TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Div mr2 mk1 spørsmÃ¥l

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #101356  av e321

Har noen spørsmål ang. en mr2 mk1(-86)..
Er det lett og få tak i deler til bilen?
Hvordan er motoren på denne bilen(1.6 twin cam), og er det billige deler som er lette og få tak i ?

her er noen specs på bilen vi har sett på:

*1986 modell
*1.6 Twin cam
*260.000km (!!)
*nytt eksos anlegg
*bra dekk/felger
*eu.ok
*div. småplukk på front fanger og sånt visuelt
*litt rust rundt omkring, bilen er hvit så rust viser ganske godt igjen
+noe mer som jeg ikke husker

=hbo 25.000

Er dette dyrt? Hva ville dere gitt for bilen?
Takker for svar :)

#101380  av GT_rider

Velkommen :D Du kom inn til oss ja :) Syns ikke prisen var så ille, begynner jo å bli ett litt skjeldent syn på veiene etterhvert. Deler får du nok fatt i, karroserideler kan du sikkert få brukte for en bilig penge.

Alt dette er det folk her inne som vet myye bedre enn meg, f.eks mr2nytern, og amund, plus mange flere.
 #101387  av Mr2 Mk2

e321 skrev:Har noen spørsmål ang. en mr2 mk1(-86)..
Hvordan er motoren på denne bilen(1.6 twin cam), og er det billige deler som er lette og få tak i ?

*1986 modell
*1.6 Twin cam
*260.000km (!!)
*nytt eksos anlegg
*bra dekk/felger
*eu.ok

=hbo 25.000

Tjah,where to begin... :roll: Deletilgang til denne bilen er helt ok,noen deler kan være litt dyre om du må kjøpe nytt da.Men sånn stort sett ligger det ikke spesielt over snittet,er også en del som har deler liggende.Kan jo nevne at jeg og Amund Har ribbet hver sin Mr2 mk1 for deler,så om ikke jeg har det du trenger,så har nok Amund det og omvendt.
Hva motoren angår så er den blitt kåret til verdens beste en gang i 86 mener jeg,på hvilket grunnlag det var og i hvilken kategori,det husker jeg ikke.Motoren er helt ok den sånn mekanisk sett,men har litt trøbbel med skjørtebank og at rådelagrene ryker.Skjørtebank trenger ikke å være så ille da,men det oppstår ganske lett pga at disse motorene har ekstremt korte stempler.Du skriver at denne er gått 260,000 så om ikke den er overhalt bruker den nok garantert noe olje,og lyder følger nok med.Fordi disse bilen er i 95% av tilfellene kjørt ganske hardt,enkelt og greit fordi at man må opp i turtall for at det skal røre seg.Bunndrag i 1,6 4age motoren er ikke tilstede,men over 4500rpm begynner den å røre se.Men såklart noen racer er det ikke.Og siden den er gått såpass langt er den nok litt sliten skulle jeg tro,og tvis`en vil ikke merkes så godt.Jeg har allerede byttet motor i bilen min,etter at jeg ble lei av å skifte rådelagre(3ganger),hadde også skjørtebank og denne motoren var kun gått 170.000.Så kjøpte jeg en ny 4age som var gått 198.000 og den går enda,og har ALDRI trengt å fylle olje,har ikke fylt en eneste dråpe.Siden dette er en 86mod så har den Blue top utgaven som er noe svakere enn den nyere 4age med Red top,blue top har også et problem med kjøling på syl nr 3.

Rust er et problem,spesielt på bakskjermene.Om du skal å se på denne bilen så sjekk i bagasjerommet på hver side,der er det 1luke på hver side hvor du kan se rett ned på hjulbuene innvendig,endel av de gamle Mr2`ene er plukk rotten der,og bakskjermer blir fort dyrt.Siden disse er sveiset,forskjermene derimot er helt grei å skifte tar ikke lange tiden,og skruene sitter greit til.Sjekk også rust foran i hjulbrønnen.

Slitte syncronringer er også et problem du bør sjekke,her er 2-3gir mest utsatt.

Men alt i alt er den jo for all del en morsom bil,er den gøyeste bilen jeg kan tenke med i prisklassen 20-60.000.Så derfor kjøpte jeg en slik en.

Ville nok prutet endel på denne bilen her,og at den er hvit er ikke noe pluss,det vet jeg.
Vedlegg
bil 062.jpg
bil 062.jpg (70.79 kiB) Vist 268 ganger
bil 040.jpg
bil 040.jpg (39.51 kiB) Vist 262 ganger
bil 021.jpg
bil 021.jpg (41.65 kiB) Vist 269 ganger

#101396  av e321

Takker for bra svar begge 2 !
Fin den bilen din, Jostein :)

Hva koster en 4age motor sånn ca.?

#101400  av Mr2 Mk2

e321 skrev:Takker for bra svar begge 2 !
Fin den bilen din, Jostein :)

Hva koster en 4age motor sånn ca.?
tjah alt fra 2-12.000,kommer jo an på om de selger med ledningsnett,og girkasse,etc.Men du trenger jo kun blokka,evt girkasse.Da skulle du kunne få en 4age til rundt maks 6.000.Jeg har forresten en nyoverhalt topp.MEN da ville jeg vurdert en 4agze som er kompressor utgaven av motoren,da må du ut med mellom 10.000 til 20.000,du kommer fort opp i ca 15.000 og det er jo litt dill som må gjøres men absolutt noe å vurdere å kjøper du verstingutgaven med 170hk orignalt,kan du legge endel MYE dyrere biler bak deg. :wink:

-Edit ta en titt her,mulig du har sett den da men.. http://www.sportsvogn.no/video/MR2/raymond-SC.wmv

#101457  av ArildM

Rusten er vel den største faren for en slik bil, og det er viktig å sjekke nøye hvor mye det er rustet opp.
25000 er en rimelig penge for en Mr2, men desto større er faren for at det er mye rust...Jo billigere en går jo verre er det. Og om du vil ha Mr2en lenge så vil det lønne seg å kjøpe noe som har minst mulig rust (og da heller gå litt opp i pris) siden kurering av rust ofte blir veldig dyrt!
Eu godkjenning av slike biler er ofte ingen stor garanti da, for å være på den trygge siden (og om du er litt usikker) så kan jo en NAF test være en mulighet?

Ang skifte av motor har jeg sinnsykt lyst til å gjøre dette selv :)

Fensport skriver dette:
"AE92 4agze, as normally fitted to the Japanese Levin.

These engines produce 165bhp with a massive 155 LB/FT torque, in standard form, they are stronger, higher compression and have a smaller s/c drive which increases std boost to 10 psi.

With our large pulley kit, Exhaust and filter, the engine will produce approx 190bhp."

http://www.mr2.com/TEXT/SuperChargerInfo.html
http://www.mr2supercharger.com/PaulTimsonsc.html
http://www.grubinski.com/gruntbox/

"I was asked by a new guy in a Porsche 930 (who I'd beaten by 5 seconds or so) if mine was one of the Supercharged MR2's. When I replied in the negative, the look on his face was priceless as he walked away shaking his head."

Så hvorvidt en Mr2 Mk1 er en racer med org motor kan jo sikkert diskuteres :) Jeg synes den går rimelig bra jeg, men sånn på rett strekka er det sikkert mye annet som går noen gang raskere da...

Og forresten et sitat som passer: "A Mistress Might be Cheaper" :lol:

#101509  av Anders gullstein

Hvis du har muligheten til det, så anbefaler jeg deg og teste forskjellige MR2'er. Jeg prøvde en i Tr.heim og den var for jævli sammenlikna med min. Så det kan være stor forskjell. Sjekk om interiøret er på plass, disse delene er så å si umulig å få tak i. Ellers er dette en ganske solid bil egentlig, men det er hovedsakelig rust som er det store problemet, sjekk bak sideskjørtene og se hvordan kanalen ser ut. Ulyder i motorrom kan være ødelagte lagre i dynamo eller vannpumpe.

#101511  av Anders gullstein

Anbefaler egentlig å gå opp en prisklasse, ser mange MR2'er på autodb nå som faktisk ser ganske bra ut til en prisklasse mellom 40-50. Det kan fort lønne seg.
 #101525  av Amund

Jostein skrev:
e321 skrev:Har noen spørsmål ang. en mr2 mk1(-86)..

*1986 modell
*1.6 Twin cam
*260.000km (!!)
*nytt eksos anlegg
*bra dekk/felger
*eu.ok

=hbo 25.000

Tjah,where to begin... :roll: Deletilgang til denne bilen er helt ok,noen deler kan være litt dyre om du må kjøpe nytt da.Men sånn stort sett ligger det ikke spesielt over snittet,er også en del som har deler liggende.Kan jo nevne at jeg og Amund Har ribbet hver sin Mr2 mk1 for deler,så om ikke jeg har det du trenger,så har nok Amund det og omvendt.
Hva motoren angår så er den blitt kåret til verdens beste en gang i 86 mener jeg,på hvilket grunnlag det var og i hvilken kategori,det husker jeg ikke.Motoren er helt ok den sånn mekanisk sett,men har litt trøbbel med skjørtebank og at rådelagrene ryker.Skjørtebank trenger ikke å være så ille da,men det oppstår ganske lett pga at disse motorene har ekstremt korte stempler.Du skriver at denne er gått 260,000 så om ikke den er overhalt bruker den nok garantert noe olje,og lyder følger nok med.Fordi disse bilen er i 95% av tilfellene kjørt ganske hardt,enkelt og greit fordi at man må opp i turtall for at det skal røre seg.Bunndrag i 1,6 4age motoren er ikke tilstede,men over 4500rpm begynner den å røre se.Men såklart noen racer er det ikke.Og siden den er gått såpass langt er den nok litt sliten skulle jeg tro,og tvis`en vil ikke merkes så godt.Jeg har allerede byttet motor i bilen min,etter at jeg ble lei av å skifte rådelagre(3ganger),hadde også skjørtebank og denne motoren var kun gått 170.000.Så kjøpte jeg en ny 4age som var gått 198.000 og den går enda,og har ALDRI trengt å fylle olje,har ikke fylt en eneste dråpe.Siden dette er en 86mod så har den Blue top utgaven som er noe svakere enn den nyere 4age med Red top,blue top har også et problem med kjøling på syl nr 3.

Rust er et problem,spesielt på bakskjermene.Om du skal å se på denne bilen så sjekk i bagasjerommet på hver side,der er det 1luke på hver side hvor du kan se rett ned på hjulbuene innvendig,endel av de gamle Mr2`ene er plukk rotten der,og bakskjermer blir fort dyrt.Siden disse er sveiset,forskjermene derimot er helt grei å skifte tar ikke lange tiden,og skruene sitter greit til.Sjekk også rust foran i hjulbrønnen.

Slitte syncronringer er også et problem du bør sjekke,her er 2-3gir mest utsatt.

Men alt i alt er den jo for all del en morsom bil,er den gøyeste bilen jeg kan tenke med i prisklassen 20-60.000.Så derfor kjøpte jeg en slik en.

Ville nok prutet endel på denne bilen her,og at den er hvit er ikke noe pluss,det vet jeg.
Ser ut som jostein har gjort hjemmeleksa si der ja. :D

#102301  av e321

Takker for svar, alle som har svart :)
Er nok en fare for litt rust ja...
Vi får se ;)

#102310  av Anders gullstein

saken er egentlig grei, hvis det ser for ille ut, så er det bare å la den være og se videre. :)

#102332  av e321

ja :)

(Prisen er nå 23.000)

#102423  av ArildM

Om det er den sorte til 23000 på Autodb så syntes jeg den så rimelig harv ut... Men det var bare min ærlige mening :) En får jo sjeldent mer enn en betaler for da.

#102508  av e321

nei den er hvit... ligger ikke på nettet tror jeg :wink:

EDIT: Ser på den sorte på autodb nå... var ikke akkurat så pen den der nei :?
Ganske dårlige bilder da.. så kan være den er litt bedre en den ser ut til på bildene :)

#102563  av e321

Nå har vi prøvd bilen en tur... Rust var fikset og motoren gikk bra.
Det som var galt med bilen(heh noe er det jo) er forstilling og støtdempere.

Hva vil det koste og bytte dette sånn ca. tror dere?

Bilen var foresten hel og pen inni, og som sagt lite/ingenting rust :)

EDIT: En ting til;
den sporet, men dette kan vel ha noe med slitte dempere(som ikke har blitt byttet i følge eier) og forstilling?