TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Tennplugger/eksosmanifold 3sgte

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #117714  av GT4 CS
 
(masse banning)
Begyner og bli lei av tennplugger som takker for seg nå. Driver og bytter eksosmanifold nå og koser selvfølgelig med alt annet på bilen. Da jeg skrudde ut tennpluggene inatt ble jeg så forbannet at jeg vurderte og begå et æresdrap på meg selv. Isolatorene har boblet opp og ene tennpluggen har begynt og smelte i den ene kontakten til elektroden. Tittet nedi stemplene mine og de ser fine ut heldigvis. Har tydeligvis fått feil varmeverdi igjen. Litt rart da jeg ba om en grad kaldere plugger hos flisundet. Ikke har jeg ladet mer en rett over 1bar med de heller. Og at det var på sylinder 3 og ikke 4 den har blitt varm er litt rart det og.
Skal ringe til flisundet imorgen og kjefte de huden full, sattser på og få pengene tilbake da
Pluggene mine heter så mye som FR6DP1 og er ifra BOSH, 548kr rett ut av vinduet. Det jeg kan tenke meg er årsaken er at de ikke sjekket åpninga mellom elektrodene da de noen ganger ikke er helt rett ifra fabrikk.
Så nå setter jeg inn pluggene fra audi s4 igjen, de er 2 grader kaldere en orginale plugger og har tålt ren misshandling før, tydeligvis det eneste som holder??
Eksosventilene mine er og krittvite, det liker jeg heller ikke, tyder på at bilen har gått med litt feil blanding, ellers så kan det ha noe og gjøre med en ekstrem stor eksosmanifold lekasje jeg har kjørt hele ferien med, holdt kunn tett ved veldig varm eksosmanifold :twisted:
Oslo sylinderservice tar rundt 1000kr for og planslipe manifolden min, koster skjorta, men ble frarådet og kjøpe ny da eksosmanifoldene på disse motorene vistnokk har en tendens og vri seg, så om den allerede var vridd ville den mest sannsynlig holde seg bedre nå. Er et sjansespill man må ta her hehe.
Gleder meg iallefall til og få bilen på veien igjen, kjørt ford escort med 1.6liter siden fredag nå, og den river ikke akkuratt skinnet av pølsa om man gir gass :wink:

 #117745  av TheStig
 
skal du kjøpe en pakke plugger fra meg når de kommer så får du se om de holder? Det er verdens beste plugger som er en grad kaldere.. Denso Iridum Power... holder ikke de så er det garantert varmegraden som ikke er kald nok

edit: eller så kan d vel være noe annet som feiler bilen din? kanskje manifolden som du nevner

 #117758  av blixern
 
hm... styr unna bocsh-plugger av erfaring...

NGK iridium special , dele nr har jeg ikke her, men spør Master , han fra bodø med den mr2 turboen , han kjøpte ett sett så kansje han har dele nr ??(er på ferie jeg nå) det er knall plugger, men koster litt ;)

 #117759  av TheStig
 
Denso er bedre enn NGK. De har identisk design, utenom at produksjonen til NGK ikke har laser skjæring som Denso har. Dermed er elektrodene på Denso tynnere og gir mer presisjon, effekt og respons.. De koster litt mer men alle som bruker det i usa på turbobiler er ikke i tvil om at det er verdt det...

 #117761  av blixern
 
stemmer det..

 #117763  av TheStig
 
og ellers, hvor er du på ferie :P .. for min del stikker jeg til Spania på fredag. Når jeg kommer hjem står CS`n med 78.000 på telleren og venter i oppkjørslen :D

 #117779  av Elzin
 
jeg kjøpte nettop denso plugger på toyota. kostet ikke allværden.

 #117786  av TheStig
 
denso iridum power? Denso lager jo vanlige plugger også vettu

 #117788  av Elzin
 
hm. ikke bli så teknisk da.. :P

 #117812  av 2fastgt4
 
tror ikke det er pluggene dine.
har kjørt ngk før.de gikk i oppløsning :twisted:
skulle ha brukt 1 grad kaldere der. :D

men i snart to år har jeg brukt bosh platin R6 291.
FR5DP 1X


INGEN PROBLEMER DER :D

 #117834  av blixern
 
er på ferie i kr.sand jeg , eller MANDAL vis folk vet hvor det er ..hehe..
Mandag morgen skal svigermor(mot å få låne den til jeg kommer hjem) å hente MR2`en ut fra fraktfirmaet..så gleder meg litt til å komme hjem noen dager etter det, vis hun ikke har tatt livet av den :lol:

CS kjøpt i norge? hørtes temmelig bra ut med den Km.standen! Tipper du blir fornøyd med den værtfall...råeste man kan ha i nord på vinter værtfall!

 #117841  av TheStig
 
jepp, gleder meg villt. Bilen er kjøpt nå, driver å fakser div papirer nå. Bilen står i evje som er nært Arendal og sikkert ikke så langt unna der du er..
hvordan MR2 har du kjøpt? menne, hmm.. låne bort til svigermor da.. dristig du.. håper det ikke er mer enn 14" felger på den

 #117843  av blixern
 
ja er ikke så langt unna :) mener det er en 92 mod, får komme med litt info når jeg kommer hjem å får sett på den!
er 17" Momo på den, hehe..får satse det går greit.
Håper du blir fornøyd da(jeg tror det), får møtes i mo en helg da!

 #118214  av GT4 CS
 
eGtTurbo skrev:skal du kjøpe en pakke plugger fra meg når de kommer så får du se om de holder? Det er verdens beste plugger som er en grad kaldere.. Denso Iridum Power... holder ikke de så er det garantert varmegraden som ikke er kald nok

edit: eller så kan d vel være noe annet som feiler bilen din? kanskje manifolden som du nevner
Mye skal du ha for pluggene da? Nå sitter det gammle orginal plugger i bilen da jeg har surret bort ene s4 pluggen min. Er villig til og prøve noe nytt jeg, stilte litt på elektrode avstanden da jeg ikke lader under 0,95bar. får den ikke lavere hehe.
Slenger med et bilde av hvor god plass det er i motor rommet uten turbo og alt dilldal, har sett det synet alt for ofte nå :wink:
Men ble da tett etter at oslo sylinder service planslipte manifolden min og alle bolter ble byttet med nye gjenger.
Vedlegg
bil 010.jpg
bil 010.jpg (66.66 kiB) Vist 687 ganger