TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ødelagte stempelringer?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#120226  av Raze_r

bra det ordner seg da :D

#120230  av FireWalk

Raze_r skrev:bra det ordner seg da :D
Det gjenstår å se. Vi har iallefall funnet problemet nå da.. forhåpentligvis :) så får vi se om det ordner seg.. *håpe håpe*.. :-)

Er ikke så vanskelig å skru ting fra hverandre, er værre å sette de sammen igjen :P

#120235  av Raze_r

hehe.. ja det er noe der da :wink:

#120256  av FireWalk

Litt flere bilder. Vasket vekk den olja og dritten som lå over det nå, så nå er det litt lettere å se. Jeg tror det er selve stempelet som har sprukket her? eller er det ringene? umulig for meg å si.. Ringene er vel de flate imellom? virker sikkert som et tåpelig spørsmål, men så er jo jeg n00b så det holder når det gjelder innmaten i bilen.. :wink: Men det er bare en måte å lære på, og det er å spørre noen som kan det ;)
Vedlegg
andre siden av stempelet ser jo helt fin ut.
andre siden av stempelet ser jo helt fin ut.
P1010001.JPG (23.89 kiB) Vist 1281 ganger
hva er det som mangler? er det der en ring eller en del av stempelet?
hva er det som mangler? er det der en ring eller en del av stempelet?
P1010005.JPG (21.94 kiB) Vist 1281 ganger
lettere å se nå..
lettere å se nå..
P1010002.JPG (28.53 kiB) Vist 1281 ganger

#120259  av larsst185

Er en del av stempelet som er borte ja.

#120260  av teknikeren

HYL! det er stemplet som mangler en bit ja... triste greier...

#120262  av FireWalk

noen som har peiling på hva det koster for et nytt stempel hos toyota da? Regner med jeg kjøper nye ringer til alle stemplene i samme slengen om det skal skiftes.. Gjøre et desperat forsøk på å få istand igjen motoren.. og om det ikke går så blir det ny motor..

#120264  av teknikeren

FireWalk skrev:noen som har peiling på hva det koster for et nytt stempel hos toyota da? Regner med jeg kjøper nye ringer til alle stemplene i samme slengen om det skal skiftes.. Gjøre et desperat forsøk på å få istand igjen motoren.. og om det ikke går så blir det ny motor..
Tror man bør kjøpe alle 4 stempler på nytt... Eller så kan du dra på høgggern å få tak i noe men vet ikke om det er å anbefale.
Stempel ringer bruker ikke å være så dyre, men når du først herjer motoren slik så kanskje du skulle tenke på å overhale toppen osv?

#120268  av FireWalk

teknikeren skrev:
FireWalk skrev:noen som har peiling på hva det koster for et nytt stempel hos toyota da? Regner med jeg kjøper nye ringer til alle stemplene i samme slengen om det skal skiftes.. Gjøre et desperat forsøk på å få istand igjen motoren.. og om det ikke går så blir det ny motor..
Tror man bør kjøpe alle 4 stempler på nytt... Eller så kan du dra på høgggern å få tak i noe men vet ikke om det er å anbefale.
Stempel ringer bruker ikke å være så dyre, men når du først herjer motoren slik så kanskje du skulle tenke på å overhale toppen osv?
Satt å tenkte på det... men det er svindyrt å overhale toppen.. Og det ser ut til at toppen er fin den. Tenkte på plansliping osv, men blir jo flerfoldige tusen der også.

Om jeg må bytte alle 4 stemplene + overhaling av topp + alle pakninger +bolter osv så blir det jo fort like billig å bare kjøpe en brukt 2. gen motor.. ?

#120273  av teknikeren

Sant det men! Ordner du denne motoren så har du en motor du vet er bra! Kjøper man brukt så vet man ikke helt hva man får heller, toyparts driver jo med motorer og slikt, kanskje sende han en pm og høre hva han mener?

#120301  av Amund

har masse stempler liggende, staker, trd topppakning +++ om de er noe du tror du kan ha bruk for. har vel i grunn alt utenom veiv og blokk, eller dvs, har de også, men de er i veldig dårlig forfatning....

#120314  av FireWalk

Amund skrev:har masse stempler liggende, staker, trd topppakning +++ om de er noe du tror du kan ha bruk for. har vel i grunn alt utenom veiv og blokk, eller dvs, har de også, men de er i veldig dårlig forfatning....
Ã…? interessant.. som passer til 2. gen 3S-GTE ?

#120323  av Morten

Tror nesten jeg hadde nøyd meg med å bytte kun det stempelet jeg, eventuelt stempelfjører + bittelitt honing på alle sylindrene. (tror du kun får stempelfjørene i sett til 4 sylindre). Resten ser jo pent ut på bildene ihvertfall. Stempel er ikke dyrt hos Toyota, mener det var ca.800,- per stempel og ca. 1200,- for fjær-settet. (...men det er en stund siden jeg sjekka, og kan jo huske feil da.. :roll: )

NB! Husk å sjekke om det er standard borring eller sliteborring du skal ha før du bestiller! :wink:

#120329  av Amund

FireWalk skrev:
Amund skrev:har masse stempler liggende, staker, trd topppakning +++ om de er noe du tror du kan ha bruk for. har vel i grunn alt utenom veiv og blokk, eller dvs, har de også, men de er i veldig dårlig forfatning....
Ã…? interessant.. som passer til 2. gen 3S-GTE ?
alt fra en 2.gen 3sgte ja, har ventiler, ventil fjærer, osv... men som morten sier, er de kanskje lurt å sjekke boring og sånn før du skifter de. er orginale stempel jeg har, og de trenger uansett nye stempel ringer. trd topp pakningen er brukt, men de skal ikke ha noe å si, hadde brukt den om ikkje de hadde vert for at eg trengte en tykkere topp pakning..... (er 3 lags metall)

#120342  av Christian

Har også litt deler, men de er fra en 3gen. Org stempler og råder i topp stand. Mener disse går rett inn.