TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• ta ut motor og girkasse...

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #10099  av daggy

jeg tror jeg dropper å skifte pakninger osv. Tar bare ut girkassa og bytter den, så får jeg se om jeg bytter pakningene ved en senere anledning.

Hvordan tar jeg ut girkassa ? Den skal ned ? Og jeg trenger ikke ta ut motoren ? Noen som har en forklaring der jeg får vite hva som må fjernes for å få den av ?

#10107  av RumpShaker

Tror Markus er den som har prøvd dette oftes her... av en eller annen merkelig grunn :?

I teorien er det så enkelt som å løyse ned venstre hjuloppheng, så girkassa (sikre godt!). Senke det forsiktig. Dette er da bare teori, spør mer erfarne fjellfolk før du spør meg. Er mekanisk tilbakestående :shock:

#10150  av Christian

Har aldri tatt ut kun girkassa, men ville kanskje tro at det var like greit å ta ut hele motoren...?
Det er mye lettere enn det kan se ut som.

#10246  av MR2turbo

Jeg har visst tatt ned girkassa to ganger, jeg.. :roll: hehe.. det er ikke så mye jobb.. og du trenger ikke ta ned hele motoren..
-Du må ta bort luftfilterboks,
-ta av speedowire,
-kontakten til ryggelyset (toppen av kassa),
-Ta av starteren (husk å koble fra batteriet før du tar av ledn. ;),
-løsne hjulopphenget på beggesider så du får dratt ut drivakslingene.. Det er bare så vidt at det går men det er bare å ta litt i.. så slipper du å ta de bort.. (løne opphenget inne på traversen og casterstaget i fremkant sånn at du ikke rører noen justeringer på hjulopphenet..)
-løsne opplagringa til den høyre drivakselen.
-ta av gisskift kablene
-clutch slave sylinderen (du trenger ikke koble av slangen)
-løsne eksosanlegget under motoren (trenger ikke fjerne det) sånn at du kan vippe motoren ned.
-skru av alle boltene og brakettene mellom girkassa og motoren

SÃ¥ kan du sette en garasjejekk under girkassa og ta av motorfeste fremme, bak og venstre.
Deretter slapp jeg motoren ned så langt at girkassa ikke ville ta borti karroseriet, og hang opp motoren i en kjetting rundt en bjelke på tvers av motorrommet, så jeg kunne bruke jekken til å få av kassa med. se bilde:

Bilde

så er det bare andre veien tilbake ;)

jeg sender deg en PM med nummeret mitt så kan du jo bare ringe hvis det er noe du lurer på.. :)

Forresten kansje det hadde vært lurt å byttet simmerringene ut mot drivakslingene på girkassa før du setter den inn, så risikerer du ikke at de lekker, jeg gjorde det sist..

Legger ved et bilde av delene jeg måtte ta av, hvis det er til hjelp..
Vedlegg
Dette er delene jeg tok av for å ta ut girkassa..
Dette er delene jeg tok av for å ta ut girkassa..
motordeler.jpg (160.17 kiB) Vist 2341 ganger

#10247  av MR2turbo

forresten, her er bilder fra sist den var ute av bilen:
http://home.online.no/~markl/mrtwo/mr.htm
 #10799  av daggy

Nå funker bilen igjen! Dødsdigg. Oslo har fått tilbake sin største råner :P

Alt gikk vel greit egentlig, bare at det var krunglete å komme til.

Lurer på om jeg fylte på for mye girolje. Dexron II btw (?).

Det rant ut ca 1 dl når jeg parkerte i en oppoverbakke. Siden har det vært noe drypping men virker som det har sluttet nå. Har ikke klart å se hvor det kommer fra.

Noen som forresten har noen teori på hvorfor girkassa mi gikk ? Er det min kjøring eller bare slitasje ? Bilen må vel tåle litt burning - har ikke kjørt såååå hardt.

Endring: Forresten TUSEN TAKK til Bjørni! Og til MR2Turbo for support - og til alle andre for at dere har så fete biler :P

#10850  av MR2turbo

Fint å høre at det gikk bra! :)

#10871  av daggy

Lurer på om jeg fylte på for mye girolje. Dexron II btw (?).

Det rant ut ca 1 dl når jeg parkerte i en oppoverbakke. Siden har det vært noe drypping men virker som det har sluttet nå. Har ikke klart å se hvor det kommer fra
Det var ikke girolje som rant ut. Det var kjøleveske som har blitt blandet med olje. Tydeligvis lekker det litt olje inn i kjølesystemet - håper ikke det går den andre veien også. Det er jo høyere trykk på oljen, så det er naturlig at det er den veien det går ?

Måtte bare til med en skikkelig slangeklemme for å stoppe lekkasjen.

#10872  av MR2turbo

Da kan det jo høres ut som du burde ta av toppen, og bytte topppakning.. det er jo ikke helt bra om det lekker i mellom olje og vann, da.. vet ikke hvor heldig det er med olje i radiatoren f.eks...

#10922  av erling

Tror nok jeg ville undersøkt hvor det problemet ligger ja.. Olja blir fort grå hvis den blandes med kjølevæske.
SÃ¥ er det nok heller vannet som finner veien inn til olja enn motsatt, er heftig trykk i varmt vann.