TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• hjullager til gt4

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#60159  av GT4 CS

Nei 2 meter kraftarm brukes ikke på celica. Lån deg en momentnøkkel, eller eventuelt dra dit dem byttet hjulagra dine og klag og få de til og kontrolere momentet mens du ser på. Er det galt moment så har de bare og gjøre opp for seg

#60165  av CelicaTurbo

226Nm er jo heftig mye for en bolt da?

#60166  av GT4 CS

ja de skal sitte temmelig bra. Holder jo hjul,drivaksel osv på plass. Mye påkjenninger hehe

#60179  av larsst185

Dra på et verksted å få en med en kraftig muttertrekker til å dra til det den klarer.Hadde nøyaktig samme problemet med min og det ble bra når jeg gjorde dette.Smør også gjengene godt før du banker til muttere.det blir 99% sikkert bra,og nei du skader ikke gjengene!!!

#60180  av GT4 CS

Aldri byttet hjulager på toyota før, men på audi ser bolten ut som det er en del ifra en panservogn :lol:

#62669  av Tor

226Nm er ganske mye ja. Jeg skrur en del på store båtmotoren, boltene på topplokket skal trekkes til med et moment på ca 400 Nm. Er helt sykt.

#62707  av vegar85

jeg dro til hjullagera min ca 250nm. håper dette holder. ble bra igjen nå jeg fikk stramma hjullagera.

#118050  av TheStig

noen som vet da hvor mye en 1991 mod gt4 cs skal strammes da foran og bak ?

Edit: var ikke 78.000 km litt lite for 2-3 hjullager å holde ? .. Er iallefall slakke nå.. lurer litt på rundt det å ta sjansen å stramme til med rett moment.........

#118581  av 2fastgt4

ca 226nm =ca22,6kg(hvis jeg ikke tar helt feil)

og på nye lagre er det smart å etterstramme etter litt aktiv kjøring.

#119299  av TheStig

naa har jeg snakket med en toyota mekaniker paa tlf fra spania og han bare lo da jeg spurt om han kunne stramme hjullagerene mine litt. Han mente de var presset og derfor skulle de absolutt ikke strammes. Dette var ikke engang mulig... ?!?

#119336  av CelicaTurbo

Det er derfor man skal stramme til angitt moment og ikke mer en det ;)