TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Død Turbotrykk mÃ¥ler?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#111827  av FireWalk

erling skrev:Hvorfor forsetter du å levere bilen til folk som ikke har peiling? Merkeverksted er ikke stedet å gå med denne bilen! :wink: Antagelig vil de bare fortsette å ødelegge den. Så det beste er vel å gå et annet sted, der det arbeidersstokken består av personer med mer kunnskap og entusiasme enn kvisete lærlinger og førtidspensjonskandidater som er guruer på stifttenning. Så går du til toyota med regningen, og brøler. Start brøling og kjefting allerede før du åpner døra til lokalet.
jeg vet rett og slett ikke om noen andre verksteder i nærheten som har bedre peiling enn toyota? De må jo uansett koble til diagnose utstyr for å finne ut hva som er galt.. Og om jeg kan ta dette på reklamasjon så er vel det det beste uansett, ettersom at lommeboken er ganske så tom for øyeblikket.. :shock:

#111833  av GT_rider

avskilt bieln. vent til økonomien er ovenpå. finn ett verksted med kompetanse på trimma biler, og la de finne ut va alle feila på bilen. Slik som det er nå, ser det ikke ut som om du kommer noen vei.

#111834  av FireWalk

tja.. si ikke det, dette er jo ting toyota har gjort feil da... vakumsystemet og styr, de har lagt slanger i klemme og noen har de ikke satt på osv. slangene er orginale og skal være der orginalt, det er stort sett kun innmaten i motoren som er uorginalt.. stempler osv.. så det "kosmetiske" utvendige burde de jo klare å fikse uten problemer.. tingen er jo at de "slurver" når de har den inne, også får jeg den igjen med flere feil enn når den ble levert inn.. kompisen min som er mekaniker mener på at dette er klar reklamasjon, og sa han kunne gå å snakke med dem i morgen (jeg må jobbe hele morgendagen) og da skulle han si ifra at de fikk ta inn bilen, fikse den og teste den grundig, og at den ikke skulle leveres tilbake før den var helt 100%...

tror det er veien å gå.. det må da være NOEN folk der borte som vet hva de driver med... :?:

#111846  av CelicaTurbo

nå må han jo levere bilen dit intill de får fikset det siden de var ansvarlig for en del av problemene..

men men, jeg må bare si det: AFM var ikke plugget i? :shock: Har du fått bilen kjørt på tilhenger hjem igjen da eller? Uten AFM tilkoblet går jo motoren knapt på tomgang og vil dø omtrent med en gang du rører gasspedalen, de kan da umulig ha prøvekjørt bilen? Angående problemet er det ikke godt å si hva det kan være for noe, men jeg forstår egentlig ikke at når det er så store problemer med motorens gange så er det første du melder fra her på forumet at turbotimeren bare viser 0.0? ;)

#111847  av GT_rider

styr på, men jeg tror fortsatt at du får ett bedre resultat om du sender den inn til noen som har spesialkompetanse på slike biler.

#111856  av FireWalk

CelicaTurbo skrev:nå må han jo levere bilen dit intill de får fikset det siden de var ansvarlig for en del av problemene..

men men, jeg må bare si det: AFM var ikke plugget i? :shock: Har du fått bilen kjørt på tilhenger hjem igjen da eller? Uten AFM tilkoblet går jo motoren knapt på tomgang og vil dø omtrent med en gang du rører gasspedalen, de kan da umulig ha prøvekjørt bilen? Angående problemet er det ikke godt å si hva det kan være for noe, men jeg forstår egentlig ikke at når det er så store problemer med motorens gange så er det første du melder fra her på forumet at turbotimeren bare viser 0.0? ;)
Kom oss faktisk ganske langt på "tomgangskraft" før den stoppa for godt og måtte bli tauet hjem... Jeg regnet med den gikk dårlig pga at banke sensoren ikke var satt på (det "glemte" de å gjøre på toyota). Så jeg fikk noen mekanikere til å sette den på i dag, samt skifte tennplugger.. og da fant de ut at AFM ikke var koblet på osv.. samt diverse andre slanger lå i klem osv, wastegate slangen var bare halveis satt på osv.. de snakket ikke akkurat varmt om folka på toyota da nei..

At de har prøvekjørt bilen er helt utenkelig, da hadde de nok ikke levert den fra seg... så det er nok litt svikt i rutinene deres her.. arbeidet bærer preg av å ha blitt gjort i full fart..

håper de vil ta den inn igjen og gjøre det skikkelig denne gangen.. så får vi håpe at det ordner seg 3. gangen. Som de sier, alle gode ting er 3...

#111863  av Master

AFM = air flow meter? Trodde ikke 3.gen hadde dette jeg... :roll:

#111878  av CelicaTurbo

det er da heller ingen 3. gen motor det her ;)

firewalk: ok, da forstår jeg. Det er tydelig at verksted har dummet seg ut nok en gang, jeg forstår ikke at de gidder å prøve seg på slikt tull engang. Foreslår at du skriver et klagebrev til Toyota importøren og forklarer fremgangen, og få med deg mekanikerkompisen din på det så slipper du å bli mistrodd om du skulle skrive noe som ikke høres korrekt ut.

#111895  av Master

okeii... jeg har alltid hatt inntrykket av at det stod en 3.gen i FireWalk sin bil... må være siden han skrev dette da han fikk bilen sin :roll:
FireWalk skrev:Da har jeg endelig fått meg ny bil! en orginal MR2 Turbo med 3S-GTE 3. gen motor i

#111925  av FireWalk

Master: trodde det pga effekten på motoren da jeg kjøpte den. De fleste 3. gen blir jo trimmet til rundt 280 hk. :) Det viste seg å være en trimmet amerikansk utgave med ny turbo osv.. 8)

Celicaturbo: Ja det er liten tvil om at de har dummet seg ut NOK en gang.. jeg syntes det egentlig er helt utrolig at de klarer å gjøre dette 3 ganger på rad... Når de får inn en bil som de må fikse på garantien sin pga at det er en klagesak på dårlig arbeid som de har utført, så skulle en jo tro at de gjorde seg EKSTRA flid med bilen denne gangen... han mekanikeren som så på den sa det han og: en skulle da virkelig tro at de kom til å gå over den med LUPE denne gangen! for å forsikre seg om at det ikke var noe tull...

også tyder alt på at de bare har tatt ut motoren, satt inn en helicoil, satt inn igjen motoren og koblet på halvparten av slangene, luftet kjølesystemet, og satt fra seg bilen og "versegod kom å hent den", uten å i det hele tatt TESTE bilen etterpå for å sjekke at alt funker som det skal...

Nå kom jeg akkurat hjem fra jobb, skal på jobb igjen ikke så veldig lenge, så jeg får ikke tid til å stikke bort å snakke med dem, har jo ikke lappen heller så det blir litt vanskelig å komme seg dit :P men han kompisen min som har drevet og skrudd på bilen ville gå å snakke med dem, han har jo jobbet på verksted selv også så han VET hva de som verksted og jeg som kunde har å forholde meg til.

Må rett og slett levere den inn nå, for dette var noe han ikke skjønte hva var rett og slett.. og eneste løsningen han kunne se måtte være å få koblet den til en slik diagnose computer som de har hos toyota, som leser av ALLE verdier i motoren... han trodde det kunne være noe med dysene muligens... men når bilen har fått så mye og så kraftig tenningsbank som denne har fått så skulle det ikke forbause meg om stempelringene på et av stemplene er blåst til helvete... siden det høres ut som om den går på 3 sylindre når jeg gir på...

symptomene er nemlig følgende:

1.Bilen er utroilig tungstartet.. den starter ikke ved å bare vri om nøkkelen, man må gi full gass for at den skal starte, holder man gassen inne stopper den igjen, men om man slipper gassen ganske fort iugjen så klatrer den sakte opp på turtallet og ligger og daler mellom 900 og 200 omdreininger... den ligger og jager.. opp og ned.. og etter noen minutter kvæler den seg som regel...

mekanikeren sa det hørtes ut som om den fikk alt for mye bensin enda..

2. når bilen kjøres kan man ikke gi særlig gass... gir man full gass så kommer det en slik "flapp flapp flapp flapp" lyd på en måte.. eller "Bøøøørrrrrrr børrrrrrr" lyd.. vanskelig å beskrive ;)

Høres iallefall ut som om den går på 3 sylindre når jeg gir på.. eller så er det noe annet merkelig som skjer...

Så for å klare å kjøre den hjem fra må man finne akkurat et stille der den vil gå.. f.eks 2300 omdreininger, så holder man den der, så går bilen.. slipper man gassen litt eller gir litt mer gass så begynner den å ruske og fjuske igjen.. helt håpløst.. var f.eks umulig å komme seg opp en bratt bakke.. løsningen var å ta fart... :roll:

Helt til slutt kan jeg jo nevne at banke sensoren var så kaputt som det går ann å få blitt... når vi ristet på den hørte vi bare at det lå masse knuste deler inni den som laget lyd.. var som å riste på en mokasin... så den var nok fått hard medfart..

håper bare for GUDS skyld (og min også.. mest min egentlig, tror ikke gud liker meg noe særlig nemlig) at det ikke er noe alvorlig gale med motoren.. at det er en liten bagatel som gjør dette.. syntes jeg har vært plaget mer enn nok nå.. :)

og en ting til helt på tampen.. er det både MAP og AFM på denne bilen? syntes han mekanikeren snakket om at det var begge deler, og at det var ganske uvanlig.. og at det var et hybrid system?

har ikke så mye greie på sånt.. men det er da lov å spørre ;) (eneste måten å lære på)

#111960  av kennethx

Jeg hadde snudd etter 50 meter, kjørt tilbake til toyota, dratt med meg en ansatt ut i bilen og sagt, prøv den!!

Ganske umiddelbart ville han da merke at bilen IKKE fungerer, da ville jeg sagt YOU FIX, henter bilen i neste uke.

Jeg hadde i allefall ikke kjørt den hjem i den tilstanden.

Ang hvorfor bilen går så dårlig kan jo være flere, men de er en god sjangse for at det er feilkobling av noen vakum slanger.

Men jeg bare skjønner ikke hvorfor du i det hele tatt prøvde å kjøre bilen hjem i den tilstanden der.

#111964  av kaimagne

Dette ligner bare mer og mer på et skikkelig hovedprosjekt for Forbrukerombudet...

På tide og sparke noen baller og lysker snart, vel? Du er altfor snill, og det er det bare en som taper på, nemlig deg! :?

#111981  av CelicaTurbo

virkelig skrudde saker, men lykke til.. eneste jeg kan tenke på når jeg hører feilsymptomene dine er at de kanskje har glemt å koble vakumslangen til bensintrykkregulatoren også, men i så tilfelle hadde trolig kompisen din funnet ut av det..

#111984  av Master

Litt off topic, men hadde du noen som helst problemer med at bilen din fikk for rik blanding når du gira? (tenker på siden du har SSQV og AFM)

#112109  av FireWalk

kennethx skrev:Jeg hadde snudd etter 50 meter, kjørt tilbake til toyota, dratt med meg en ansatt ut i bilen og sagt, prøv den!!

Ganske umiddelbart ville han da merke at bilen IKKE fungerer, da ville jeg sagt YOU FIX, henter bilen i neste uke.

Jeg hadde i allefall ikke kjørt den hjem i den tilstanden.

Ang hvorfor bilen går så dårlig kan jo være flere, men de er en god sjangse for at det er feilkobling av noen vakum slanger.

Men jeg bare skjønner ikke hvorfor du i det hele tatt prøvde å kjøre bilen hjem i den tilstanden der.
Jeg har jo mistet lappen vet du :( Så det var jo ikke jeg som kjørte den... jeg visste den gikk litt dårligere siden knock sensoren var gåen... men hadde jeg kjørt den selv hadde jeg jo med en gang oppdaget at det var noe mer som var galt denne gangen. Da hadde jeg sikkert snudd i første rundkjøring og kjørt tilbake med den og sagt: fiks!

Men nå var det som sagt ikke jeg som var og hentet den hjem.. Jeg sa jo ifra til vedkommende at den gikk litt dårlig pga knock sensoren var ødelagt, og toyota hadde ikke skiftet den. Var meningen at han mekaniker kompisen min skulle sette den på når vi kom hjem, det er en såpass enkel operasjon at det gadd jeg ikke si noe på.. Men klart... hadde jeg ikke mistet lappen så hadde jeg jo oppdaget dette med en gang... En ulykke kommer skjelden alene vet du :(

Master: Nei jeg har ingen problemer med dumpventilen og rik blanding når jeg girer.. om det var det du lurte på :)