TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• vingler under nedbremsing

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#109127  av ST182

Man løfter bilen over bakken til en angitt høyde for så å feste på der anrettningen på felgene og så blir den senka ned på noen slags plater som de legger på bakken ;) SÅ blir justeringa foretatt. Mitt svar var bare for å avkrefte Elzins spørsmål om man trengte 4wd-dyno eller noe sånt ;)

Men hvordan de gjør dette er vel strengt tatt uvesentlig siden Toyota garantert har kontroll på dette selv eller? :wink:

Men det faktisk nødvendig å justere 2 ganger i året når man feks kjører 185\65\14 vinterdekk og feks 215\45\17 sommerdekk. Hvis ikke vil dekka slite feil og spore siden det er såpass stor forskjell på sporvidden på dekka. Slik er det ihvertfall på min GTi da (desverre). :)

Men det blir det slutt på siden jeg kommer til å kjøre 215\45\17 både på sommer og vinterdekka framover.

Skal ikke garantere at dette er likt på st185 som på min, men går utifra det siden prinsippet er likt uansett. :wink:

Men er ikke det enkleste å ta en telefon til toyota imorgen å spørre da?

kenneth

Edit: Hehe så at dama mi (ML) var kjappere enn meg der ja :wink: Bedre forklaring enn min der ja.. :)
Sist redigert av ST182 den 22 mai 2005 23:23, redigert 1 gang totalt.

#109128  av ML

kg er det samme som bar
kg\cm2 = trykk\cm2
glemte å skrive det :)

#109139  av ML

Tittet i en bok jeg har ligenes hjemme. Justeringen er faktisk ganske likt på 2wd og 4wd. Det er litt som skiller men ikke mye. Det er gjort på under en time, hvis ikke bolter, endeledd osv har rustet og sitter fast. For da går timene. Sørg for å få fast pris, det lønner seg :)

Hilsen
May Liss

#109175  av larsst185

Det jeg mente å si er at du forandrer ikke hjulvinklene selv om du setter på 215/40-17 kontra et smaler vinterdekk.Legger du 1 mm spissing foran så er det 1 mm spissing uansett størrelse på dekk/felg.
Det som kan skje er at siden rullemotstanden på et breiere dekk er større en på et smalt,kan det lønne seg å prøve seg frem med kansje litt mer i spissing en det som er oppgitt.

#109182  av ST182

Jepp har du 1mm spissing, så har du 1mm spissing. Men det er ikke dermed sagt at det som er optimalt for org. dim. er like optimalt for de nye breie sommer dekka. Av egen erfaring så er resultatet at hvis du tar justeringa etter de smale vinterdekka, så vil du slite voldsomt i ytterkant (eller var det innerkant? husker ikke helt ifarta..) av sommerdekka med de samme instillingene, i tillegg til at bilen sporer helt for j--lig.. :wink:

Disse erfaringene har vi (jeg og ML) gjort flere år på rad nå, så jeg
mener at det er vel verdt er forsøk? :)

ML har nå jobba på toyota-verksted så hun har nok bedre greie på fremgangsmåten enn det jeg har :wink:

Og hun har rett i det at du trenger strengt tatt ikke å justere etter vinterdimmen når du først har justert etter sommer dekka. Du vil ikke få sporing på vinterdekka men de vil slites endel fortere på enten innerkant eller ytterkant.

Sjekk luft trykket først og be deretter toyota om å sjekke om foringer er ok siden de sjelden tar noe for å bare sjekke dette. Hvis alt dette er som det skal, så ville ihvertfall jeg spandert på meg en firehjuls-kontroll hvis jeg hadde vært Elzin. :wink:

Men som ML sier: med så breie dekk så må du nok belage deg på å oppleve noe sporing uansett på sporete veier.. :?

Med breiere felger og dekk så endrer du faktisk sporvidden på bilen og da må vel nødvendigvis dette ha andre instillinger enn den originale sporvidden? (Eller er jeg heeelt på bærtur nå ML?)

kenneth

#109270  av larsst185

Vi er nok egentlig ganske enige ja :wink:
Og at en bil med såpass breie dekk sporer litt uansett er helt sikkert.... :?

#109282  av ML

Det som skjer når du bytter til bredere dekk er at tyngden på dekket ikke er der det skal være. Med orginal innstilling og smale dekk vil tyngde punktet være på midten av dekket. Skifter du til bredere dekk, og ikke justerer. Da er tyngde punktet plassert påinnersiden av dekket, men på samme sted som de smale dekkene. Da vil bilen spore... for å få tyngde punktet på midten av de brede dekka må det justeres på vinklene.
Skal prøve å tegne

/____ mot understell
\
---..--- smale dekk. .. = tyngde punktet, ---=dekket

---..--------- brede dekk uten justering

------..------ brededekk med justering, da er tyngden justert til midten av

dekket, bilen vil da ikke dra til siden. Vil heller ikke slite på innsiden av dekket. Var det greit nok forklart? :)

Hilsen
May Liss

#109362  av larsst185

Nå skal ikke jeg være kverulant :) Men,er ikke helt med på uttrykket tyngde punkt når vi snakker om breie eller smale dekk.Legger du feks bilen til 1mm total spissig foran med feks185\65-15 dekk så skal ideelt sett forstillinga ha 0 mm spissing ved kjøring rett frem.
Men ved montering av breiere dekk øker kreftene som hele tide prøver å presse hjulet ut i forkant og det kan da hende at forstillinga ligger på minus 1mm i spissing ved kjøring,som igjen fører til dekkslittasje på innersida av dekket,og en bil som er lite retningstabil.Mulig det faktisk er samme saka vi snakker om :)