Hei!
Jeg hadde nok gått for overhaling av motor. Det koster noen kroner, men tviler sterkt på at det vil tippe opp mot 30 000 kr. Pluss at da vet du at du får en motor som er i bra stand, som andre tidligere har nevnt

Har du ikke bilen kjørbar til du får igjen lappen er det vel ikke sååå farlig? Bedre å ha en bil du vet er 110% vel? Se på meg, jeg har kjørt bilen min 3 dager på et og et halvt år
Jeg har også nyoverhalt motor, og prisen ble ikke sååå ille. Dette er en Mitsubishi, og prisene jeg oppgir er fra hukommelsen da det er sent på natta og jeg egentlig ikke tør å tenke på budsjett

Men tror ikke Mitsubishi og Toyota er så veldig forskjellig prismessig.
Kan starte med motorversted-delen. Jeg brukte
Cylinder Og Motorservice i Trondheim. Trykktesting av toppen med plansliping og fresing av ventilfester kom seg på rundt 2000kr (kanksje de gjorde mer også, jeg husker ikke akkurat nå). Honing av sylinder koster seg på rundt 200kr pr stempel. Plansliping av blokka koster overkant av 1000 kr. Polering og balansering av veiv koster rundt 700kr.
Av andre ting jeg har gjort som du også burde gjøre når du først er opp med den er følger. Komplett pakningssett. Dette kostet meg rundt 1500kr. Dette inneholder alt av pakninger og ringer osv, som det tidligere var snakket om. Rådelager og bærelager (veivlager) kan du også bytte med det samme. Dette tror jeg kom seg på underkant av 1500kr. Stempelringer kostet rundt 1500kr. Regreim og balansereim (hvis Toyotamotorene har sånn da??) burde du også bytte. Og i ditt tilfelle, burde du jo også bytte stempler
Om den må borres eller ikke aner jeg ikke noe om, du kan jo ringe Cylinder og Motorservice og høre med de? De er flinke i jobben sin. Lokker du med en fylletur til Trondheim får du sikkert skyss av noen kompiser oppover, hvis du bestemmer deg for å bruke de
Angående turboen din, så ser jeg at du bor i Ålesund. Jeg vet kun om et verksted der nede, og det er Voldsund motor. De er jo store på Subaru rallybiler (de som har Subaru-cup'en i Norge), og gutta som skrur på rallybiler kan å åpen en turbo for å se hva som er galt. Responssystem gir ikke mange mils fart før turbo må overhales vet du

Folka der nede er veldig reale, så jeg ville dratt innom de og hørt om de kunne sett på den, hvis jeg var deg.
Du får ha lykke til med motoren din!
Natta
