i bagasjerommet på hver side,der er det 1luke på hver side hvor du kan se rett ned på hjulbuene innvendig,endel av de gamle Mr2`ene er plukk rotten der,og bakskjermer blir fort dyrt.Siden disse er sveiset,forskjermene derimot er helt grei å skifte tar ikke lange tiden,og skruene sitter greit til.Sjekk også rust foran i hjulbrønnen.
Slitte syncronringer er også et problem du bør sjekke,her er 2-3gir mest utsatt.
Men alt i alt er den jo for all del en morsom bil,er den gøyeste bilen jeg kan tenke med i prisklassen 20-60.000.Så derfor kjøpte jeg en slik en.
Ville nok prutet endel på denne bilen her,og at den er hvit er ikke noe pluss,det vet jeg.