TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Fikk resten av delene i posten...

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #104876  av Mani@c

Jeg fikk resten av delene mine i posten i dag... :D (Har en dumpventil eller 2 til overs :oops: ) Men det er en vesentlig ting som mangler, og det er et Apexi luftfilter... Noen som har peil på om det fremdeles er noen som driver med samlet bestilling? Eller strengt tatt vet hvor jeg får tak i det? :)
Vedlegg
MÃ¥tte bare ta et bilde :)
MÃ¥tte bare ta et bilde :)
Bil 049.jpg (398.91 kiB) Vist 1434 ganger

#104879  av CelicaTurbo

med tanke på kamakslene som er der synes jeg det mangler et par andre ting på bildet, slik som en større turbo og noe datasprut av et slag? ;) Ellers angående filter kan du høre med bjoroen på forumet men jeg tror ikke han har filter tilgjengelig lengre.

#104885  av Mani@c

CelicaTurbo skrev:med tanke på kamakslene som er der synes jeg det mangler et par andre ting på bildet, slik som en større turbo og noe datasprut av et slag? ;) Ellers angående filter kan du høre med bjoroen på forumet men jeg tror ikke han har filter tilgjengelig lengre.
Større turbo tenker jeg kommer etter jeg har hatt ferie og slikt, slik at jeg ikke går i minus... :wink: Ellers så er planene å skifte ut innmaten i hjernen og vanninsprøytning... Og når alt det er på plass, så ryker garantert toppakningen og da blir det ny veiv, råder og stempler... :twisted: Men alt til sin tid. Jeg tenker som så at dette er et godt grunnlag, og at de pengene jeg har til overs skal legges til side slik at jeg kan fullføre verket neste gang jeg skrur fra hverandre bilen... :D

#104901  av Morten

Mani@c skrev:Større turbo tenker jeg kommer etter jeg har hatt ferie og slikt, slik at jeg ikke går i minus... :wink: Ellers så er planene å skifte ut innmaten i hjernen og vanninsprøytning... Og når alt det er på plass, så ryker garantert toppakningen og da blir det ny veiv, råder og stempler... :twisted: Men alt til sin tid. Jeg tenker som så at dette er et godt grunnlag, og at de pengene jeg har til overs skal legges til side slik at jeg kan fullføre verket neste gang jeg skrur fra hverandre bilen... :D
Hvorfor skulle toppakningen ryke? Du har jo og en ny på bildet (standard?). Savner justerbare kamdrev på bildet for riktig innjustering av kammene, men regner med du har et eller annet i tankene. Ellers må jeg jo si det ser ut som en meget morsom haug! :D :wink:

Edit: noe data på kammene? (256, 264 eller 272 grader, løft?) Moro å sammenligne resultatene med forskjellige oppsett.

#104927  av CelicaTurbo

Mani@c skrev:
CelicaTurbo skrev:med tanke på kamakslene som er der synes jeg det mangler et par andre ting på bildet, slik som en større turbo og noe datasprut av et slag? ;) Ellers angående filter kan du høre med bjoroen på forumet men jeg tror ikke han har filter tilgjengelig lengre.
Større turbo tenker jeg kommer etter jeg har hatt ferie og slikt, slik at jeg ikke går i minus... :wink: Ellers så er planene å skifte ut innmaten i hjernen og vanninsprøytning... Og når alt det er på plass, så ryker garantert toppakningen og da blir det ny veiv, råder og stempler... :twisted: Men alt til sin tid. Jeg tenker som så at dette er et godt grunnlag, og at de pengene jeg har til overs skal legges til side slik at jeg kan fullføre verket neste gang jeg skrur fra hverandre bilen... :D
Ok, høres ut som du har planene klare ihvertfall, og utgangspunktet ditt er ihvertfall bra nå. Ellers hadde det vært greit å fått en graf på hva kamakslene dine gjør med motoren, men personlig tror jeg at de hjelper deg lite på dette nivået av motortrim. Kamakslene vil flytte momentet ditt høyere i turtallet, men når motorens fallende moment på turtall i hovedsak skyldes alt for trang eksosdel i turboen og ikke manglende flyt i toppen så høres det litt ut som du angriper det problemet fra feil kant, men har du planer for god trim i det lange løp så er det jo klart at det lønner seg å bytte slikt når du først tar av toppen da :)

#104932  av Mani@c

Det er liksom med tanke på videre trimming at jeg har skiftet kammene... som forøvrig er 272 grader og 9.4 løft... I utgangspunktet er disse bilene "død" over 5500 rpm i motsettning til sugemotorene som toyota ellers produserer. Så med tanke på at momentet trekkes litt videre med disse kammene, så er det nok et godt grunnlag for en større turbo som veldig ofte trenger mer turtall. Jeg skal se hva jeg får til av dyno test og så videre, for det er ikke så mange her i bergen som har 4x4 rulle... ;) Skal også bli morsomt å se hva jeg kan få til med den elektroniske boost kontrollen... :twisted: Når det gjelder justerbare kammdrev, så ser jeg ikke at jeg trenger det før det står ny veiv med tilbehør på... Men det er klart at det kommer det også. Toppakningen er standard, for den fikk jeg så billig at jeg håper den holder til neste steg på trimmingen... :)

#104947  av CelicaTurbo

med større turbo er det klart det er gull med slike kamaksler ja :D

#105096  av jostein_loenning

Hmm kva er målet ditt med effekt? 272 grader virker kanskje å bera litt "overkill" siden dei tar vekk mesteparten av bunn og mellomregister. HKS kammane er vel i utgangspunktet laga til 3s-ge, derfor ikkje ideelle for 3s-gte. Men kan tilpassast godt med kamdrev. Lykke til vi venter på før og etter dynokart :)

#105102  av Mani@c

jostein_loenning skrev:Hmm kva er målet ditt med effekt? 272 grader virker kanskje å bera litt "overkill" siden dei tar vekk mesteparten av bunn og mellomregister. HKS kammane er vel i utgangspunktet laga til 3s-ge, derfor ikkje ideelle for 3s-gte. Men kan tilpassast godt med kamdrev. Lykke til vi venter på før og etter dynokart :)
Jeg har tidlig satt meg et mål på 301 hester eller det vil si; over 300 ;) Grunnen til at jeg valgte de kammene er med tanke på store turboer trenger høyt turtall... Det vi si at det jeg monterer nå er med tanke på framtiden... Hvor godt den vil gå nå gjenstår å se, men det skal bli en sann fornøyelse å dra bilen over 5500rpm. Med originale kammer så er turtallsregisteret enormt smalt, lader først på 3500-3700rpm og detter på 5500rpm? Er ikke mye å gå på da. Men er veldig spent. Så får vi se om det blir ny turbo etter ferien ;)

Det skal legges til at ventiler og seter er slipt i 2 forskjellige grader og ventilene er slipt slik at de har mer T enn Y formasjon, så det går en del mer luft igjennom oxo.. ;)

#105147  av jostein_loenning

Vel det som er problemet på 3sgte er eksosida på turboen, denne er for liten. Med ein bedre turbo og ein ems eller piggyback er der ingen problem å nå 300-350hk. Der er faktisk ein på mr2oc som har papir på 310rwhp på ein mr2 med ct27 turbo og safc. Kjører sjøl med td06 turbo og denne drar ca fra3200 og rett til turtallsperra. Med skikkelig tuning vil den heilt sikkert dra før og. 272 graders kammar har egentlig lite for seg så lenge du ikkje skal over 450-500 hk. For meir mellomregister og bedre spoolup på turboen ville 264 med høgt løft passa var motor mykje betre.

#105154  av Mani@c

jostein_loenning skrev:Vel det som er problemet på 3sgte er eksosida på turboen, denne er for liten. Med ein bedre turbo og ein ems eller piggyback er der ingen problem å nå 300-350hk. Der er faktisk ein på mr2oc som har papir på 310rwhp på ein mr2 med ct27 turbo og safc. Kjører sjøl med td06 turbo og denne drar ca fra3200 og rett til turtallsperra. Med skikkelig tuning vil den heilt sikkert dra før og. 272 graders kammar har egentlig lite for seg så lenge du ikkje skal over 450-500 hk. For meir mellomregister og bedre spoolup på turboen ville 264 med høgt løft passa var motor mykje betre.
Dette høres høyst fornuftig ut, men nå har jeg lite erfaring med denne motoren, og syntes det hørtes greit ut med disse kommene med tanke på større turbo, men om det viser seg at jeg mister mye i mellomregisteret og på bunn, så bytter jeg ganske enkelt kammene... Prøve å feile metoden ettersom jeg ikke kjenner motoren godt nok.
Har hørt snakk om en som byttet hele printplaten i hjernen, og det skal ha funket veldig bra... ikke var det kostbart heller... (dette da for å sleppe dyre datastyringsprog)

Jeg blir uansett aldri ferdig med å mekke på bilen ;)

#105167  av jostein_loenning

Bilhobby er og blir eit evighetsprosjekt :D Gi tilbakemelding når kammane er på plass. Og ikkje bytt dei før du har prøvd dei med større turbo heller. Som sagt eg har berre originalkammar så eg kan jo ikkje bli for påståelig heller 8) Skal du ha større turbo fungerar td06 min kjempegodt, eg hadde problem med boostcreep på ct26en når eg hadde 3"eksos. Dette er heilt vekke med td06+ den drar nåke heilt sinnsykt i forhold til ct26

#105186  av Mani@c

jostein_loenning skrev:Bilhobby er og blir eit evighetsprosjekt :D Gi tilbakemelding når kammane er på plass. Og ikkje bytt dei før du har prøvd dei med større turbo heller. Som sagt eg har berre originalkammar så eg kan jo ikkje bli for påståelig heller 8) Skal du ha større turbo fungerar td06 min kjempegodt, eg hadde problem med boostcreep på ct26en når eg hadde 3"eksos. Dette er heilt vekke med td06+ den drar nåke heilt sinnsykt i forhold til ct26
Så det du sier er at jeg skal ta en helg hos deg, så klakker vi på turbo'n din og mister lappen? :lol:

#105266  av jostein_loenning

smelle med eit lite bilde av godsaken
Vedlegg
Turbo og wastegate
Turbo og wastegate
turbo+Wastegate.jpg (817.01 kiB) Vist 1413 ganger