TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Eg har ENDLIG funne en forhandler som kan skaffe GRENRØR!!!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#105610  av sexten

Hvilken effekt vil et slikt grenrør gi? Og da mener jeg ikke i hk, men hva som gjør det bedre i forhold til hva som står på originalt?
Og er dette bolt-on, og en jobb som hvem som helst kan gjøre?
Og, hva ligger de på i pris, sånn ca.? :)

#105612  av CelicaTurbo

Grenrøret vil gi høyere moment i motor avhengig av design. Røret er konstruert slik at alle rørene er like lange og eksospulsene samles på en slik måte (etter tenningsrekkefølgen) at vakumet bak en eksospuls sin flyt gjennom systemet bidrar til å trekke med seg eksosgassene fra neste sylinder osv, så eksosgassenes hastighet opprettholdes gjennom systemet istedenfor at de samles på en måte som skaper turbulens og pulsering.. i tillegg er vel volumet litt større enn orginalt, og rør er bøyd slik at de ikke har knekk mens orginal manifold kan ha ulik diameter ettersom hva som er enklest å få til i støpeprosessen. Nå vet jeg ikke hvor dårlig/bra MR2'ens orginale grenrør er så jeg aner ikke hvor mye bedre en slik løsning er, men Fujitsubo har et 4-2-1 grenrør som de mener gir 7hk ekstra på MR2 mk2 (ifølge deres side, http://www.fujitsubo.co.jp). Designet på grenrøret har effekt på hvor man kan hente ut mest effekt fra motoren. Et 4-2-1 design vil gi bedre resultater på mellomturtall og noe bedre resultater på høyt turtall, mens en 4-1 grenrør er ment for motorer som skal jobbe best på høye turtall og vil ofte gi en del tap av effekt på lave turtall.

#105626  av ADHD:-)))

CelicaTurbo skrev:Grenrøret vil gi høyere moment i motor avhengig av design. Røret er konstruert slik at alle rørene er like lange og eksospulsene samles på en slik måte (etter tenningsrekkefølgen) at vakumet bak en eksospuls sin flyt gjennom systemet bidrar til å trekke med seg eksosgassene fra neste sylinder osv, så eksosgassenes hastighet opprettholdes gjennom systemet istedenfor at de samles på en måte som skaper turbulens og pulsering.. i tillegg er vel volumet litt større enn orginalt, og rør er bøyd slik at de ikke har knekk mens orginal manifold kan ha ulik diameter ettersom hva som er enklest å få til i støpeprosessen. Nå vet jeg ikke hvor dårlig/bra MR2'ens orginale grenrør er så jeg aner ikke hvor mye bedre en slik løsning er, men Fujitsubo har et 4-2-1 grenrør som de mener gir 7hk ekstra på MR2 mk2 (ifølge deres side, http://www.fujitsubo.co.jp). Designet på grenrøret har effekt på hvor man kan hente ut mest effekt fra motoren. Et 4-2-1 design vil gi bedre resultater på mellomturtall og noe bedre resultater på høyt turtall, mens en 4-1 grenrør er ment for motorer som skal jobbe best på høye turtall og vil ofte gi en del tap av effekt på lave turtall.
Eg takker deg for å forklare dette heilt or rett etter de engelske eg leste om dette GRENRØRET som eg fant eg ville sikker brukt en hel dag å å skrive det du har skreve!!! takker:-) I følge de eg fant så etter DYNATESTER så var hk økeningen på 9Hk og dreiemomentet økning på 12Nm
Dette GRENRØRET eg har skreve omm de blir ett grenrær som er disaina tunet bygd for CELICA S3GE motor som ODDBJØRN motor fikser de nedre feste tilkobling til eksosræret under motoren!!! så je de er ett BOLTON manifoyl Eg har fott en pris på 2700Kr som eg skal betale ferdig heim til meg!!!:-)

#105634  av ADHD:-)))

Dette var de egfant så i farta
OverviewBrand: Pace Setter
Help your engine breathe easier.
Headers, 4-2-1 2-Piece, Steel, Painted, Toyota, Celica, 2.0L, Kit

Improve the performance of your ride with these Pace Setter performance headers. Manufactured from mandrel-bent, mild steel tubing, they feature thick steel flanges that are surface-ground for a leak-proof seal. They're available in your choice of a standard black painted finish or Pace Setter's exclusive ARMORCoat, a polished, high-temperature ceramic coating. All headers come with hardware, gaskets, and illustrated instructions.
Vedlegg
MANIFOYL pacesetterheaders.jpg
MANIFOYL pacesetterheaders.jpg (20.66 kiB) Vist 454 ganger

#105662  av CelicaTurbo

prisen var ihvertfall overraskende bra, jeg hadde ventet meg i området 5-6000 for et slikt grenrør :)

#105674  av ADHD:-)))

CelicaTurbo skrev:prisen var ihvertfall overraskende bra, jeg hadde ventet meg i området 5-6000 for et slikt grenrør :)
JA ikke sant Eg MÅTTE spørre ODDBJØRN 2/3 ganger omm prisen var riktig!!! og han sa han hadde meget gode forhandlerkontakteri USA !!!:-)
Eg ser att eg har lakt inn feil grenrør men infoen er nesten riktig! den eg bestilte var en 1.dels 4-2-1 REISING manifoyl!!!

#105814  av Dr.Ling

2700,- for grenrør inkl. frakt hjem til deg er jo ikke all verden. Quantum Autosport i Tyskland tar ca. 6800,- for Fujitsubo sitt sett (står at det kun er til 156hk-motoren....), og det er før frakt og moms.

Blir spennende å se hvordan dette går ADHD:-)))

#105837  av richeros

sitter her og lurer på om ikke jeg skal ringe. har en celica med 3s-ge som gjerne vil ha et nytt grenrør.

#105844  av ADHD:-)))

Dr.Ling skrev:2700,- for grenrør inkl. frakt hjem til deg er jo ikke all verden. Quantum Autosport i Tyskland tar ca. 6800,- for Fujitsubo sitt sett (står at det kun er til 156hk-motoren....), og det er før frakt og moms.

Blir spennende å se hvordan dette går ADHD:-)))
Ja ikke sant prisen er MEGET BRA de er jo en grunn til eg ville fortelle dere omm dette og nor eg blir IVERLI og skal prøve og skrive de da sliter eg for de tar SÅ ENERGI og konsetrere meg å skrive men de er jo VERD de Eg forstår dere AKSEPTERE att eg skriver (GRAMATISK)feil de er mangen or uten mellomrom og bokstaver i or er snudd men jo IVERIGERE eg blir jo meir FEIL!!! og eg er ikke den som liker og skrive for å forklare NOE men nor eg veit de er viktigt!!! å som eg ikke er vant til er jo att dere GOTT FOLK ikke hakker på skrive feil!!!:-) som dere sjønner så er eg ikke vant til nettop de!!!

Ja eg kommer til og å ta noen AKSELRASJONS tester her heime vor vi bor så tester vi bilene vor vil kjører ut av sentrum og kommer til ei bru med stoppsjilt allså stilleståene og så er de bare å svinge oppover for der er en slak oppover bakke som vi ha som refferanse punkt mellom 2 bruer de er ca 400m mellom!!! Så er der noe forandring fa de eg klarer nå 135Km (BMW M3 karer ca155 med efektalegg) Eg har testet dette noen genger så eg veit de er bilen opptimale!!! Eg prøve og filme me mobilen slik dere har litt insikt i va eg skriver om så nor den dagen kommer så trenger eg litt hjelp til og legge inn film snutten me vordan de ser ut vor vi tester fra 0Km å opp til neste bru!!!:-)

#106003  av richeros

Ja prisen virker jo veldig bra.
Du må holde oss oppdatert hele veien og ikke utelat noe som helst :)

Bare en liten ting. du trenger virkelig ikke å bruke store bokstaver i enkelte ord midt i en setning. og nei, det er ikke stygt ment.

Har du fått en dato for når du kan ha grenrøret?

EDIT:
Har sovet litt nå og da jeg våknet tenkte jeg på det jeg skrev. Du må ikke på noen måte ta det ille opp det er bare det at jeg ikke liker unødvendig bruk av store bokstaver. ser så "fjortis"-ut.
Kansje det er jeg som har problemer.
Stå på adhd, jeg kan se din glød i innlegget ;)

#106118  av ADHD:-)))

richeros skrev:Ja prisen virker jo veldig bra.
Du må holde oss oppdatert hele veien og ikke utelat noe som helst :)

Bare en liten ting. du trenger virkelig ikke å bruke store bokstaver i enkelte ord midt i en setning. og nei, det er ikke stygt ment.

Har du fått en dato for når du kan ha grenrøret?

EDIT:
Har sovet litt nå og da jeg våknet tenkte jeg på det jeg skrev. Du må ikke på noen måte ta det ille opp det er bare det at jeg ikke liker unødvendig bruk av store bokstaver. ser så "fjortis"-ut.
Kansje det er jeg som har problemer.
Stå på adhd, jeg kan se din glød i innlegget ;)
De går bra de!!!:-)
Eg skriver or biletlig allså eg uttrykker meg me STORE bokstaver for å markere mine or i de eg skeiver for meg er or verdiløre tomme så nor eg FØRST skal ta me tid til å skive da synest eg de bør verttfall vere ord å bilde RIKTIG som omm dere skulle SE og HØRE de eg fortelle dere!!!!:-)

Og skal selfølgelig gi dere all INFO på grenrøret!!! eg fikk besje omm at grenrøret er ventet ankomst omm 14DAGER!!!:-( till TAKK T.T.T.
eg tenkte eg sku ta noen bildr av ne nye luftfilteret og de ræret eg liaga til luftfilteret og ikke minsk bilder av de orginale grenrøret i forhld til de NYE!!!:-)
SOM dere sjønner så er eg MEGET spent på dette produktet!!!
Vedlegg
2542610019b34d802.jpg
2542610019b34d802.jpg (12.67 kiB) Vist 366 ganger

#106259  av Dalan

Spennende, hold oss oppdatert! :)
Virkelig interessant å si hva et sånt grenrør utgjør, spesielt når det er til den prisen der! :D

#106283  av ADHD:-)))

Dalan skrev:Spennende, hold oss oppdatert! :)
Virkelig interessant å si hva et sånt grenrør utgjør, spesielt når det er til den prisen der! :D
Ja ikke sant!!! Eg gleder MEG som en hund!!!:-)
Blei meget overrasket på EFET økningen ved oh hive ut alt liftfilter skrotet Og mekka røt fil de nye luftfilteret DOBBEL kona reising super flow filter!!!
så no er håpwt på å skaffe meg en 3GEN/4GEN S3ge (180/220Hk:-))motor!!! Så viss noen av dere GOTT FOLK veit av eller kan hjelpe meg me de??? hadde de vert TOPPEN på lykke!??
Vedlegg
Dett er ett NYTT bilde av min bil!!!:-)
Dett er ett NYTT bilde av min bil!!!:-)
Bilde(11).JPG (123.5 kiB) Vist 254 ganger

#108403  av ADHD:-)))

JIPPPI nå har eg bestilt meg ny motor!!!:-)

Eg må ta av meg hatten og takke og bukke til TOYPART servis og hurtighet og GOD pris for en S3GE 3gen 180Hk motor til Ca17000Kr

Å han kunne skaffe meg den 220Hk S3GE 4gen motor til 35000Kr som eg sikker kommer til og kjøpe meg etter eg har selt min AUDI!!!:-)