TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • SX vs. MR2

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #110859  av Lennard
 
Vil en orginal 200sx S13 klar å kjøre ifra en orginal MR2 Mk2?

Sx har 169hk og MR2 har 156. Men så veier sx 1360kg og MR2 veier 1275kg.
 #110874  av NISMO
 
Lennard skrev:Vil en orginal 200sx S13 klar å kjøre ifra en orginal MR2 Mk2?

Sx har 169hk og MR2 har 156. Men så veier sx 1360kg og MR2 veier 1275kg.
Tror rett og slett det er sjåførene som bestemmer det...

Men jeg tror kanskje MR2 ene er bedre i svingene orginalt, men så er det ikke så ofte du ser en orginal 200 heller da.

 #110876  av CelicaTurbo
 
I starten vil MR2 være kjappest å sprint rett frem, men etter det er det jevnt vil jeg tro. Når jeg hadde MR2 GTi hadde min bror en S13 (som var orginal en liten stund ihvertfall) og virket omtrent like kjappe men hadde begge sine fordeler og ulemper. Ettersom farten blir større vil S13 få større og større fordel med sitt høyere dreiemoment, mens starten i MR2'en vil gå vesentlig bedre pga at den har meget bra feste på bakhjulene mens S13 har dårligere feste på bakhjulene. Mr2'en har en fordel med mer turtall tilgjengelig og kan dermed utnytte girkassen bedre (må ikke skifte gir til dårligere utveksling like fort) mens S13 har fordelen er allt dreiemomentet som den har ekstra. Vi fikk aldri prøvd en skikkelig sprint med de to bilene før broderen begynte å trimme sin, men, rett frem vil MR2'en ta en meget god start men vil fort bli hentet inn igjen av S13 når farten begynner å bli høy. På svingete vei er det ingen tvil om at MR2'en gjør en mye bedre jobb, både pga NA-motoren og pga vesentlig bedre veigrep i sving og bedre veiholdning. På den annen side, finnes det i det hele tatt noen orginale S13 igjen i landet? De er mye enklere å trimme enn MR2 og kan bli seriøst artige biler for lite penger. En MR2 GTi er det vanskelig å trimme med mindre du kjøper en turbomotor, og da mister man en del av fordelen på svingete vei pga turboen, samt man mister fordelen med turtallet vs. girkasse i forhold til GTi'en..

 #110975  av kake
 
Vil nå tro MR2'en kjører fra den i alle hastigheter ?

Testa litt mot en S14 i fjor husker jeg, og den har jo 200h.k. originalt. Var 2 i MR2'en, mens det var 1 + 2 små i SX'en. Fra ca 100 og oppover til 150 dro MR2'en ifra, det samme fra 170-210, og det var mer enn litt faktisk. Det sto flammer ut av potta på SX'en, om den var trimmet eller bare helt feil justert vet jeg ikke. :wink:

 #110979  av ErikG
 
du vet ikke hvem sin 200 det var. Er sjeldent orginale 200er. Vet hvertfall at broderns s14 fliser celicaen, men en ting er jo at 200en ikke tåler en dritt. Står jo mer enn den går.

 #110981  av kake
 
Nei, vet ikke hvem sin det var. Den var iallefall svart med noe dekor på sidene mener jeg å huske (er en stund siden).

 #110982  av Master
 
Vil ikke en mr2 turbo slå en gti på svingete vei siden den har vesentlig mer moment på et bredere turtallsspekter og ikke trenger å ligge på 6000+ rpm hele tiden?

 #110986  av kake
 
Det vil jeg tro, er det en rettstrekke inni der vil jo turboen også dra ifra.

 #110988  av Master
 
Greit nok at gti'en føles kjappere da den har en vesentlig økning på 5000+ rpm, men må jo ikke glemme at turbomotoren har over 100 nm mer i moment og en del mer hester.

 #111026  av CelicaTurbo
 
Jeg tror det med være noe feil med den S14 om den ikke kjørte fra en MR2 GTi ihvertfall, en S14 kan sammenlignes ganske bra mot en MR2 Turbo orginalt. Ellers angående hvordan MR2 GTi vs MR2 Turbo fungerer på svingete vei så vet vi vel ikke før vi prøver, men en GTi har mye mer moment i motor i samme øyeblikk som man gir gass mens en turboeier må vente på at turboen spinner opp. Med mindre bilen er trimmet og har fått grovere eksos, downpipe osv så er det en ganske betraktelig turbolag. Det hjelper liksom ikke om turbomotoren har 100Nm mer på maks om den bruker ett-to-sekunder på å utvikle allt dette dreiemomentet. Da er GTi'en allerede kommet til neste sving. Det er naturlig at en 3S-GE motor utvikler mer dreiemoment enn 3S-GTE motoren intill turboen begynner å lade, den har trossalt betraktelig høyere kompresjon i motor.

 #114150  av Kebab gud
 
husk nå at ikke alle 200sx har turbo .. så ikke gå helt i hundre å sammenlign en NA 200sx medn en mr2 turbo :P

 #114157  av henningl
 
SÃ¥ godt som alle norske 200sx har turbo.. Tror det finnes EN 2.4-liter NA her i landet.