TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• InngÃ¥ avtale om kjøp av bil.. Lurt eller ikke?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #121382  av Fredrik

Som flere her veit så satte jeg meg i en spare situasjon, så jeg skulle får kjøpt meg min oppnåelige drømmebil..
Den tiden har nå kommet.. Og jeg har noen spørsmål..

Har en bil for hånda nå..
Selger har tatt en EU-kontroll, hvor han fikk noen anmerkninger.. Disse ville han få mulighet til å ordne med før han selger bilen..
Han nevnte også at det kom litt røyk av motor, ved høyt turtall, men ikke mye..
Dette blir ikke gjort helt enda, men vi blei enig om at vi kanskje skulle lage en liten avtale på det.. Sånn at jeg får bilen.. Så sant at feil/mangler er utbedret..
Er det lurt å inngå en sånn avtale? Så sant jeg får med at bilen er fri fra rust, feil/mangler er utbedret og at bilen er i den tekniske standen, (som han har opplyst meg om) selger sier den vil være i ved kjøp..

Håper på kjapt svar...!

Mvh
Fredrik

#121384  av Turbotrille

Du kan jo gjerne få noen til å se på bilen også før du kjøper den.
Det er jo folk her fra hele landet, så om den står et annet sted enn hvor du selv bor så burde det vel være mulig for noen her å ta en titt på den, og gjerne kome med noen tips og synspunkter. :)

#121385  av kake

Fortell litt mer om bilen da, pris, modell, bilder ?
Røyk ved høyt turtall ? Det hørtes litt uggent, spes hvis det er blårøyk :?:

#121387  av BrennaRacing

Det er veldig lurt å lage en liste over ting som må fikses å ting som han veit er feil med bilen. Så hvis du oppdager noen feil etter kjøpet så har du noe å referere til. Når jeg solgte bilen min ble vi enige om at kjøper skulle kjøpe bilen å ta en naf test etter kjøpet. Å hvis det da var masse feil med bilen så skulle han enten kunne heve kjøpet eller at vi skulle dele på utgiftene. Det er også en måte å gjøre det på, men siden bilen du har tenkt til å kjøpe akkurat er kjørt gjennom en eu kontroll, så er vel den type avtale ikke nødvendig...

Lykke til med kjøp

#121389  av Fredrik

kake skrev:Fortell litt mer om bilen da, pris, modell, bilder ?
Det var akkurat det som skremte meg litt og.. Han mente på at det var ventil-tettinger (skrives det sånn?) som var gåene....??

Det er en 91-modell til 70.000,-. Følger med en del deler..

#121390  av BrennaRacing

Hvis det er ventil tettninger så er det vel stor sjans for at den bruker litt olje også..

Men det er vel ikke så veldig dyrt å fikse tror jeg, for man slipper vel å ta ut motoren??

#121392  av kake

Hvis det ikke er et røverkjøp den bilen, så tror jeg ikke at en slik avtale er noe lurt. Det er haugevis med halvslitne mr2'er til salgs nå, og markedet er rimelig mettet, så du kan nok gjøre noen bra kjøp der ute nå og prute litt.

#121395  av BrennaRacing

Ja, er veldig mange biler som har stått til salgs alt for lenge..

Ser fortsatt biler som er til salgs nå, som jeg også så på når det begynte å nærme seg kjøp for meg (april)

Men har du en link til bilen eller

#121396  av kake

Fredrik skrev:
kake skrev:Fortell litt mer om bilen da, pris, modell, bilder ?
Det var akkurat det som skremte meg litt og.. Han mente på at det var ventil-tettinger (skrives det sånn?) som var gåene....??

Det er en 91-modell til 70.000,-. Følger med en del deler..
Som oftest er det jo stempelringene som er årsaken til oljeforbruk på 3SGE'ene, så jeg ville ikke satset 100% på at det var tetningene. Å bytte stempelringer på verksted kommer fort på 10-15 laken.

#121397  av BrennaRacing

Er sant det. Det er det som er feil med min bil..

Toyota skal ha 25000 for det. For på disse bilene så må man bytte både stempelringer å toppakning. Hvis man bare bytter stempelringene så vil toppakningen gå til H*****E, og omvendt....

#121406  av Fredrik

Turbotrille skrev:Du kan jo gjerne få noen til å se på bilen også før du kjøper den.
Det er jo folk her fra hele landet, så om den står et annet sted enn hvor du selv bor så burde det vel være mulig for noen her å ta en titt på den, og gjerne kome med noen tips og synspunkter. :)
Hvis det er noen her som kan ta en kikk på bilen for meg, så er det bare å si ifra.. Ville satt stor pris på det.. :)

#121407  av BrennaRacing

du kan jo spørre om du kan ta den med på en naf test da...der får du vel svar på om avgassene er under normalt nivå

#121409  av kake

Står den i Drammen eller ?

#121410  av Fredrik

kake skrev:Står den i Drammen eller ?
:oops: Glemte visst det.. Den står i Bergen..

Er ganske trøtt.. Hehe..

Edit; Det jeg er allerede mest redd for er å binde meg for mye, til en sånn avtale.. Det jeg hadde tenkt meg var mer en avtale på at jeg er den første som får mulighet til å kjøpe den..

#121425  av GT_rider

http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detai ... te=default

Denne. I følge tlfnr står den ikje så langt i fra meg. Komips fant den på nettet, for å friste meg, og jeg lurte på den, men vet ikke eksakt hvor i distriktet den er. Nr er sperret i tlf katalog.

BTW, er nok aktuelt m bil for meg nå, da hadde jeg beholdt celicaen :wink: :cry: Savner celicaen :cry:

Så viss det er den, og du vet hvor den er, så send meg en pm, så får vi se om vi kanskje kan få ordnet noe for deg :)