TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kjølevannstemperaturen skjøt i været. Hel*%("¤=!" dritt!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #11396  av tahustvedt

Jeg var og kjørte en lang tur i dag og etter en stund måtte jeg stoppe på grunn av veiarbeid. Etter å ha ventet i tre minutter bestemte jeg meg for å slå av motoren. Da tittet jeg ned på temperaturmåleren og den sto på ca. klokka halv to. det er mye høyere enn den vanligvis står. Vanligvis er den rundt klokka tre. Jeg slo av motoren med en gang men den fikk ikke hvile mer enn ett minutt eller noe sånt før trafikken begynte å flytte på seg igjen. Da var tempen normal et øyeblikk før den skjøt i været. Den var nesten oppe på det røde området men når vi kom opp i over 60 så sank den plutselig (og da mener jeg plutselig) ned til klokka tre igjen. Etter det fungerte alt normalt helt til jeg kom til hjemplassen. Da jeg var ca en kilometer hjemmefra skjøt den i været igjen og var på tur mot det røde feltet da jeg parkerte i veikanten og slo av motoren. Jeg ventet litt, det suste fra påfyllingslokket i motorrommet. Jeg kjente på radiatoren og den var lunka. Rare greier! Etter et par minutter startet jeg igjen og ville prøve å få bilen hjem, da var tempen normal, men begynte med en gang å stige akkurat i det jeg parkerte hjemme steg den til det røde feltet. Jeg slo av motoren, men lot tenningen stå på og kunne observere at tempen steg forbi det røde og over H på instrumentet, uten at motoren var i gang. viftene gikk som bare det.

Jeg forestiller meg at termostaten er gåen ppå grunn av de rare målingene, men siden radiatoren var kald lurer jeg nesten på om vannpumpa var ødelagt. Da blir jeg forbanna fordi den var nettop på Toyota og fikk byttet registerreim, og de byttet ikke vannpumpe. Jeg skal ut og sjekke vannmengen når den har blitt kald.

Har jeg kverka motoren nå? Da sliter jeg maksimalt! Føler for å bare kaste bilen til faans!

#11397  av Christian

Siden radiatoren din kun var lunken ville jeg kanskje testa temp. giveren først...viftene går pga. signalet til giveren.
Tviler på at vannpumpa er røket, da hadde det nok bråka litt først.
Om motoren gikk greit til du stoppa den er nok alt i orden, går stort sett bra så lenge den ikke koker skikkelig.
Lykke til da, håper det er giveren jeg :)

#11398  av tahustvedt

Jeg glemte å nevne at i helgen når jeg jobber overtid begynte det å komme en rar, svak raslelyd fra motoren ved et visst turtall. Det hørtes ut som om katalysatordekselet var løst, men når jeg strammet festet (har festet det med låsetråd før, et feste som har røket) var fortsatt lyden der.

Det hadde vært deilig om det bare var giveren. Det ville egentlig vært logisk når temperaturen plutselig sank fra klokka ett til klokka tre på under ett sekund.

#11400  av Christian

Var det jeg mente også, men om du hadde er raslelyd kan det nok være pumpa (i værste fall)
Hadde en slik lyd på min for en tid siden, trodde det kom ifra kammene, men det viste seg å være et løpehjul i registeret.
Men så sant motoren ikke kokte er den nok like fin :)

#11401  av tahustvedt

HÃ¥per det. :wink:

Hvordan kan jeg "teste giveren"?

#11404  av Christian

Har aldri gjort det, men det er nok en motstand som forandrer seg etter temperaturen.
Let på nettet og du skal finne :wink:

#11405  av tahustvedt

Her står det: http://www.mr2-tech.com/bgb/mechanical/ ... tem/29.htm

Men jeg kan ikke huske om det er normalt at det suser fra fyllelokket i motorrommet etter en lang kjøretur... noen andre som vet?

Dette suger! Jeg hadde planer om å flytte til Sandnes denne sommeren men føler ikke for å kjøre 2000Km med en ustabil bil. :roll:

#11408  av CelicaTurbo

kan ikke huske å hørt susing fra hverken MR2 eller Celica, men, siden tempen plutselig synker og radiator kan være kald så er det nok enten termostaten som er stengt eller vannpumpen.. termostaten prøver du jo ut med kokende vann osv, finner nok ut av det om du ser på det :)

men angående raslelyd, jeg har en slik lyd i min motor, summer av og til, har egentlig funnet ut at det er lageret til AC-kompressoren som er gåent for kompressorhjulet er det mye slark i når jeg rugger på det. I det siste har den begynt å hyle litt hvis jeg står en stund på tomgang med gjennomvarm motor på varme dager (skjedd to ganger), på tide jeg får det fikset tenker jeg. Og jeg håper virkelig ikke at det er et løpehjul ved registerreimen som egentlig lager lyden... :shock:

#11410  av Christian

På min var det det nedre løpehjulet som var dårlig, laga en ekkel metallisk lyd når motoren var kald og ble borte når motoren ble varm.
Var litt engstelig ei tid, for det hørtes ut som om ventilene var helt på jordet :)

#11426  av tahustvedt

Jeg fikk sjekket nivået nå. Det var selvfølgelig umulig å se tanken, men den der gummislangen i lokket var bare littegrann fuktig på de ytterste fem-seks centimeterene. :shock: Må inrømme at det er en stund siden jeg sjekket her, må ha vært i vinter en gang, men jeg er sjokkert over at den faktisk har brukt kjølevæske. 2,5L fylte jeg på før den var på topp. Tror enten toppakningen lekker eller at de der stålrørene i dørken er litt rustne... vil helst ikke tenke på det.

Etterpå kjørte jeg en tur i nærområdet med både tøffing i 30-sonen og aksing til 120 (ehem :wink:). Nå er alt normalt virker det som, bortsett fra at når jeg ga på en gang for å kjøre forbi en træg motorsykkel, så sank temperaturen på måleren fra klokka tre til klokka fire for så å gå opp igjen. Jeg fikk bare testet i 15 minutter eller noe, og det var ikke så varmt som det var tidligere i dag hvor den gikk "haywire". Ingen skumle lyder! Jeg prøvde febrilsk å forandre på tempen, men den satt stabilt midt på ikonet i instrumentet...

En ting er i hvertfall sikkert! Jeg har kjørt rundt i en VW Polo i hele dag siden hendelsen (masse å gjøre), og det var en laber opplevelse. Jeg satt for høyt, og det var ingen følelse i verken pedaler eller ratt. Herregud for en drittbil å kjøre! Det føltes som om alle hjulene var punktert! Som om jeg kjørte på fire saccosekker. Når jeg nå skulle ut og teste MR2'en min var det ubeskrivellig. Motoren startet med et gromt, men sexy brøl bakfra! Jeg hadde helt glemt hvor kul lyd den lager. Så kom jeg til pedalene. De var så deilig tunge å bevege... og så blir de tyngre og tyngre jo lengre inn man trykker, ikke sånn som Polo'en hvor pedalen faller til gulvet av seg selv når man berører den. Jeg har oppdaget MR2 igjen. Bilen føltes ubeskrivelig "tight" og bra å kjøre i forhold til den "vanlige" Poloen. Jeg følte meg faktisk ikke trygg i Poloen på grunn av alt den gjorde og den mangelfulle informasjonen jeg fikk gjennom kontrollene. Jeg har samme følelsen hver gang jeg kjører en annen bil lenge og går til MR2'en. Hver eneste gang!!! Jeg oppdager ikke forskjellen så voldsomt når jeg begynner å kjøre den andre bilen, det er når jeg setter meg inn i MR2'en igjen at jeg skjønner hvor genial bil det er! Dette begynner å ligne på en erotisk novelle så jeg skal avslutte...

Vi får se hvor lenge den stabile temperaturen varer denne gang... tror jeg skal melde meg inn i NAF før jeg flytter 2000Km. :wink:

#11427  av Amund

vær ops på luft i systemet da... det kan føre til plutselige temperatur forandringer... pluss dårlig kjøling..

Tror jeg ville ha luftet kjølesystemet..

#11430  av Christian

Synes det høres litt merkelig ut jeg, om du fylte på 2,5liter er det ikke bra :o
Men det er jo sannsynelig at luft i systemet kan ha gitt feilen tidligre i dag.

#11431  av tahustvedt

Jepp, jeg får gjøre det i morgen. Tenkte ikke på det i dag... :roll: *dunker hodet i veggen i skam*

#11432  av Christian

Fort gjort..
Pleier å sjekke olje og vann hver gang jeg vasker bilen (les : en gang i uka) og før jeg skal kjøre hardt, har litt angst når det gjelder de to der :)