Master: trodde det pga effekten på motoren da jeg kjøpte den. De fleste 3. gen blir jo trimmet til rundt 280 hk.

Det viste seg å være en trimmet amerikansk utgave med ny turbo osv..
Celicaturbo: Ja det er liten tvil om at de har dummet seg ut NOK en gang.. jeg syntes det egentlig er helt utrolig at de klarer å gjøre dette 3 ganger på rad... Når de får inn en bil som de må fikse på garantien sin pga at det er en klagesak på dårlig arbeid som de har utført, så skulle en jo tro at de gjorde seg EKSTRA flid med bilen denne gangen... han mekanikeren som så på den sa det han og: en skulle da virkelig tro at de kom til å gå over den med LUPE denne gangen! for å forsikre seg om at det ikke var noe tull...
også tyder alt på at de bare har tatt ut motoren, satt inn en helicoil, satt inn igjen motoren og koblet på halvparten av slangene, luftet kjølesystemet, og satt fra seg bilen og "versegod kom å hent den", uten å i det hele tatt TESTE bilen etterpå for å sjekke at alt funker som det skal...
Nå kom jeg akkurat hjem fra jobb, skal på jobb igjen ikke så veldig lenge, så jeg får ikke tid til å stikke bort å snakke med dem, har jo ikke lappen heller så det blir litt vanskelig å komme seg dit

men han kompisen min som har drevet og skrudd på bilen ville gå å snakke med dem, han har jo jobbet på verksted selv også så han VET hva de som verksted og jeg som kunde har å forholde meg til.
Må rett og slett levere den inn nå, for dette var noe han ikke skjønte hva var rett og slett.. og eneste løsningen han kunne se måtte være å få koblet den til en slik diagnose computer som de har hos toyota, som leser av ALLE verdier i motoren... han trodde det kunne være noe med dysene muligens... men når bilen har fått så mye og så kraftig tenningsbank som denne har fått så skulle det ikke forbause meg om stempelringene på et av stemplene er blåst til helvete... siden det høres ut som om den går på 3 sylindre når jeg gir på...
symptomene er nemlig følgende:
1.Bilen er utroilig tungstartet.. den starter ikke ved å bare vri om nøkkelen, man må gi full gass for at den skal starte, holder man gassen inne stopper den igjen, men om man slipper gassen ganske fort iugjen så klatrer den sakte opp på turtallet og ligger og daler mellom 900 og 200 omdreininger... den ligger og jager.. opp og ned.. og etter noen minutter kvæler den seg som regel...
mekanikeren sa det hørtes ut som om den fikk alt for mye bensin enda..
2. når bilen kjøres kan man ikke gi særlig gass... gir man full gass så kommer det en slik "flapp flapp flapp flapp" lyd på en måte.. eller "Bøøøørrrrrrr børrrrrrr" lyd.. vanskelig å beskrive
Høres iallefall ut som om den går på 3 sylindre når jeg gir på.. eller så er det noe annet merkelig som skjer...
Så for å klare å kjøre den hjem fra må man finne akkurat et stille der den vil gå.. f.eks 2300 omdreininger, så holder man den der, så går bilen.. slipper man gassen litt eller gir litt mer gass så begynner den å ruske og fjuske igjen.. helt håpløst.. var f.eks umulig å komme seg opp en bratt bakke.. løsningen var å ta fart...
Helt til slutt kan jeg jo nevne at banke sensoren var så kaputt som det går ann å få blitt... når vi ristet på den hørte vi bare at det lå masse knuste deler inni den som laget lyd.. var som å riste på en mokasin... så den var nok fått hard medfart..
håper bare for GUDS skyld (og min også.. mest min egentlig, tror ikke gud liker meg noe særlig nemlig) at det ikke er noe alvorlig gale med motoren.. at det er en liten bagatel som gjør dette.. syntes jeg har vært plaget mer enn nok nå..
og en ting til helt på tampen.. er det både MAP og AFM på denne bilen? syntes han mekanikeren snakket om at det var begge deler, og at det var ganske uvanlig.. og at det var et hybrid system?
har ikke så mye greie på sånt.. men det er da lov å spørre

(eneste måten å lære på)